eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySprzedaż bezpośrednia: kosmetyki górą

Sprzedaż bezpośrednia: kosmetyki górą

2014-06-27 12:41

Sprzedaż bezpośrednia: kosmetyki górą

Kosmetyki górą © undrey - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W systemie sprzedaży bezpośredniej najczęściej kupujemy kosmetyki - wynika z badania Homo Homini zrealizowanego na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. Rosnące zainteresowanie ze strony klientów odnotowuje jednak zakup artykułów chemii gospodarczej, środków czystości, sprzętu AGD, odżywek oraz artykułów dietetycznych.

Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia: rośnie świadomość konsumentów

Ponad 64% kobiet zadeklarowało dokonanie choć raz zakupu od konsultanta sprzedaży bezpośredniej - w porównaniu do 55 % mężczyzn. Aż 70% klientów spotyka się z konsultantami sprzedaży bezpośredniej w domu.

Respondenci, którzy w badaniu Homo Homini przeprowadzonym na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej zadeklarowali dokonanie choć jednego zakupu w systemie sprzedaży bezpośredniej, zostali zapytani o to, jakie produkty lub usługi kupują w tym kanale dystrybucji. Każdy mógł wymienić więcej niż jedną kategorię. Aż 76,9% konsumentów, dokonujących zakupów w sprzedaży bezpośredniej, nabywa kosmetyki. Mimo, iż kosmetyki cały czas pozostają liderem, to od kilku lat systematycznie maleje ich udział w strukturze kupowanych produktów (92% w roku 2008 vs. 84,3% w roku 2011 vs. 76,9% w roku 2014).

Konsumenci deklarują wzrost zakupów chemii gospodarczej i środków czystości w omawianym kanale dystrybucji. Zakupy tej kategorii produktowej sukcesywnie rosną: w 2008 roku było to zaledwie 8% respondentów, w roku 2011 – 18,5%, a w tym roku już 32%.

Podobnie wzrosło zainteresowanie respondentów, jeśli chodzi o nabywanie naczyń kuchennych w sprzedaży bezpośredniej. W 2008 roku tylko 6% ankietowanych deklarowało ich zakup, w 2011 – już 13,1%, natomiast w roku bieżącym – aż 20%.

fot. undrey - Fotolia.com

Kosmetyki górą

Aż 76,9% konsumentów, dokonujących zakupów w sprzedaży bezpośredniej, nabywa kosmetyki.


Coraz chętniej konsumenci dokonują zakupu elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (odkurzacze, roboty kuchenne, itp.). Zakup tego rodzaju sprzętu deklaruje 14,5% badanych (w roku 2008 – 2%, a w 2011 – 9,6%).

W kanale sprzedaży bezpośredniej częściej kupujemy także suplementy diety i artykuły dietetyczne – wzrost z 2,55% w 2011 roku do 12% w roku 2014.

- Najpopularniejsza kategoria produktów kupowanych w systemie sprzedaży bezpośredniej nie stanowi zaskoczenia. Cieszy natomiast rosnące zainteresowanie zakupem sprzętu AGD, chemii gospodarczej i środków czystości. Firmy sprzedaży bezpośredniej mają długoletnie doświadczenie w tych dziedzinach, oferują konsumentom bezpieczeństwo zakupu, możliwość sprawdzenia produktów we własnym domu oraz ewentualny zwrot towarów w terminie co najmniej 14 dni od chwili zawarcia umowy. Uczciwość sprzedawców się opłaca, bo odsetek zwrotów w rzetelnych firmach sprzedaży bezpośredniej jest znikomy, a jak widać cieszą się one rosnącą renomą i popularnością wśród konsumentów - mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszeni Sprzedaży Bezpośredniej.

Jako dwa najpopularniejsze miejsca kontaktu ze sprzedażą bezpośrednią badani wskazali dom i miejsce pracy. Respondenci najczęściej dokonują zakupów w domu własnym lub znajomych (70,1%). Co trzecia osoba zetknęła się z tym systemem dystrybucji w pracy (37,9%), na ulicy (15%) a dla co dziesiątego ankietowanego miejscem takich spotkań jest szkoła, uczelnia lub akademik (9,6%).

fot. mat. prasowe

jakie produkty/ usługi kupuje Pan(i) najczęściej od przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących s

Na pytanie odpowiadały osoby, które minimum raz dokonały zakupu w tym kanale dystrybucji. Można było udzielić więcej niż 1 odpowiedzi


Stałymi klientami systemu sprzedaży bezpośredniej jest 8,8% populacji mężczyzn i 11,6% populacji kobiet. Po pierwszym zetknięciu ze sprzedażą bezpośrednią klientami tej formy dystrybucji pozostało blisko 60% wcześniejszych jej obserwatorów.

Informacje o badaniu
Czas realizacji badania: marzec 2014. Miejsce realizacji: badanie ogólnopolskie. Metoda: telefoniczne, standaryzowane wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview). Próba: losowa, liczebnie reprezentatywna dla ogółu mieszkańców polski z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg GUS). Próba odzwierciedla liczebny rozkład wg płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców. Wielkość próby: N=1443

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: