Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy
2014-01-13 14:04
Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy © Nataliya Hora - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: atrakcyjność inwestycyjna do poprawy
Rynki BRIC będą głównym źródłem wzrostu światowej motoryzacjiTrendem, który będzie kształtował światową branżę motoryzacyjną przynajmniej przez najbliższą dekadę, jest wzrost na rynkach wschodzących. Aż 85% zarządzających uznało, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat będzie to zjawisko o kluczowym znaczeniu dla branży i największe wyzwanie dla producentów. Stąd aż 64% firm motoryzacyjnych z krajów rozwiniętych planuje rozpoczęcie lub zwiększenie inwestycji w Chinach, 59% w Indiach, 44% w Rosji, a 40% w Brazylii.
fot. mat. prasowe
Kluczowe trendy w branży motoryzacyjnej do 2025 roku
-Uwaga światowych graczy w branży motoryzacyjnej skierowana jest obecnie na kraje BRIC, czyli Brazylię, Rosję, Indie i Chiny. Są to rynki, które oferują niezwykłe perspektywy optymalizacji kosztów produkcji i rozwoju sprzedaży. Szczególnie w porównaniu do rynków rozwiniętych, które to jeszcze przez wiele lat będą odrabiać straty po kryzysie. Jak wynika z prognoz naszego globalnego zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej, sprzedaż nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych na rynkach wschodzących wzrośnie z obecnych 46 mln sztuk rocznie do 75 mln sztuk w 2020 roku. Same Chiny będą w 2020 roku odpowiadać za 29% światowego rynku, z wolumenem sprzedaży około 35 mln szt. – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Szef Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG w Polsce.
Wzrost organiczny skuteczniejszy od aliansów i joint ventures
W obliczu zmian sytuacji na globalnych rynkach firmy motoryzacyjne rewidują swoje strategie rozwoju. W ostatnich latach zarządzający najczęściej uznawali, że drogą do sukcesu rynkowego będą partnerstwa strategiczne (aktualnie – 76%). Obecnie jednak największa część firm motoryzacyjnych (84%) wiąże poważne nadzieje ze wzrostem organicznym i zachowaniem niezależności. Coraz mniejsza jest także wiara w fuzje i przejęcia jako sposób na wzmocnienie pozycji rynkowej (50% wskazań).
-Producenci samochodów to niezwykle złożone i zglobalizowane biznesy, więc integracja nawet wybranych procesów w ramach aliansu jest poważnym wyzwaniem. Do tego dochodzą różnice kulturowe. Wszystko to sprawia, że osiągnięcie efektów synergii nie jest bynajmniej oczywiste. Maleje więc wiara w skuteczność łączenia sił z innymi graczami w branży. Obecnie branża równie wysoko ceni współpracę z firmami z branż konwergentnych takich jak IT, telekomunikacja, elektronika czy produkcja lekkich materiałów konstrukcyjnych. Wynika to z mocnego przekonania, podzielanego przez 9 na 10 firm, że technologia i rozwój produktu są kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej. A prawdziwe innowacje wytwarzane są często właśnie na styku branż, w wyniku wymiany doświadczeń – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Szef Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG w Polsce.
Mocniejszy nacisk na wzrost organiczny nie oznacza, że procesy konsolidacyjne i współpraca w branży nie będą postępować. Jako potencjalnych uczestników fuzji i przejęć respondenci najczęściej wskazywali koncerny Subaru, Mazda, Isuzu, Fiat/Chrysler i PSA. Z kolei BMW, Grupę Volkswagen, Teslę, Hyundai/Kia oraz Toyotę wymieniano najczęściej jako firmy z perspektywą zachowania obecnego poziomu niezależności.
Oczekiwania konsumentów – efektywność paliwowa, ale niekoniecznie w wydaniu alternatywnym
Przedstawiciele branży motoryzacyjnej nie mają wątpliwości – absolutnym priorytetem dla konsumentów jest obecnie efektywność paliwowa pojazdu. Konsumenci coraz silniej domagają się także zwiększonej trwałości samochodu, która pozwoli na jego dłuższe użytkowanie. To już trzeci rok z rzędu, w którym znaczenie tego czynnika zakupowego rośnie. Tradycyjnie wśród kluczowych czynników zakupowych pozostają także: bezpieczeństwo, ergonomia i design.
fot. mat. prasowe
Kluczowe kwestie wpływające na decyzje zakupowe konsumentów
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)