Płatności mobilne, beacony, inteligentne domy - najbliższa przyszłość
2015-05-29 14:02
Płatności mobilne i beacony wpływają na wygodę zakupów © Artur Marciniec - Fotolia.com
Przeczytaj także: E-commerce: płatności mobilne zwiększają sprzedaż
Autorzy raportu „The Deloitte Consumer Review. Digital Predictions 2015” nie pozostawiają wątpliwości - technologie cyfrowe to doskonałe narzędzie dla handlowców, które nie tylko może ułatwić klientom zakupy, ale i też odegrać znaczącą rolę w zdobywaniu ich lojalności. Nowoczesne rozwiązania cyfrowe, w tym Internet Rzeczy śmiało wkraczają również w inne dziedziny codziennego życia, jak choćby wyposażenie domu. W tym jednak przypadku nie należy spodziewać się rewolucji - istotną barierą, która w sposób skuteczny hamuj rozwój tych rozwiązań okazują się być nie tylko wysokie koszty ich instalacji, ale i obsługi.Deloitte już po raz dziesiąty w historii poddaje analizie trendy w sektorze TMT (technologia, media, telekomunikacja) i sprawdza, w jaki sposób oddziałują onena życie i zwyczaje konsumentów.
Według ekspertów, w tym roku dojdzie do znaczącego skoku w używaniu telefonów komórkowych do płatności mobilnych. W 2015 roku 5 proc. z 600-650 mln smartfonów wyposażonych w NFC (Near Field Communication - komunikacja bliskiego zasięgu) zostanie użytych w tym celu podczas zakupów.
„Płatności mobilne to nadal nisza, do której przyzwyczajają się zarówno klienci, jak i sprzedawcy oraz instytucje finansowe. Na pewno w najbliższym czasie nie zastąpią one ani gotówki ani kart płatniczych, ale można już mówić o widocznym wzroście w tym obszarze, skoro w połowie 2014 roku w roli portfela przynajmniej raz w miesiącu wystąpiło mniej niż 2,5 mln smartfonów wyposażonych w technologię NFC, podczas gdy do końca tego roku może to być już nawet 32,5 mln telefonów” – wyjaśnia Jakub Wróbel, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu, ekspert Technology, Media and Telecommunications Group Deloitte.
fot. Artur Marciniec - Fotolia.com
Płatności mobilne i beacony wpływają na wygodę zakupów
Zdaniem ekspertów Deloitte zainteresowanie wykorzystaniem nowoczesnych technologii w handlu będzie się koncentrować także wokół beaconów, czyli małych nadajników, które nieustannie sygnalizują swoją obecność. Sygnał ten, odebrany przez aplikację mobilną, wykorzystując technologię Bluetooth Smart, pozwala nawiązać kontakt z użytkownikiem telefonu lub tabletu. Możliwość precyzyjnego zlokalizowania klienta, zdobycie wiedzy na temat jego zwyczajów zakupowych czy też wreszcie dostarczenie mu informacji na temat promocji w momencie, gdy przekroczy próg sklepu, mogą zapewnić handlowcom przewagę konkurencyjną, a samych konsumentów zachęcić do robienia zakupów. W Wielkiej Brytanii 45 proc. właścicieli smartfonów zadeklarowało, że chce, aby sprzedawcy wysyłali im wiadomości, a 33 proc. z nich przyznało, że spersonalizowane wiadomości mają wpływ na ich decyzje zakupowe.
„Beacony będą miały ogromny wpływ na budowanie lojalności konsumentów wobec danej sieci handlowej, a także wygodę zakupów. Sprzedawcy muszą jednak uważać aby nie przesadzić i nie przekroczyć cienkiej granicy, ponieważ wciąż wielu klientów nie życzy sobie tego typu kontaktów, które odbierają jako wkraczanie w ich prywatną sferę. Otwartym pozostaje też pytanie czy zdobyte z pomocą beaconów dane osobowe konsumentów są prawidłowo zabezpieczone i chronione” – tłumaczy Jakub Rosiecki, Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.
Nie bez znaczenia jest także fakt, że obecnie korzystanie z beaconów przez użytkowników wymaga spełnienia określonych warunków technologicznych. Przede wszystkim w telefonie musi być włączony Bluetooth i uruchomiona konkretna aplikacja, dzięki której odbiór informacji przesłanych za pośrednictwem beacona staje się możliwy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)