Polacy piją mniej jogurtów
2015-03-10 14:09
Przeczytaj także: Polski rynek jogurtów: dynamiczny rozwój
Na potrzeby badania przeanalizowano jogurty pitne. Kategoria ta obejmowała zarówno jogurty owocowe, jak i naturalne oraz probiotyczne przeznaczone do picia.Okazuje się, że w minionym roku 63 proc. polskich gospodarstw domowych dokonało przynajmniej raz dokonało zakupu produktu pochodzącego właśnie z tej kategorii. Należy zwrócić przy tym uwagę, że o wiele większe popularnością wśród konsumentów cieszą się produkty markowe (ilościowy udział na poziomie 72 proc.) niż produkty marek własnych (ilościowy udział na poziomie 28 proc.).
fot. mat. prasowe
Rynek jogurtów w Polsce - udział wartościowy i ilościowy
72 procent rynku to jogurty markowe.
W monitorowanym okresie w ujęciu ilościowym jogurty pitne odnotowały 7-procentowy spadek, którego przyczyną są zarówno rzadsze zakupy kategorii (przeciętnie 9 razy), jak i kupowanie mniejszych ilości podczas pojedynczej wizyty w sklepie.
Spadek wartościowy w kategorii był mniej gwałtowny niż spadek ilościowy za sprawą wzrostu średniej ceny. Analizując trendy dla produktów markowych i marek własnych widoczne jest wolniejsze tempo spadku w przypadku produktów pod marką sieci handlowych, co przyczynia się do wzrostu ich udziału w kategorii – w 2014 roku odpowiadały za 22 proc. wydatków na kategorię.
Biorąc pod uwagę miejsce dokonywania zakupu, największe znaczenie mają sklepy dyskontowe, które w 2014 roku odpowiadały za 31 proc. wydatków i 34 proc. zakupów kategorii. Na drugiej pozycji uplasowały się hipermarkety, niewiele tracąc do dyskontów. Zmniejszyły się zakupy kategorii w handlu tradycyjnym, który doświadczył negatywnych trendów wartościowych i ilościowych, spadki wyniosły po około 15-16 proc.
Cechą charakterystyczną dla kategorii jogurtów pitnych jest sezonowość. W latach 2012-2013 najmocniejszy był kwartał trzeci, zarówno pod względem ilości nabywców, jak i w ujęciu wartościowym. W roku 2014 trend ten uległ zmianie i największe zakupy miały miejsce w drugim kwartale roku, po czym zarysowała się tendencja zniżkowa.
fot. mat. prasowe
Penetracja rynku jogurtów
W roku 2014 najmocniejszy okazał się drugi kwartał, potem rynek nieco osłabł.
W 2014 roku największy wartościowy udział w kategorii jogurtów pitnych wygenerowały trzy i czteroosobowe gospodarstwa domowe z osobą prowadzącą gospodarstwo w wieku 30-39 lat.
Najbardziej popularne smaki to mieszanka owoców i truskawkowy. Gospodarstwa domowe przeznaczyły na nie połowę swoich wydatków na całą kategorię. Z kolei jedna czwarta wydatków na kategorię jogurtów pitnych przeznaczona została na napoje probiotyczne pakowane w małe buteleczki (o pojemności około 100g).
Jogurty pitne dla dzieci definiowane poprzez opakowanie, które na to jednoznacznie wskazuje, to jedynie 7 proc. wartości całej kategorii. Na jogurty pitne typu light nabywcy wydali jeszcze mniej, segment ten odpowiada za 4 proc. wartości kategorii.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)