Wybory prezydenckie 2015 w mediach
2015-04-23 12:49
Wybory prezydenckie 2015 w mediach © niyazz - Fotolia.com
Przeczytaj także: Podatek obrotowy w social media
Sondaż medialny
To już ostatnie tygodnie przed dniem wyborów prezydenckich 2015, uwaga mediów skupiona jest zatem na kandydatach zajmujących najwyższe miejsca w sondażach i rankingach. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym metodą CATI przez TNS Polska, potencjalni wyborcy stawiają na Bronisława Komorowskiego (46% poparcia), Andrzeja Dudę (24% poparcia), Pawła Kukiza (6%), Janusza Korwin-Mikkego (4%) oraz Magdalenę Ogórek (3%). Zgodnie z analizą Instytutu Monitorowania Mediów największą uwagę mediów utrzymali ci sami kandydaci, lecz w nieco innej konfiguracji. Pierwsza dwójka prowadzi także w zestawieniu największej liczby publikacji z okresu od 1 lutego do 10 kwietnia: Bronisław Komorowski (32% wszystkich publikacji, czyli prawie 150 tys. wzmianek) oraz Andrzej Duda (19% – ponad 80 tys.), tutaj jednak podobieństwa się kończą. Na trzecim miejscu podium medialnego znalazł się bowiem nie Paweł Kukiz (6% - ok. 27 tys. wzmianek), lecz Janusz Korwin-Mikke (9% – ok. 40 tys.), a miejsce piąte, zamiast Magdaleny Ogórek (5% – ok. 25 tys.), zajął Janusz Palikot (6% wzmianek – ok. 26 tys.). Łącznie w ciągu ponad 2 miesięcy pojawiło się ok. 420 tys. wzmianek w mediach o wszystkich kandydatach.
Pretendenci do objęcia najwyższego państwowego urzędu, którzy zakwalifikowali się do pierwszej piątki rankingu IMM, osiągnęli szczególnie atrakcyjne wyniki w tym samym okresie, czyli pomiędzy 9 i 15 lutego – w czasie emisji przemówień wyborczych poszczególnych kandydatów. Kolejne ożywienie mediów nastąpiło miesiąc później, lecz już nie dla każdego kandydata z podobnym natężeniem. Na pierwszy plan między 9 i 15 marca wysunął się w prasie, na portalach internetowych i w social mediach obecny prezydent Polski - Bronisław Komorowski, który uzyskał wynik podobny do tego sprzed miesiąca, czyli ok. 20 tys. publikacji w ramach 1 tygodnia. Prezydent zanotował także największy spadek zainteresowania mediów na początku marca, podobnie Andrzej Duda. Natomiast publikacje na temat ich konkurentów utrzymywały się przez ok. 2 miesiące na dość wyrównanym poziomie.
fot. mat. prasowe
Kandydaci na prezydenta 2015 - sondaż i liczba publikacji
fot. mat. prasowe
Publikacje w czasie
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)