Akcyza na alkohol pogrąża sprzedaż
2014-06-15 00:26
Akcyza na alkohol pogrąża sprzedaż © ded - Fotolia.com
Przeczytaj także: Alkohol znów drożeje. Co ma wpływ na cenę?
Sprzedaż i produkcja mocno w dół2014 rok to okres, który branża spirytusowa chętnie wykreśli z pamięci. W związku z podwyżką akcyzy 1 stycznia 2014 r. producenci wprowadzili nowe cenniki. Korzystając z okazji część sklepów, zwłaszcza dużych sieci i dyskontów, również podwyższyła ceny mocnych alkoholi. Niektórzy dystrybutorzy zdecydowali się rozłożyć podwyżki w czasie. Choć w pierwszym kwartale większość małych i średnich sklepów nie zmieniła cen, to sprzedaż detaliczna napojów spirytusowych spadła o 6% w ujęciu rok do roku (dane ZP PPS za AC Nielsen). Najbardziej niepokoi fakt, że spadki sprzedaży dotyczyły praktycznie wszystkich segmentów rynku, zarówno trunków ekonomicznych, jaki i premium.
fot. mat. prasowe
Produkcja wódki i sprzedaż napojów alkoholowych
„Obawialiśmy się, że tak wysoka podwyżka akcyzy doprowadzi do załamania rynku i sygnalizowaliśmy
to już w zeszłym roku. Założenia Ministerstwa Finansów, które mówiło o 3% spadku sprzedaży w 2014 r. po raz kolejny okazują się błędne, ale nie odczuwamy satysfakcji z tego powodu – mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. - Zwiększone zapasy zrobione przez hurtownie pod koniec ub. r. miały starczyć do marca, tymczasem jeszcze w maju w wielu sklepach można było znaleźć towar ze starą akcyzą. W kolejnych miesiącach we wszystkich kanałach sprzedaży obowiązywać już będą wyższe ceny, dlatego obawiamy się jeszcze większych spadków.
- Gusta konsumentów nie zmieniają się w ciągu miesiąca, jeżeli część konsumentów odeszła do szarej strefy, oznacza to utratę wpływów budżetowych, straty branży, ale przede wszystkim zagrożenie zdrowia obywateli – dodaje Leszek Wiwała.
fot. ded - Fotolia.com
Akcyza na alkohol pogrąża sprzedaż
Stawka akcyzy na tle UE
Po podwyższeniu akcyzy na napoje spirytusowe od stycznia 2014 r. stawka w naszym kraju jest wyższa niż w Niemczech i pozostałych państwach ościennych należących do Unii Europejskiej. Obowiązuje również dużo wyższy podatek VAT. Napoje spirytusowe są najbardziej opodatkowaną kategorią alkoholi w Polsce.
Znaczenie gospodarcze wódki
W 2013 r. branża wyprodukowała 300 mln litrów napojów spirytusowych, które trafiły do konsumentów w Polsce i na całym świecie. Pozwoliło to na stworzenie i utrzymanie 93 tys. miejsc pracy, głównie w przemyśle, rolnictwie, handlu i gastronomii. Firmy zrzeszone w ZP PPS na zakup towarów i usług wydały ponad 2,67 mld zł, zwiększając również krąg dostawców do blisko 7,3 tys. firm (z 6,7 tys. w 2011 r.). Przeważająca większość z nich (89%) pochodzi z Polski.
Branża spirytusowa w 2013 r. przekazała do budżetu państwa ponad 10 mld zł wpływów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT. Ponadto budżety gminne zasiliło ok. 300 mln zł z tytułu zezwoleń na obrót napojami alkoholowymi o mocy powyżej 18%.
fot. mat. prasowe
Stawki akcyzy na napoje spirytusowe w państwach ościennych
Polska jest największym w Europie i czwartym na świecie producentem wódki. Pod tym względem wyprzedzają nas Rosja, Ukraina i Stany Zjednoczone. Znaczący eksport (ponad 33,5 mln l w 2013 r.) przyczynia się do poprawy bilansu handlowego kraju. Największymi odbiorcami polskich napojów spirytusowych od kilku lat pozostają Francja i Stany Zjednoczone. Polskie wódki trafiają nie tylko do konsumentów amerykańskich czy z Unii Europejskiej, ale również na tak odległe rynki jak Singapur, Hong Kong czy Chile.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)