Rekrutacja pracowników: pracodawcy stawiają na kompetencje miękkie
2015-07-16 12:33
Rekrutacja © adrian_ilie825 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Inżynierowie cenieni za kompetencje miękkie
Badania Hay Group pokazują, że na wielu wymagających stanowiskach osoby uzyskujące najlepsze wyniki są o 127% bardziej efektywne niż osoby uzyskujące przeciętne rezultaty. Przy czym tylko jedna trzecia tej różnicy wynika z poziomu umiejętności technicznych i zdolności poznawczych. Reszta jest zasługą kompetencji emocjonalnych i społecznych.Główne wnioski z badania:
- 92% dyrektorów HR na świecie i 91% w Polsce jest zdania, że kompetencje emocjonalne i społeczne odgrywają coraz większą rolę w miarę, jak tempo globalizacji rośnie, a struktury organizacyjne ulegają zmianom.
- 91% dyrektorów HR na świecie i 90% w Polsce zgadza się, że osoby o wysoko rozwiniętych kompetencjach społecznych i emocjonalnych osiągają więcej w biznesie i szybciej awansują.
- Współcześnie absolwenci mają ogromny potencjał – dorównują menedżerom wyższego szczebla w zakresie samoświadomości, samokontroli i umiejętności pracy zespołowej, a pod względem empatii nawet ich przewyższają.
Liderzy i dyrektorzy HR coraz częściej podkreślają, że młodym pracownikom brakuje kompetencji „miękkich”, czyli takich, które pozwalają odnaleźć się w miejscu pracy, nawiązać kontakt z innymi pracownikami, zrozumieć strukturę organizacyjną firmy i realizować ambicje zawodowe. Niejednokrotnie kompetencje emocjonalne mogą być nawet ważniejsze od tego, co określamy mianem „umiejętności twardych”.
Wyniki ostatniego badania Hay Group, skierowanego do absolwentów i liderów biznesu wskazują, że aż 92% zarządzających i dyrektorów HR na świecie (91% w Polsce) uważa, iż wraz ze wzrostem tempa globalizacji oraz zmianami struktur organizacyjnych będzie rosło znaczenie umiejętności interpersonalnych u absolwentów. Aż 90% liderów na świecie (95% w Polsce) jest zdania, że pracownicy o wysokich kompetencjach społecznych wnoszą większy wkład w organizację, zaś 88% (67% w Polsce) sądzi, że pracownicy o szczególnych umiejętnościach społecznych są „na wagę złota”.
fot. adrian_ilie825 - Fotolia.com
Rekrutacja
Jednocześnie analizy danych zebranych od 40.000 pracowników na całym świecie przez należącą do Hay Group, wyspecjalizowaną w ocenach psychometrycznych spółkę Talent Q International wykazały, że absolwenci dorównują menedżerom wyższego szczebla potencjałem samoświadomości, samokontroli i umiejętności pracy zespołowej (a pod względem empatii nawet ich przewyższają). Pomimo istotnych różnic pomiędzy systemami oświaty, absolwenci z całego świata wykazują niezwykłe podobieństwo zarówno w zakresie inteligencji ogólnej, jak i potencjału dla kompetencji emocjonalnych i społecznych.
Pomimo to, aż 75% liderów biznesu i dyrektorów HR badanych przez Hay Group odniosło wrażenie, że absolwenci wkraczający na rynek nie są przygotowani do pracy. Około 80% pracodawców przyznało, że ma duże trudności ze znalezieniem absolwentów dysponujących poszukiwanymi przez nich umiejętnościami miękkimi, a 86% ankietowanych wyraziło obawę, czy uda im się utrzymać absolwentów posiadających takie umiejętności w swojej organizacji.
fot. mat. prasowe
Obawy dyrektorów HR i przedsiębiorców
Niezależnie od tego, co myśli wielu pracodawców, badanie Hay Group dowodzi, że współcześni absolwenci mają taki sam potencjał do odniesienia sukcesu, jak pozostałe pokolenia – zarówno pod względem umiejętności poznawczych, jak i kompetencji społecznych. Rolą organizacji pozostaje urzeczywistnić ten potencjał poprzez odpowiednią rekrutację i rozwój. Oznacza to konieczność skoncentrowania się na pomiarze zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich – interpersonalnych, a także na poszukiwaniu raczej potencjału niż doświadczenia. Postępując w ten sposób, organizacje mogą znaleźć absolwentów o cechach zapowiadających przyszłe sukcesy, oraz szybko i niewielkim kosztem rozwinąć ich w zakresie umiejętności emocjonalnych i społecznych już po zatrudnieniu – komentuje Mirosława Kowalczuk, dyrektor działu Productized Services w Hay Group Polska.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)