YouTube: trendy I 2014
2014-02-10 13:01
YouTube: trendy I 2014 © Laurentiu Iordache - Fotolia.com
Przeczytaj także: COVID-19 nasilił medialną dyskusję o fake newsach
Z sentymentem w przeszłość i z wigorem w przyszłośćMożna pokusić się o stwierdzenie, że YouTube w pewnym sensie nawet ówczesnego Facebooka wyprzedził. Kiedy w marcu 2011 r. rozpoczynaliśmy prace nad #FanpageTrends, grono fanów profilu Demotywatory na Facebooku liczyło 664 tys. fanów. Obecnie polskie kanały na YouTube, takie jak SA Wardęga, AbstrachujeTV czy Niekryty Krytyk mają już powyżej miliona subskrybentów. Podobnie jak w przypadku profili na Facebooku − największe polskie kanały YouTubie poruszają się wokół tematyki rozrywkowej. Prowadzi Wardęga, który może się pochwalić gronem subskrybentów przekraczającym 1,2 mln i którego najpopularniejszy film, nawiązujący do teledysku Psy − Gentelman występ “polskiego Spidermana” osiągnął już ponad 15 mln wyświetleń.
fot. mat. prasowe
Kanały polskojęzyczne
Serwis z potencjałem
Według badania Megapanel PBI/Gemius w listopadzie 2013 r. rzeczywiste liczby użytkowników Facebooka i YouTube są bardzo podobne. “Real users” to “liczba osób, którzy wykonali w danym miesiącu przynajmniej jedną odsłonę witryny w internecie”. Oznacza to, że YouTube dociera miesięcznie do ok. 15,2 mln osób, a Facebook do 15,7. Marki nie mogą więc ignorować serwisu z tak dużym potencjałem na promowanie produktów poprzez publikowanie materiałów na własnych kanałach, wyświetlanie reklam, ale także prowadzenie ciekawych i nietypowych działań marketingowych, takich jak np. współpraca z vlogerami. Warto też pamiętać o potencjale wiralowych wideo, które gdy zyskają na popularności są proponowane użytkownikom przez sam YouTube.
Znajome kategorie
Tak jak #FanpageTrends, #YouTubeTrends podzielone są na kilka kategorii. Rozpoczynamy od analizy kanałów o tematyce bankowej, kosmetycznej, muzycznej, samochodowej, technologicznej, telekomunikacyjnej i żywnościowej. Analizujemy także vlogi. Te podzieliliśmy na pięć kategorii: edukacyjne, poświęcone grom, rozrywce, modzie i urodzie oraz stylowi życia. Zakładamy, że zarówno zakres kategorii, jak i ich liczba będzie stale się powiększać razem ze wzrostem polskiego YouTube, dokładnie tak, jak ewoluowały #FanpageTrends.
fot. mat. prasowe
Najlepsze wideo ze wszystkich
Natasza wyrolowała konkurencję w styczniu
Początek roku zdecydowanie należał do Nataszy Urbańskiej i jej umywalki. Teledysk artystki na YouTube wyświetlono w styczniu niemal 2,4 mln razy. Drugie miejsce zajęła relacja z Kijowa autorstwa Bartłomieja Maślankiewicza opublikowana przez Portal Telewizja Republika, która mimo że została dodana dopiero 22 stycznia, do końca miesiąca zdobyła również ponad 2 mln wyświetleń. Ostatnie miejsce na podium zajęła AbstrachujeTV z wideo pt. „Rodzaje ludzi na domówce”, który obejrzano niemal 1,8 mln razy.
Z kolei w rankingu najlepszych materiałów spośród wszystkich obserwowanych przez Sotrender do 31 stycznia, zdecydowanym faworytem jest oficjalny teledysk do piosenki „Ona tańczy dla mnie” zespołu Weekend z 2012 r., który obejrzano 77,7 mln razy, czyli ponad dwukrotnie więcej niż drugi materiał w rankingu, również teledysk do piosenki „My Słowianie” duetu Donatana i Cleo z 2013 r., który obejrzano prawie 36,4 mln razy.
Trzecie miejsce w zestawieniu zajął kolejny teledysk, tym razem GrubSona do utworu „Na szczycie” z 2009 r., który osiągnął 31,8 mln wyświetleń. Jak widać, muzyka zdecydowanie dominuje na YouTubie, co potwierdza wyniki naszej wcześniejszej analizy dotyczącej zależności między średnią liczbą wyświetleń a kategorią filmu.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)