Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2013
2014-03-23 00:55
Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2013 © motorlka - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2012
To juz kolejny raz, kiedy branża farmaceutyczna znalazła się w czołówce największych reklamodawców. Gdyby nie niski udział w wydatkach na reklamę online, firmy famaceutyczne miałyby szansę zająć wyższą pozycję niż trzecia, na której znalazły się po branży handlowej i producentach żywności - podkreślają analitycy Equinox Polska.Fakt ten wiąże się ze strukturą wydatków w Internecie, gdzie udział Farmacji wyniósł jedynie 3%, podczas gdy udział Handlu szacowany jest na poziomie 9%, a Żywności – 6% (źródło: IAB).
- Sytuacja taka wynika z faktu, iż kampanie produktów farmaceutycznych są kierowane do osób w przedziale wiekowym 20-50. Tymczasem producenci na razie jeszcze dość rzadko pochylają się nad możliwościami promocji w sieci ze względu m.in. na aspekty prawne czy wewnętrzne standardy korporacyjne – podkreślają autorzy raportu.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe czołowych graczy branży farmaceutycznej w latach 2011 – 2013
Zwiększona dynamika wydatków największych reklamodawców
Jak wynika z danych Kantar Media, niekwestionowanym liderem branży oraz rynku reklamowego w sektorze farmaceutyków pozostaje Aflofarm z wydatkami na poziomie 859 mln zł (wzrost o prawie 8%). Nie sprawdziły się przepowiednie wielu ekspertów o rychłej „zadyszce” firmy do alokowania tak wysokich sum na działania marketingowe. Aflofarm zaskoczył wszystkich w III kwartale 2013 roku, w którym to przeznaczył na reklamę o 110 mln więcej niż rok wcześniej i zakończył rok inwestycją wyższą o ponad 74 mln zł. Jak zauważają analitycy Equinox Polska, interesującym jest również fakt, że firma zmniejszyła liczbę reklamowanych marek z ponad 160 w roku 2012 do 73 w roku 2013.
Dynamika wzrostu wydatków branży, bez uwzględnienia wydatków Aflofarmu, jest jeszcze wyższa, bo wynosi 21% i świadczy o tym, iż pozostali gracze chcą dogonić lidera.
O ponad 86 mln zł swoje wydatki zwiększyło USP Zdrowie (+30% wzrostu) zajmując pozycję wice-lidera. USP Zdrowie w celu wyróżnienia swojej komunikacji na tle branży wyszła poza schemat i w roku ubiegłym firma rozpoczęła projekt „Style Zdrowia Polaków”, który jest nowatorskim programem dla firmy farmaceutycznej. Stara się zdiagnozować style zdrowia Polaków i zainspirować ich do zdrowszego trybu życia, nawiązując w ten sposób bliższe relacje z konsumentami. Dzięki temu wzrostowi USP Zdrowie zmniejszyła dystans do Aflofarmu, który obecnie jest na poziomie 2,3 (rok wcześniej 2,8). Na ostatnim miejscu na podium znalazła się firma Olimp Laboratories, która w tym roku, zepchnęła ubiegłorocznego posiadacza tej pozycji firmę Polpharma aż na miejsce 6. Olimp może pochwalić się prawie 40% dynamiką inwestycji w reklamę.
Poza podium znalazł się Reckitt Benckiser z wydatkami 162 mln zł i dynamiką 47,5%. Dopiero za tym marketerem uplasował się koncern GlaxoSmithKline z wydatkami 151 mln zł i zwiększeniem ich o ponad 26%. Największą dynamiką z analizowanych firm może pochwalić się firma Valeant, której inwestycja wzrosła o 318 % do ponad 73,5 mln zł.
Udział TOP 3 graczy w torcie mediów tradycyjnych utrzymał się na podobnym poziomie do roku ubiegłego i wynosi 37%, a udział TOP 10 graczy zmniejszył się o 1 punkt procentowy do 63 %. Z wyjątkiem Hasco-Lek i Polpharmy wszyscy gracze z pierwszej dziesiątki zwiększyli swoje wydatki reklamowe.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)