PKP testują Dart - "polskie Pendolino"
2015-06-20 15:39
PKP Intercity testują nowy polski superpociąg © PKP Intercity
Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie PKP testują pierwszy z 20 pociągów PesaDART, produkowanych dla PKP Intercity. Z pasażerami w pierwszy kurs wyjedzie już w grudniu 2015 roku. Pociągi te pozwalają podróżować z prędkością do 250km/h.
Przeczytaj także: Polskie lokomotywy spalinowe w PKP Intercity
Po zakończeniu pierwszej fazy testów pociąg zostanie przekazany Instytutowi Kolejnictwa, który jest nie tylko właścicielem toru doświadczalnego w Żmigrodzie, ale także jednostką weryfikującą zgodność pojazdu z normami obowiązującymi w Polsce i Europie. Instytut dokona badania homologacyjnego, obejmującego m.in. sprawdzenie układu hamulcowego pojazdu, kompatybilności elektromagnetycznej, poziomu hałasu, oświetlenia, działania pantografów oraz urządzeń bezpieczeństwa.Zamówione nowe składy PesaDART, już ochrzczone przez media jako "polskie Pendolino", stanowią element największego w historii polskiej kolei programu inwestycyjnego, w ramach którego na tabor przeznaczonych zostanie ponad 5 mld zł. Zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu PesaDART jest w 70 procentach finansowany ze środków unijnych, a wartość całego projektu to 1 mld 320 mln zł. W ramach umowy, bydgoska Pesa, poza dostarczeniem pojazdów, będzie je również serwisować przez 15 lat.
PesaDART to elektryczne zespoły trakcyjne klasy intercity nowej generacji, przeznaczone głównie do obsługi linii dalekobieżnych dla europejskich i światowych przewoźników. Ich konstrukcja i wyposażenie pozwalają podróżować z prędkością eksploatacyjną do 250km/h. Pojazdy wyposażone są w część barową i kuchenną oraz strefy do transportu rowerów i większych bagaży. PesaDART są w pełni przystosowane do obsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.
W pierwszy kurs z pasażerami składy PesaDART wyruszą już w grudniu tego roku. Będą kursować na liniach: Jelenia Góra – Wrocław - Łódź - Warszawa do – Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.
W latach 2008-2013 PKP Intercity dokonało zakupów w zakładach w Bydgoszczy za ponad 0,5 mld zł. Obecnie trwa największy program modernizacyjny (150 wagonów) na kwotę 413 mln zł. Pesa dostarczy też wkrótce 10 lokomotyw spalinowych typu Gama o wartości ponad 130 mln zł.
Przeczytaj także:
PKP Intercity na ustach internautów. Co social media mówią o kolei?
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)