Supermarkety a hipermarkety: co zwycięża w opinii konsumentów?
2014-08-07 12:19
![Supermarkety a hipermarkety: co zwycięża w opinii konsumentów? [© stockphoto-graf - Fotolia.com] Supermarkety a hipermarkety: co zwycięża w opinii konsumentów?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/supermarkety/Supermarkety-a-hipermarkety-co-zwycieza-w-opinii-konsumentow-141454-200x133crop.jpg)
Supermarkety górą © stockphoto-graf - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czego potrzebują marki własne?
O zaliczeniu danego marketu do kategorii „super” lub „hiper” decyduje przede wszystkim jego wielkość. Przyjęto, że powierzchnia supermarketu ma mniej niż 2,5 tys. m.kw., natomiast hipermarketu – powyżej. Ponadto, supermarkety, do których zaliczana jest np. Biedronka, Lidl, Netto oraz Piotr i Paweł, nastawione są głównie na sprzedaż żywności (inne artykuły stanowią dodatek). W hipermarketach z kolei znajdziemy rozbudowane działy tekstylne, RTV, AGD, ogrodnicze, a nawet meblowe. Do najpopularniejszych hipermarketów w Polsce należą: Tesco, Auchan oraz Carrefour.Supermarkety górą
Sieci sklepów ostro konkurują ze sobą ceną, lecz nie tylko ona przyciąga klientów. Ogromne znaczenie ma jakość obsługi. Z badania Polskiego Programu Jakość Obsługi, prowadzonego od stycznia do czerwca 2014 roku na reprezentatywnej próbie konsumentów wynika, że supermarkety lepiej radzą sobie na tym polu niż hipermarkety.
fot. stockphoto-graf - Fotolia.com
Supermarkety górą
Aż 75 proc. konsumentów wychodzi z supermarketów zadowolonych. Wskaźnik ten w odniesieniu do hipermarketów jest o 7% niższy. Warto zauważyć, że sieć Biedronka, która w Polsce posiada największą liczbę sklepów, osiągnęła najwyższy wskaźnik jakości obsługi.
Aż 75 proc. konsumentów wychodzi z supermarketów zadowolonych. Wskaźnik ten w odniesieniu do hipermarketów jest o 7% niższy. Warto zauważyć, że sieć Biedronka, która w Polsce posiada największą liczbę sklepów, osiągnęła najwyższy wskaźnik jakości obsługi.
Konsumenci poddali ocenie również czas obsługi, zachowanie i wiedzę personelu, ceny oraz wygląd miejsca obsługi. Najniższe noty uzaskały organizacja oraz czas obsługi. W supermarketach zadowolonych z tego obszaru jest 72%, a w hipermarketach tylko 64% konsumentów. Badanie wskazuje również, że więcej klientów zadowolonych jest z cen w supermarketach (78%), niż w hipermarketach (70%).
Co konsumenci oceniają najniżej? Co trzeci z klientów hipermarketów narzeka na zachowanie personelu. W przypadku supermarketów odsetek ten był niższy i wyniósł 25%. To największa różnica pomiędzy hipermarketami i supermarketami. Jak wynika z badania, klienci cenią osobistą obsługę. Pracownicy hipermarketów mają więc nad czym pracować, ponieważ automatyzacja obsługi czy samoobsługowe kasy nie zastąpią przyjaznego nastawienia i uśmiechu.
Każdy z nas może mieć wpływ na jakość obsługi w Polsce. Wystarczy wyrazić opinię na temat firmy, sklepu lub instytucji na portalu jakoscobslugi.pl lub przy pomocy darmowej aplikacji na smartfony Premia360.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)