Wartość firmy to również jej reputacja - czy firmy o nią dbają?
2014-12-05 12:17
Ryzyko utraty reputacji wśród najważniejszych wyzwań firm na świecie © LoloStock - Fotolia.com
Przeczytaj także: Hejterzy zagrażają dobrej opinii firm
Zdecydowana większość firm (76 proc.) ma silne przekonanie o swojej dobrej reputacji. Jednak gdy pada pytanie o należytą ochronę renomy firmy lub reagowanie na zagrożenia związane z utratą dobrego imienia, wskaźniki mocno spadają. Tylko 19 proc. firm przyznało sobie najwyższą ocenę za umiejętności zarządzania ryzykiem w tym zakresie, z kolei 39 proc. firm ocenia swoją dojrzałość na poziomie co najwyżej średnim.Ryzyko utraty reputacji należy do najważniejszych kwestii biznesowych o znaczeniu strategicznym. 88 proc. osób zajmujących kierownicze stanowiska traktuje ryzyko utraty reputacji jako zasadnicze wyzwanie biznesowe. Przyjmując perspektywę sektorową, ryzyko utraty reputacji ma największe znaczenie dla firm technologicznych, działających w branży przemysłowej oraz usług finansowych.
Spółki odchodzą od tradycyjnego, modelowego spojrzenia na zarządzanie ryzykiem korporacyjnym i koncentracji na ryzykach operacyjnych. W coraz większym stopniu firmy patrzą na ryzyka kluczowe (dla danej firmy, branży, rynku) oraz te spośród pojawiających się zagrożeń, które w sposób bezpośredni i strategiczny oddziaływują na realizację strategii biznesowych, np. utrata reputacji czy cybersecurity. W takim ujęciu zarządzanie ryzykiem związanym z utratą reputacji zyskuje znaczenie strategiczne, w przeciwieństwie np. do działań z obszaru compliance, które, choć bardzo istotne, mają wymiar bieżący i rutynowy – mówi Jacek Kuchenbeker, Starszy Menedżer z Działu Zarządzania Ryzykiem, Deloitte.
fot. LoloStock - Fotolia.com
Ryzyko utraty reputacji wśród najważniejszych wyzwań firm na świecie
Czy ten trend oddziaływuje obecnie na proces zarządzania ryzykiem w polskich firmach?
Powyższa wizja daje się zauważyć również u niektórych rodzimych przedsiębiorstw. Wydaje się przy tym, że w dalszym ciągu jeszcze wiele pozostaje do zrobienia z racji tego, że zarządzanie poprzez ryzyka ma u nas stosunkowo krótką historię. Jednocześnie traktowanie ryzyka utraty reputacji, jako ryzyka strategicznego może stać się ważnym akceleratorem procesu zmiany podejścia do ryzyka w polskich firmach – mówi Jacek Kuchenbeker.
Zdaniem ankietowanych, to kadra kierownicza najwyższego szczebla ponosi odpowiedzialność w zakresie zarządzania ryzykiem utraty reputacji. Najczęściej wymieniano w tym kontekście dyrektora generalnego/ prezesa (dla 36 proc. ankietowanych), dyrektora ds. ryzyka ( 21 proc.), zarząd (14 proc.). Dla 11 proc. badanych odpowiedzialność w tym zakresie znajduje się w gestii dyrektora finansowego.
Z perspektywy zarządzania ryzykiem utraty reputacji, klienci to najważniejsi interesariusze (wg. 81 proc. badanych). Do pozostałych kluczowych interesariuszy badani zaliczyli: organy regulacyjne (73 proc.), najwyższą kadrę kierowniczą (68 proc.), pracowników (68 proc.) i inwestorów (65 proc.).
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)