eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyZakupy online: wygodę mąci niepokój

Zakupy online: wygodę mąci niepokój

2014-06-12 11:12

Zakupy online: wygodę mąci niepokój

Urządzenia mobilne zaczynają przejmować funkcję wystaw sklepowych © vege - Fotolia.com

Zakupy online cieszą się olbrzymią popularnością. Konsumenci chętnie kupują przez Internet, oczekując, że marketerzy, poprzez sprawną analizę Big Data, będą trafiać w ich zapotrzebowania. Z drugiej jednak strony formułują coraz większe obawy o utratę swojej prywatności. To niektóre z wniosków płynących z najnowszego badania McCANN Truth Central.

Przeczytaj także: Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy

- Równie szybko, jak rośnie wykorzystanie Big Data, rośnie też dysonans wśród konsumentów. Z jednej strony oczekują oni by marketerzy precyzyjnie trafiali z konkretnymi produktami w ich potrzeby, z drugiej, nie są zadowoleni z faktu, że by było to możliwe, muszą pozwolić im na śledzenie swoich zwyczajów zakupowych – komentuje Wojciech Borowski, Prezes McCANN Worldgroup.

Opublikowane właśnie przez McCANN Truth Central badanie „Prawda o zakupach” ujawnia, jak kształtuje się obszar postaw i zachowań konsumenckich na całym świecie. Badacze przyjrzeli się wszystkim aspektom związanym z zakupami, w tym zakupom on-line, zakupom przez urządzenia mobilne i w sklepach tradycyjnych, stosunkowi konsumentów do zbierania danych osobowych i wkraczania w ich prywatność oraz ich preferencjom, jeśli chodzi o doświadczenia podczas zakupów.

NOWE TECHNOLOGIE W OCZACH KONSUMENTÓW: CIEKAWOŚĆ, WYSOKA ŚWIADOMOŚĆ, ALE TEŻ … ZANIEPOKOJENIE

Zgoda na bycie śledzonym: 84% osób biorących udział w badaniu jest świadomych, że firmy, których produkty kupują, śledzą odwiedzane przez nie strony i na tej podstawie budują spersonalizowane rekomendacje kolejnych towarów. Jednocześnie konsumenci akceptują takie praktyki jako element transakcji wymiennej: są gotowi dzielić się danymi, jeśli tylko będą mieli jasność co do wynikających z tego korzyści. (Taka gotowość do współpracy jest z roku na rok coraz wyższa: w 2011 roku deklarowało ją 45% osób, w 2014 – już 59%).

Niepokój o prywatność: większość konsumentów jest zaniepokojona nadmierną zależnością od algorytmów i wykorzystywaniem przez sklepy internetowe danych osobowych (Big Data). 71% osób deklaruje, że martwi je ilość informacji, które sklepy posiadają na ich temat.

Chip w ciele: niemal połowa osób na świecie wyobraża sobie siebie korzystających ze skanera linii papilarnych na palcach, czy tęczówki oka, podczas autoryzacji płatności w sklepie. Co szósta chciałaby korzystać z technologii płatności zaimplantowanej w ciele.

Savoir vivre przyszłości: użycie technologii niesie za sobą duże zmiany zwyczajów zakupowych konsumentów. Zakupy w środku nocy, czy nawet w czasie jedzenia obiadu, nikogo już nie dziwią. 39% osób badanych twierdzi, że możliwość robienia zakupów o dowolnej porze, to największa spośród emocjonalnych korzyści, jakie dają im zakupy on-line. A co 4 osoba nie ma problemu z przerwaniem spotkania czy kolacji, w której bierze udział, tylko po to, żeby kupić coś na kończącej się właśnie aukcji internetowej.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: