eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRekrutacja pracowników: pracodawcy stawiają na kompetencje miękkie

Rekrutacja pracowników: pracodawcy stawiają na kompetencje miękkie

2015-07-16 12:33

Rekrutacja pracowników: pracodawcy stawiają na kompetencje miękkie

Rekrutacja © adrian_ilie825 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Jak wynika z najnowszego badania Hay Group, kompetencje miękkie pracowników stanowią zasób, który w znacznym stopniu przekłada się na sukces firmy. Jednak przedsiębiorcy są zdania, że pracowników dysponujących odpowiednimi umiejętnościami w tym zakresie trudno pozyskać, a absolwenci nie są przygotowani do podjęcia pracy zawodowej. Czy rzeczywiście jest tak źle?

Przeczytaj także: Inżynierowie cenieni za kompetencje miękkie

Badania Hay Group pokazują, że na wielu wymagających stanowiskach osoby uzyskujące najlepsze wyniki są o 127% bardziej efektywne niż osoby uzyskujące przeciętne rezultaty. Przy czym tylko jedna trzecia tej różnicy wynika z poziomu umiejętności technicznych i zdolności poznawczych. Reszta jest zasługą kompetencji emocjonalnych i społecznych.

Główne wnioski z badania:


  • 92% dyrektorów HR na świecie i 91% w Polsce jest zdania, że kompetencje emocjonalne i społeczne odgrywają coraz większą rolę w miarę, jak tempo globalizacji rośnie, a struktury organizacyjne ulegają zmianom.
  • 91% dyrektorów HR na świecie i 90% w Polsce zgadza się, że osoby o wysoko rozwiniętych kompetencjach społecznych i emocjonalnych osiągają więcej w biznesie i szybciej awansują.
  • Współcześnie absolwenci mają ogromny potencjał – dorównują menedżerom wyższego szczebla w zakresie samoświadomości, samokontroli i umiejętności pracy zespołowej, a pod względem empatii nawet ich przewyższają.

Liderzy i dyrektorzy HR coraz częściej podkreślają, że młodym pracownikom brakuje kompetencji „miękkich”, czyli takich, które pozwalają odnaleźć się w miejscu pracy, nawiązać kontakt z innymi pracownikami, zrozumieć strukturę organizacyjną firmy i realizować ambicje zawodowe. Niejednokrotnie kompetencje emocjonalne mogą być nawet ważniejsze od tego, co określamy mianem „umiejętności twardych”.

Wyniki ostatniego badania Hay Group, skierowanego do absolwentów i liderów biznesu wskazują, że aż 92% zarządzających i dyrektorów HR na świecie (91% w Polsce) uważa, iż wraz ze wzrostem tempa globalizacji oraz zmianami struktur organizacyjnych będzie rosło znaczenie umiejętności interpersonalnych u absolwentów. Aż 90% liderów na świecie (95% w Polsce) jest zdania, że pracownicy o wysokich kompetencjach społecznych wnoszą większy wkład w organizację, zaś 88% (67% w Polsce) sądzi, że pracownicy o szczególnych umiejętnościach społecznych są „na wagę złota”.

fot. adrian_ilie825 - Fotolia.com

Rekrutacja

Pracodawcy stawiają na kompetencje miękkie.


Jednocześnie analizy danych zebranych od 40.000 pracowników na całym świecie przez należącą do Hay Group, wyspecjalizowaną w ocenach psychometrycznych spółkę Talent Q International wykazały, że absolwenci dorównują menedżerom wyższego szczebla potencjałem samoświadomości, samokontroli i umiejętności pracy zespołowej (a pod względem empatii nawet ich przewyższają). Pomimo istotnych różnic pomiędzy systemami oświaty, absolwenci z całego świata wykazują niezwykłe podobieństwo zarówno w zakresie inteligencji ogólnej, jak i potencjału dla kompetencji emocjonalnych i społecznych.

Pomimo to, aż 75% liderów biznesu i dyrektorów HR badanych przez Hay Group odniosło wrażenie, że absolwenci wkraczający na rynek nie są przygotowani do pracy. Około 80% pracodawców przyznało, że ma duże trudności ze znalezieniem absolwentów dysponujących poszukiwanymi przez nich umiejętnościami miękkimi, a 86% ankietowanych wyraziło obawę, czy uda im się utrzymać absolwentów posiadających takie umiejętności w swojej organizacji.

fot. mat. prasowe

Obawy dyrektorów HR i przedsiębiorców

Polscy przedsiębiorcy muszą rywalizować o przyciągnięcie kandydatów dysponujących pożądanymi kompetencjami miękkimi


Niezależnie od tego, co myśli wielu pracodawców, badanie Hay Group dowodzi, że współcześni absolwenci mają taki sam potencjał do odniesienia sukcesu, jak pozostałe pokolenia – zarówno pod względem umiejętności poznawczych, jak i kompetencji społecznych. Rolą organizacji pozostaje urzeczywistnić ten potencjał poprzez odpowiednią rekrutację i rozwój. Oznacza to konieczność skoncentrowania się na pomiarze zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich – interpersonalnych, a także na poszukiwaniu raczej potencjału niż doświadczenia. Postępując w ten sposób, organizacje mogą znaleźć absolwentów o cechach zapowiadających przyszłe sukcesy, oraz szybko i niewielkim kosztem rozwinąć ich w zakresie umiejętności emocjonalnych i społecznych już po zatrudnieniu – komentuje Mirosława Kowalczuk, dyrektor działu Productized Services w Hay Group Polska.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: