Jak budować wizerunek firmy w sieci?
2015-06-09 09:44
Jak budować wizerunek firmy w sieci? © Rawpixel - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wizerunek firmy: mądrze zarządzaj negatywną opinią
Nie taki branding straszny
Wizerunek to system przekonań, obrazów, wartości i wyobrażeń, jakie tworzą się w naszej głowie na podstawie otrzymywanych informacji, doświadczeń czy samych tylko domysłów. Jeśli obraz danej rzeczy istnieje tylko w naszych umysłach, to czy coś tak subiektywnego jesteśmy w stanie zmieniać?
Odpowiedź brzmi: oczywiście, że tak. Nie jest to jednak prosty proces, bo wymaga czasu, strategii i umiejętności. Na wizerunek możemy wpływać przez odpowiednie interakcje z otoczeniem, kreowanie opinii, odpowiednie zachowanie i sposób traktowania klientów. Bardzo pomocna jest także identyfikacja wizualna firmy i sposób jej prezentacji w Internecie.
Wszystkie te działania są warte wysiłku, ponieważ dobry, spójny wizerunek pomoże Ci zwiększyć sprzedaż. Będzie generował więcej leadów i konwersji, przyciągnie i zatrzyma wartościowych, lojalnych odbiorców. Pozwoli dać się zapamiętać i wyróżnić wśród konkurencji.
4 etapy budowania wizerunku
Zanim zabierzesz się do jakichkolwiek działań, zaplanuj 4 proste kroki budowania wizerunku. Każdy z nich jest równie ważny, dlatego upewnij się, że nie zaczniesz jednego etapu, nie zamknąwszy wcześniej poprzedniego.
- Analiza stanu wyjściowego. Sprawdź, jaką masz obecnie pozycję na rynku. Jak postrzegają Cię klienci – zarówno ci obecni, jak i potencjalni? Dostrzeż powtarzające się tendencje w tym, jak opisują Cię media lub jak o Tobie piszą na forach czy mediach społecznościowych. Nie zapomnij też o analizie konkurencji.
- Określenie celów. Stwórz wizję wizerunku swojej firmy. Weź pod uwagę specyfikę działalności, grupę docelową i to, co chcesz osiągnąć dzięki dobrej opinii w sieci. Pozwól sobie na odrobinę fantazji! Z wizji bezpośrednio powinny wypłynąć konkretne, mierzalne cele.
- Planowanie. Uwzględnij narzędzia, harmonogram i budżet kampanii wizerunkowej. Wszystkie działania powinny być spójne i dopasowane do otoczenia. Nie oderwane od rzeczywistości, ale w naturalny sposób wpasowujące się w aktualne trendy. Zastanów się też, czemu mają służyć działania wizerunkowe - czy to ma być stworzenie brandu od zera, poprawa, a może zbicie negatywnych opinii? Do tych celów dopasuj strategię działań.
- Realizacja i kontrola. Gdy masz już wszystko dobrze zaplanowane, najwyższy czas zacząć działania. Stwórz dobrą treść na blogi i social media, zadbaj o pozytywne komentarze na swój temat. Powoli zalewaj sieć dobrymi opiniami. Nie zapomnij też o stałym monitoringu działań i wyciąganiu wniosków. Na bieżąco poprawiaj swoją strategię i dopasowuj ją do aktualnych wydarzeń.
Nie zapomnij o narzędziach
Żadna strategia nie odniesie sukcesu, jeśli nie uwzględni odpowiednich narzędzi. W procesie tworzenia wizerunku w Internecie możemy wyróżnić parę miejsc i sposobów, które z powodzeniem pomogą w szybszym dotarciu do odpowiedniej grupy odbiorczej. Dzięki nim będziesz w stanie zamieszczać informacje w taki sposób, by spełniły założone przez Ciebie cele.
fot. Rawpixel - Fotolia.com
Jak budować wizerunek firmy w sieci?
- Strona internetowa. Dobrze przygotowana strona powinna efektywnie komunikować o działalności firmy i pokazywać ją w pozytywnym świetle. Taka witryna jest wiarygodna, nowoczesna i intuicyjna. Podsuwa informacje, których internauta potrzebuje w danej chwili lub takie, które mogą go zainteresować. Zainwestuj też w autorskie materiały wizualne. Pamiętaj, że 10 sekund wystarczy, by odbiorca zdecydował o tym, czy chce pozostać lub opuścić witrynę.
- Content marketing. Treści, umieszczane zarówno na Twojej domowej stronie, jak i na zewnętrznych serwisach, przyciągają zaangażowanych odbiorców. I nie chodzi tu tylko o teksty. Content to także video, zdjęcia, grafiki czy prezentacje. Atrakcyjne treści to zaciekawieni internauci. Stąd już prosta droga do budowania pozytywnego wizerunku firmy.
- SEO, czyli optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych. Na sam początek wybierz frazy kluczowe, na które chcesz pozycjonować swoją witrynę. Podpowiadamy, że warto zainwestować w kombinacje fraz brandowych (np. nazwy firmy) ze słowem „opinie”. Popularność takiego zestawienia wynika z coraz większej roli Internetu jako wiarygodnego opiniodawcy. Czasami wystarczy 1 negatywna wzmianka o nas w top 10, by mocno osłabić nasz wizerunek.
- Narzędzia do monitoringu opinii w Internecie. Dzięki nim jak na tacy dostaniesz opinie, które krążą o Twojej firmie w sieci. Na tej podstawie zrobisz listę miejsc, w których należy wzmocnić swój wizerunek. Do wyboru masz całkiem sporo aplikacji. Wystarczy chociażby wymienić popularne Brand24, SentiOne czy Newspoint.
A może rebranding?
Każdy, nawet najmocniejszy wizerunek, powinien być regularnie odnawiany i odświeżany. Dlaczego? Design się zmienia i nie można tego ignorować – inaczej wypadniesz z gry. Przyjrzyj się aktualnym trendom i zadecyduj, kiedy będzie odpowiedni czas na zmianę wizerunku. Z jednej strony nie może to być drastyczna zmiana, ale z drugiej pewne delikatne poprawki, relewantne do tego, co się obecnie dzieje w designie, są jak najbardziej wskazane.
Spójna komunikacja wizerunkowa na wszystkich poziomach jest kluczem do sukcesu. Wszystko ma prowadzić do tych samych celów – działania nie mogą się wykluczać, ale harmonijnie ze sobą współgrać. Przeanalizuj zatem wszystkie przesłanki, stwórz wizję wizerunku idealnego, a następnie zaplanuj działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje marzenia. Potem wystarczy tylko powoli, ale skutecznie realizować swoje cele i na bieżąco monitorować sytuację. I wyciągnąć pomocne wnioski.
oprac. : Karol Bocheński / Rocket Media Sp. z o.o.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
HannaT1 / 2020-05-27 14:35:32
mam wrażenie, że autor nie do końca rozróżnia opisywane sfery kreowania marki. Chociażby ostatni akapit o rebrandingu i trendach. Pierwsza lepsza definicja rebrandingu: https://cucaburra.pl/rebranding/ poakzuje że to nie jest to samo co odświeżenie marki i uleganie trendom, więc lepiej zgłębić temat [ odpowiedz ] [ cytuj ]