Sprzedaż bezpośrednia: kosmetyki górą
2014-06-27 12:41
Kosmetyki górą © undrey - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia: rośnie świadomość konsumentów
Ponad 64% kobiet zadeklarowało dokonanie choć raz zakupu od konsultanta sprzedaży bezpośredniej - w porównaniu do 55 % mężczyzn. Aż 70% klientów spotyka się z konsultantami sprzedaży bezpośredniej w domu.Respondenci, którzy w badaniu Homo Homini przeprowadzonym na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej zadeklarowali dokonanie choć jednego zakupu w systemie sprzedaży bezpośredniej, zostali zapytani o to, jakie produkty lub usługi kupują w tym kanale dystrybucji. Każdy mógł wymienić więcej niż jedną kategorię. Aż 76,9% konsumentów, dokonujących zakupów w sprzedaży bezpośredniej, nabywa kosmetyki. Mimo, iż kosmetyki cały czas pozostają liderem, to od kilku lat systematycznie maleje ich udział w strukturze kupowanych produktów (92% w roku 2008 vs. 84,3% w roku 2011 vs. 76,9% w roku 2014).
Konsumenci deklarują wzrost zakupów chemii gospodarczej i środków czystości w omawianym kanale dystrybucji. Zakupy tej kategorii produktowej sukcesywnie rosną: w 2008 roku było to zaledwie 8% respondentów, w roku 2011 – 18,5%, a w tym roku już 32%.
Podobnie wzrosło zainteresowanie respondentów, jeśli chodzi o nabywanie naczyń kuchennych w sprzedaży bezpośredniej. W 2008 roku tylko 6% ankietowanych deklarowało ich zakup, w 2011 – już 13,1%, natomiast w roku bieżącym – aż 20%.
fot. undrey - Fotolia.com
Kosmetyki górą
Coraz chętniej konsumenci dokonują zakupu elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (odkurzacze, roboty kuchenne, itp.). Zakup tego rodzaju sprzętu deklaruje 14,5% badanych (w roku 2008 – 2%, a w 2011 – 9,6%).
W kanale sprzedaży bezpośredniej częściej kupujemy także suplementy diety i artykuły dietetyczne – wzrost z 2,55% w 2011 roku do 12% w roku 2014.
- Najpopularniejsza kategoria produktów kupowanych w systemie sprzedaży bezpośredniej nie stanowi zaskoczenia. Cieszy natomiast rosnące zainteresowanie zakupem sprzętu AGD, chemii gospodarczej i środków czystości. Firmy sprzedaży bezpośredniej mają długoletnie doświadczenie w tych dziedzinach, oferują konsumentom bezpieczeństwo zakupu, możliwość sprawdzenia produktów we własnym domu oraz ewentualny zwrot towarów w terminie co najmniej 14 dni od chwili zawarcia umowy. Uczciwość sprzedawców się opłaca, bo odsetek zwrotów w rzetelnych firmach sprzedaży bezpośredniej jest znikomy, a jak widać cieszą się one rosnącą renomą i popularnością wśród konsumentów - mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszeni Sprzedaży Bezpośredniej.
Jako dwa najpopularniejsze miejsca kontaktu ze sprzedażą bezpośrednią badani wskazali dom i miejsce pracy. Respondenci najczęściej dokonują zakupów w domu własnym lub znajomych (70,1%). Co trzecia osoba zetknęła się z tym systemem dystrybucji w pracy (37,9%), na ulicy (15%) a dla co dziesiątego ankietowanego miejscem takich spotkań jest szkoła, uczelnia lub akademik (9,6%).
fot. mat. prasowe
jakie produkty/ usługi kupuje Pan(i) najczęściej od przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących s
Stałymi klientami systemu sprzedaży bezpośredniej jest 8,8% populacji mężczyzn i 11,6% populacji kobiet. Po pierwszym zetknięciu ze sprzedażą bezpośrednią klientami tej formy dystrybucji pozostało blisko 60% wcześniejszych jej obserwatorów.
Informacje o badaniu
Czas realizacji badania: marzec 2014. Miejsce realizacji: badanie ogólnopolskie. Metoda: telefoniczne, standaryzowane wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview). Próba: losowa, liczebnie reprezentatywna dla ogółu mieszkańców polski z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg GUS). Próba odzwierciedla liczebny rozkład wg płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców. Wielkość próby: N=1443
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)