Polskie firmy: portfel należności X 2013
2013-11-08 13:32
Polskie firmy: portfel należności X 2013 © hesa2 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polskie firmy: portfel należności VII 2013
Można przypuszczać, że tak pozytywne nastroje będą odbijać się w zyskach przedsiębiorstw, a także będą sprzyjać zwiększeniu aktywności inwestycyjnej. Przyspieszenie inwestycji najprawdopodobniej pozwoli gospodarce wrócić na ścieżkę szybkiego wzrostu i w nadchodzącym roku (2014 r.) zbliżyć się do poziomu obserwowanego w okresie 2010-2011.Na poprawę wskazań INP w bieżącym badaniu wpływ miały wszystkie składowe wskaźnika. W największym stopniu do znaczącego wzrostu wskaźnika INP przyczyniło się skrócenie przeciętnego okresu opóźnienia przeterminowanych należności. W drugiej kolejności do jego znaczącego wzrostu przyłożyło się zmniejszenie odsetka przeterminowanych należności w firmach borykających się z tym problemem. Oznacza to, że zdecydowanie rzadziej kontrahenci spóźniają się z płatnościami, a jeżeli nawet ma to miejsce, to opóźnienia są zdecydowanie krótsze. W najmniejszym stopniu do poprawy nastrojów w obszarze należności przyczyniły się mniejsze koszty związane z przeterminowanymi należnościami.
fot. mat. prasowe
Indeks Należności Przedsiębiorstw
Sytuacja przedsiębiorstw w obszarze należności jest obecnie najlepsza od lipca 2011 roku, przy czym odsetek przedsiębiorstw deklarujących narastanie problemu z odzyskiwaniem należności jest najniższy w całej historii badania i wynosi zaledwie 15,4%. W porównaniu do szczytowej koniunktury w obszarze należności, którą obserwowano do połowy 2011 r., wciąż mniejsza jest grupa firm, które w ogóle nie borykają się z problemem należności. W tamtym okresie ich udział zbliżał się do 20%, a obecnie brak problemów z należnościami deklaruje jedynie 12,6% przedsiębiorstw. Za poprawą w obszarze należności w głównej mierze stoi poprawa ogólnej sytuacji finansowej firm. Wpływ lepszej sytuacji finansowej przekłada się na percepcję problemu należności dwojako. Po pierwsze, lepsza sytuacja finansowa firm w gospodarce skutkuje większą terminowością w wywiązywaniu się z płatności przez klientów/kontrahentów. Oznacza to mniejsze szanse na powstanie zatorów. Po drugie, nawet jeżeli wystąpią opóźnienia, lepsza sytuacja finansowa oznacza większą odporność firm na ten problem.
fot. mat. prasowe
Skala problemów z regulowaniem zobowiązań przez klientów/kontrahentów
Systematycznie poprawiają się też prognozy portfela należności polskich firm. Również w tym obszarze optymizm osiągnął najwyższy poziom od lipca 2011 r., a poprawa obserwowana jest już czwarty kwartał z rzędu. W bieżącym badaniu saldo odpowiedzi na pytanie o prognozę należności wzrosło do +4,7 pp., a warto podkreślić, że na koniec zeszłego roku znajdowało się na poziomie -20,9 pp. Poprawa prognoz w obszarze należności wynika przede wszystkim ze wzrostu udziału firm, które spodziewają się zmniejszenia problemów z otrzymywaniem należności. Niestety, widoczna jest też polaryzacja opinii, rośnie udział przedsiębiorstw spodziewających się poprawy w obszarze należności, ale jednocześnie rośnie też udział tych, którzy oczekują pogorszenia.
fot. mat. prasowe
Należności przeterminowane
Poprawa w obszarze należności znajduje odbicie w kolejnym zmniejszeniu udziału przeterminowanych faktur w portfelach należności polskich firm. W przeciągu dwóch ostatnich kwartałów odsetek przeterminowanych faktur w polskich przedsiębiorstwach spadł z najwyższego poziomu (27,7%) do najniższego poziomu (22,7%) w pięcioletniej historii badania Portfel należności polskich przedsiębiorstw. Ta pozytywna zmiana widoczna jest przede wszystkim w mniejszym odsetku przedsiębiorstw posiadających poważne problemy z należnościami – odsetek przeterminowanych faktur wynosi ponad 30% wartości wszystkich należności. O ile w poprzednim kwartale problem w tak znaczącej skali dotyczył 36,5% wszystkich przedsiębiorstw posiadających problemy z należnościami, to obecnie udział tych firm spadł o 4 pp. Zmniejszenie udziału przeterminowanych faktur jest bardzo pozytywnym sygnałem wskazującym, że nie tylko rzadziej występują problemy z odzyskiwaniem należności, ale dodatkowo, jeżeli występują, to obserwowane są w mniejszej skali.
Zmniejszenie przeciętnego udziału przeterminowanych faktur w portfelu obserwowane jest równocześnie ze skróceniem okresu przeciętnego przeterminowania opóźnionych faktur. Świadczy to, że nie tylko przestały się pojawiać nowe opóźnienia w portfelu polskich przedsiębiorstw, ale również te faktury, które pozostawały niespłacone wcześniej, są powoli regulowane. W okresie od lipca do października 2013 r. przeciętny okres przeterminowania zaległych faktur w polskich firmach skrócił się z 4 miesięcy i 9 dni do zaledwie 3 miesięcy i 24 dni. Jest to najkrótszy okres oczekiwania na przeterminowane należności w całej historii badania. Poprawa w tym obszarze jest na tyle znacząca, że jest to czynnik w największym stopniu odpowiadający za wzrost ogólnej koniunktury w obszarze należności mierzonej wskaźnikiem INP.
W grupie konsekwencji opóźnień w otrzymywaniu należności, w bieżącym badaniu najczęściej wskazywany przez polskich przedsiębiorców był brak możliwości regulowania własnych zobowiązań. Znaczenie tej bariery jest bardzo duże, gdyż w konsekwencji może się ona przekładać na powstawanie zatorów płatniczych. Na drugim miejscu pod względem częstości występowania raportowane były bariery związane z koniecznością ograniczania inwestycji. Niemniej jednak, w przypadku obu wyżej wymienionych barier natężenie ich występowania było mniejsze niż przed trzema miesiącami. Na utrudnienia w regulowaniu własnych należności wskazuje obecnie 33,4% firm. Względem sytuacji sprzed trzech miesięcy oznacza to spadek o 1,4 pp. Na barierę inwestycyjną wskazuje zaś 30,9% ogółu badanych firm, co oznacza spadek o 2,1 pp. względem poprzedniego kwartału.
Częstotliwość wskazywania obu tych barier jest o ok. 10 pp. niższa niż obserwowana w okresie największego nasilenia niekorzystnych skutków opóźnień w otrzymywaniu należności. W październiku 2012 r. przedsiębiorstw deklarujących utrudnienia w realizowaniu projektów inwestycyjnych było 40,5%, a w lipcu 2009 r. aż 43,5% przedsiębiorstw deklarowało, iż nie jest w stanie regulować na czas własnych zobowiązań na skutek problemów z terminowym spływem należności.
Wraz z obserwowaną już drugi kwartał z rzędu poprawą sytuacji w obszarze należności, spadają koszty ponoszone przez przedsiębiorców w związku z nieterminową obsługą zobowiązań przez klientów/kontrahentów. Obecnie wydatki te sięgają 7,0% ogółu kosztów przedsiębiorstw i są najniższe od października 2011 r.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)