Rynek słodyczy w Polsce 2013
2014-04-21 00:35
W Polsce najlepiej sprzedaje się czekolada © Vera Kuttelvaserova - Fotolia.com
Przeczytaj także: Globalny rynek czekolady przed zmianami
Polskie słodycze hitem eksportowymW 2013 r. za granicę sprzedano około 420 tys. ton wyrobów czekoladowo-cukierniczych i słonych przekąsek o łącznej wartości przekraczającej 6,3 mld zł.
fot. mat. prasowe
Wartość importu i eksportu słodyczy w Polsce (w mln zł)
Głównym kierunkiem eksportu produkowanych w Polsce słodyczy są państwa Unii Europejskiej, ale do najważniejszych odbiorców należą też takie kraje jak Rosja, Stany Zjednoczone, Turcja i Arabia Saudyjska. Jak wynika z danych Eurostatu, w latach 2009-2013 wartość eksportu zwiększyła się łącznie o 72%. Sam rok 2013 przyniósł wzrost eksportu
o 12,9% pod względem wolumenu, a wartość eksportu wzrosła aż o 15,6% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Spośród producentów działających w Polsce, którzy brali udział w badaniu KPMG, ponad 90% sprzedaje swoje wyroby także na rynki zagraniczne.
- Przez ostatnie lata utrzymywało się wysokie dodatnie saldo w zagranicznym handlu słodyczami, które w 2013 r. wyniosło już ponad 4 mld zł. Eksport staje się coraz ważniejszym źródłem przychodów i szansą szybkiego rozwoju dla producentów słodyczy działających w Polsce, nawet w sytuacji, kiedy polski rynek notuje stosunkowo małe przyrosty – tłumaczy Rafał Wiza, Dyrektor w KPMG w Polsce i dodaje – 64% badanych przedsiębiorstw spodziewa się, że udział eksportu w ich całkowitych obrotach zwiększy się w ciągu najbliższych lat, a żadna z firm nie obawia się spadku sprzedaży na rynki zagraniczne.
Coraz większy udział słodyczy w eksporcie żywności odzwierciedla istotną rolę, którą przemysł czekoladowo-cukierniczy odgrywa w polskiej gospodarce.
- Branża czekoladowo-cukiernicza jest jedną z najnowocześniejszych i najdynamiczniej rozwijających się branż w sektorze gospodarki żywnościowej. Ma bardzo istotny wkład w polską gospodarkę. Wytwarza produkty o wysokiej wartości dodanej. Daje zatrudnienie kilkudziesięciu tysiącom osób, wykorzystuje do produkcji rodzime surowce: zbożowe, mleczarskie i cukier. Skutecznie konkuruje na rynkach światowych. Od lat polskie wyroby czekoladowo-cukiernicze mają największy udział w eksporcie żywności wysokoprzetworzonej i są obecne w ponad 60 krajach świata, zarówno na rynku unijnym jak i krajów trzecich – mówi Marek Przeździak, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco.
W Polsce najlepiej sprzedaje się czekolada
Wolniej niż eksport rośnie krajowy rynek słodyczy. Według prognoz, do 2018 r. jego wartość wzrośnie z obecnych 12,7 mld do 13,9 mld zł. W porównaniu z Europą Zachodnią polski rynek posiada jeszcze duży potencjał rozwoju. Choć Polska jest największym rynkiem zbytu Europy Środkowo-Wschodniej, jej udział w wartości sprzedaży słodyczy na terenie Unii Europejskiej wynosi jedynie 4%.
fot. mat. prasowe
Struktura polskiego rynku słodyczy
Najważniejszym, a zarazem najdynamiczniej rozwijającym się segmentem polskiego rynku słodyczy są wyroby czekoladowe. W 2013 r. segment ten stanowił ponad 50% wartości całego rynku. Przewiduje się, że wartość segmentu wyrobów czekoladowych zwiększy się o ponad 17% do 2018 roku, podczas gdy w tym samym okresie rynek słodyczy jako całość wzrośnie jedynie o 9%.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)