Outlety zdobywają rynek
2015-06-25 11:39
Główną branżą w centrach wyprzedażowych jest sektor modowy © chika_milan - Fotolia.com
Przeczytaj także: Outlety: jak nimi zarządzać?
Tym, co odróżnia centrum wyprzedażowe od innych formatów handlowych są ceny, które powinny być co najmniej 30% niższe niż w sklepach regularnych. Wyprzedażowe centra handlowe przeważnie rozpościerają się na powierzchni od 12.000 do 25.000 mkw., zlokalizowanej na gęsto zaludnionych obrzeżach aglomeracji, dzięki czemu są w stanie "zwabić" nawet 2 miliony klientów. Szeroko zakreślona strefa zasięgu jest kluczowym warunkiem dla sprawnego funkcjonowania obiektu o charakterze wyprzedażowym.Magdalena Frątczak, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych, CBRE komentuje:
„Od początków lat 90, kiedy zaczął się rozwijąć rynek powierzchni handlowych, nieustannie obserwujemy pojawianie się nowych funkcji oraz zmiany w istniejących już obiektach. Pierwszy projekt typu „outlet” został otwarty w 2002 r. i było to naturalną konsekwencją dojrzewania rynku i rosnącej świadomości konsumentów. Wyprzedażowe centra handlowe stały się po prostu niezbędne - nie tylko dywersyfikują rynek i poszerzają ofertę handlową dla klientów, ale również pozwalają upłynnić działalność wielu markom zapewniając dodatkowy kanał sprzedaży. Zakończone sukcesem procesy komercjalizacji obiektów outletowych, potwierdzają potencjał nabywczy tych konceptów oraz pokazują, że z sukcesem zadomowiły w Polsce. Dodatkowo, co istotne, należy też wspomnieć, że klient centrum wyprzedażowego, to nabywca dokonujący faktycznych zakupów - dzięki ograniczeniu oferty dodatkowej, takiej jak punkty usługowe czy gastronomiczne, wydatki klientów nie są tak rozproszone, jak w przypadku tradycyjnych konceptów.”
Główną branżą najemców obecnych w centrach wyprzedażowych jest sektor modowy, stanowiący aż połowę wszystkich marek. Wśród najemców dużą grupę stanowią także branże sportowe oraz obuwnicze, z udziałem w outletach na poziomie około 12% każda. Wśród najmniej licznie reprezentowanych sektorów są usługi – zaledwie 1% wszystkich najemców. Dla konceptów wyprzedażowych charakterystyczny jest również brak części restauracyjnej tzw. food court, który stanowi nieodłączny element w typowych centrach handlowych
fot. mat. prasowe
Infografika
Sukces centrum wyprzedażowego w dużej mierze zależy od lokalizacji, gęstości zaludnienia oraz zasięgu oddziaływania. Biorąc pod uwagę istniejące obiekty, można wskazać potencjalne obszary w Polsce, w których mogłyby powstać kolejne centra. Wstępne szacunki wskazują na region południowy i południowo-wschodni oraz centralną Polskę, chociaż nie jest wykluczone, że wraz ze wzrostem liczby najemców oraz dojrzewaniem rynku handlowego, potencjalnych lokalizacji pojawi się więcej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Koralkowa / 2015-08-06 10:44:11
Outlety rzeczywiście stanowią super alternatywę w zakupach. Można kupić fajne, markowe ubrania za normalną cenę. U mnie w okolicy jest Fashion House i jak trzeba coś kupić czy to na urlop czy do pracy to zawsze coś się znajdzie za rozsądna kwotę. Wychodząc z zakupami nie mam poczucia, że przepłaciłam tylko za markę. Co jak co, ale takie wyprzedażowe centra przyciągają coraz więcej ludzi i nie dziwi mnie, że otwiera się ich coraz więcej. [ odpowiedz ] [ cytuj ]