Innowacyjność polskiej gospodarki w ocenie menadżerów
2014-07-25 10:30
Innowacyjność polskiej gospodarki w ocenie menadżerów © Brian Jackson - Fotolia.com
Przeczytaj także: Dlaczego inwestorzy patrzą na Kraków?
To już czwarta edycja Barometru Innowacji GE, w tym trzecia obejmująca rynek polski. Celem raportu jest zbadanie poziomu innowacyjności gospodarek wybranych krajów i sposobu postrzegania innowacji przez menedżerów najwyższego szczebla na poszczególnych rynkach. W tym roku w ankiecie wzięło udział 3 209 osób z 26 krajów, wszyscy respondenci to osoby bezpośrednio zaangażowane w tworzenie innowacyjnych strategii lub prowadzenie innowacyjnych działań w swojej firmie. Raport na zlecenie GE został przeprowadzony przez firmę konsultingowo-badawczą Edelman Berland.Jak pokazują wyniki Barometru Innowacji GE 2014, menedżerowie najwyższego szczebla z innych rynków odbierają warunki dla innowacji w Polsce jako raczej trudne: jedynie 24% z nich uważa, że Polska stworzyła środowisko sprzyjające innowacjom. Podobnie sytuację tę oceniają polscy menedżerowie – na sprzyjające innowacjom środowisko w kraju wskazuje 23% ankietowanych.
Beata Stelmach, prezes GE w Polsce i krajach bałtyckich, jest jednak optymistką: Moim zdaniem polska gospodarka jest innowacyjna. Rozpoczynając 25 lat temu transformację ustrojową, mieliśmy bardzo wiele zaległości do nadrobienia względem Europy zachodniej. Dziś polscy przedsiębiorcy doskonale radzą sobie na rynkach zagranicznych, mają do zaoferowania doskonałą jakość produktów i szereg innowacyjnych rozwiązań. Weźmy choćby przykład kostki DICE+, zaprojektowanej i wyprodukowanej w Polsce. Takich przykładów jest o wiele więcej.
Wśród barier dla innowacji w Polsce respondenci najczęściej wymieniają brak odpowiednich inwestycji i wsparcia finansowego. W czołówce znalazły się również: trudności z wypracowywaniem nowatorskich i przełomowych rozwiązań (wskazane przez 16% badanych) oraz nieumiejętność stworzenia efektywnego modelu biznesowego, który wspierałby nowe pomysły i czynił je rentownymi (8%). Często przeszkodą dla innowacji jest niewłaściwe działanie państwa i brak odpowiedniej polityki proinnowacyjnej. Tylko 17% ankietowanych uważa wsparcie państwa dla innowacji za wystarczające, a zdaniem 20% państwo przeznacza wystarczające środki na wsparcie przedsiębiorców w innowacjach. Zdaniem polskich menedżerów, rząd powinien lepiej zadbać o dostosowanie programów studiów do potrzeb biznesu (96% respondentów), zwiększyć ochronę własności intelektualnej, by umożliwić firmom bliższą współpracę (95%) i zwiększyć międzynarodową współpracę w zakresie prowadzonych badań (91%).
Leszek Grabarczyk, Zastępca Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zauważa, że Wiara we własne siły u polskich przedsiębiorców wzrasta wraz z kolejnymi sukcesami na zagranicznych rynkach. W pierwszych kilkunastu latach po transformacji, polskie firmy rzadko były obecne na rynku globalnym, ponieważ o wiele ważniejsze było budowanie innowacji w kraju, by nadrobić zaległości względem zachodniej Europy. Teraz to się zmieniło, polscy przedsiębiorcy nie tylko eksportują swoje towary i usługi, ale też inwestują na rynkach zagranicznych i dzielą się swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami.
Aż 92% polskich menedżerów najwyższego szczebla zgadza się ze stwierdzeniem, że innowacyjność ma wymiar globalny, a jedyną drogą do osiągnięcia sukcesu w innowacjach jest łączenie talentów, pomysłów, spostrzeżeń i środków z całego świata. Jednocześnie, 85% ankietowanych przyznaje, że teraz bardziej niż kiedykolwiek innowacje powinny być dostosowywane do sytuacji na konkretnym rynku. Mamy więc do czynienia z tzw. „glocalization”, czyli tworzeniem rozwiązań globalnych i dopasowywaniem ich do lokalnych potrzeb.
W Zielonce koło Warszawy powstaje obecnie laboratorium do testowania prototypów turbin niskich ciśnień, wykorzystywanych w silnikach lotniczych. Jest to efekt współpracy Avio Aero, Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 4, Politechniki Warszawskiej oraz Wojskowej Akademii Technicznej. Zatrudnieni tam polscy inżynierowie będą częścią globalnego zespołu. Silnik lotniczy jest skomplikowaną całością, dlatego współpraca między zespołami na całym świecie jest konieczna, a dodatkowo pozwala polskim inżynierom budować coraz większe kompetencje. Bez uczestnictwa w międzynarodowych konsorcjach nie udałoby się skomercjalizować wielu innowacyjnych pomysłów. Współpraca z globalnymi partnerami daje w tej mierze ogromne możliwości – mówi Paweł Poncyljusz, Członek Zarządu Avio Polska.
fot. Brian Jackson - Fotolia.com
Innowacyjność polskiej gospodarki w ocenie menadżerów
Informacje na temat Barometru Innowacji GE:
Badania zostały zrealizowane na zlecenie GE przez firmę Edelman Berland w okresie od 2 kwietnia do 30 maja 2014 roku i polegały na przeprowadzeniu telefonicznych wywiadów. Badanie objęło 3209 menedżerów najwyższego szczebla z 26 krajów. Wszyscy respondenci byli bezpośrednio zaangażowani w procesy innowacyjne w swoich firmach. W badaniach uczestniczyły następujące kraje: Algieria, Australia, Brazylia, Kanada, Chiny, Niemcy, Indie, Indonezja, Izrael, Włochy, Japonia, Kenia, Malezja, Meksyk, Nigeria, Polska, Rosja, Arabia Saudyjska, Singapur, RPA, Korea Południowa, Szwecja, Turcja, ZEA, Wielka Brytania, USA.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)