Czy reklama behawioralna zepchnie spam do podziemia?
2015-04-16 00:41
Zmierzch ery spamerów? © gustavofrazao - Fotolia.com
Przeczytaj także: E-mail marketing: uwaga na słowa
Świat mailowych skrzynek
Jak szacuje Radicati Group całkowita liczba skrzynek mailowych na świecie rozrasta się z roku na rok średnio o 6%, a do końca 2017 roku zbliży się do granicy 5 miliardów. Niemal co czwarte konto mailowe (23%) będzie pełniło funkcje biznesowe.
Niestety, według badań CEB zaledwie co dziesiąta firma (11%) wykorzystuje w kampaniach mailingowych Big Data, czyli przeanalizowane i posegmentowane dane o zachowaniach i zainteresowaniach internautów, które w efekcie pozwalają personalizować i targetować treści pod konkretnych użytkowników. To wciąż mało, ale ten odsetek w najbliższych latach będzie rósł. Przecież to właśnie mailing jest najbardziej rozpowszechnioną formą komunikacji w biznesowym świecie i główną drogą podtrzymywania kontaktu z konsumentem. A dobrze wytargetowany mail pełni funkcję wizytówki firmy.
Era spamera?
Sęk w tym, że przytłaczająca większość ruchu mailowego w Sieci to wiadomości-śmieci. Badania przeprowadzone przez firmę Barracuda rozwiewają złudzenia: spam stanowi około 89% całego ruchu mailingowego. Bardziej ostrożny jest Symantec, który w raporcie „Bezpieczeństwo w Internecie w 2014 roku. Raport o zagrożeniach” donosi z radością, że całkowita ilość spamu w Sieci spadła do poziomu 66%.
fot. gustavofrazao - Fotolia.com
Zmierzch ery spamerów?
Ten optymizm jest trochę przedwczesny, bowiem szacunki nie do końca odzwierciedlają faktyczny stan rzeczy i specyfikę uregulowań prawnych w poszczególnych państwach. Główny problem polega na tym, że spamerzy często decydują się na… outsourcing spamowania, zlecając je swoim kolegom z tych państw, w których spamowanie nie jest nielegalne lub nie pociąga za sobą drastycznych konsekwencji prawnych. Badanie Symanteca ruchu mailingowego w tych państwach (w kontekście spamu) niestety już nie uwzględnia. Wbrew proroctwu Billa Gatesa, wygłoszonemu w 2004 roku podczas Światowego Forum Ekonomicznego, nie udało się rozwiązać problemu spamu w ciągu dwóch lat. Wygląda na to, że spam nadal żyje i ma się całkiem dobrze.
Spamobójca – mailing behawioralny
Tak jednak nie jest. Na technologicznym horyzoncie tli się bowiem rozwiązanie, które ma szansę zostać „spamobójcą” i odesłać masowe mailingi na śmietnik. Mowa o mailingu behawioralnym, który zwiastuje zmierzch ery spamu. Dzięki niemu zamiast wysyłać 100 tys. takich samych wiadomości do wszystkich użytkowników, bez zważania na dzielące ich różnice i zainteresowania, wysyłamy spersonalizowane komunikaty tylko do wyselekcjonowanych grup (np. do 1 tys. osób), ale mając pewność, że to właśnie do nich owe treści powinny być skierowane, ponieważ wskazują na to profile ich zainteresowań i zachowań. Mailing behawioralny to komunikacja elegancka, która nie irytuje internauty. I przede wszystkim – komunikacja skuteczna.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)