Facebook rządzi turystyką?
2015-08-14 11:33
Przeczytaj także: Planowanie wakacji bez Internetu: czy to jeszcze możliwe?
Jak podkreślają eksperci z firmy Deloitte, autorzy raportu „Travel Consumer 2015. Engaging the empowered holidaymaker” i raportu poświęconego cyfrowym kanałom w branży turystycznej pt. “Social? That’s for consumers. For travel companies, social media means business”, Internet zmusza branżę turystyczną do zweryfikowania dotychczasowych sposobów podejścia do klientów i promocji oferty. Tylko w ten sposób pełne wykorzystanie zachodzących zmian będzie mogło stać się faktem.Okazuje się, że inspiracją wakacyjnych podróży są w głównej mierze opinie najbliższych (50 proc.). Druga pozycja przypada w udziale mediom społecznościowym (33 proc.), a trzecia programom telewizyjnym (32 proc.), które w tym wyścigu wyprzedzają broszury biur podróży (31 proc.) oraz wyszukiwarki internetowe (31 proc.). Około jedna trzecia użytkowników portali społecznościowych przyznaje, że marzenia o odwiedzeniu jakiejś destynacji rozpoczęły się wraz z wejściem na profil znajomych i ujrzeniu zdjęć z danego miejsca. Połowa respondentów wspólnego badania Deloitte i Facebooka wśród „polubionych” przez siebie profili ma marki z branży turystycznej. W przeważającej liczbie przypadków są to hotele oraz linie lotnicze.
„Rewolucja cyfrowa i rozwój Internetu, w tym np. strony z recenzjami, dostępność ofert on-line czy media społecznościowe przez wielu wykorzystywane są przy wyszukiwaniu atrakcyjnych ofert oraz porównaniu ich cen. Żyjemy w erze, gdzie klient jest coraz bardziej świadomy i coraz lepiej poinformowany” - wyjaśnia Jakub Wróbel, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu, ekspert Technology, Media and Telecommunications Group Deloitte. „Sześciu na dziesięciu angielskich turystów powyżej 16 roku życia porównuje ceny wyjazdów wakacyjnych w Internecie. Należy spodziewać się dalszego wzrostu porównywarek i wyszukiwarek internetowych zajmujących się turystyką. To istotna wskazówka dla firm z branży turystycznej” – dodaje.
I tak, przykładowo serwis Trip Advisor podaje, że można znaleźć w ich serwisie ponad 225 mln opinii internautów z całego świata. Z kolei w 2014 roku wyszukiwarki i porównywarki cen hoteli oraz biletów lotniczych Trivago oraz Skyscanner osiągnęły wzrosty przychodów wyższe odpowiednio o 68 proc. i 42 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Popularność tego typu serwisów można zaobserwować także w regionie Europy Środkowej. W ubiegłorocznej edycji rankingu Deloitte poświęconym najszybciej rozwijającym się firmom technologicznie innowacyjnym „Technology Fast 50 Central Europe” zwyciężyła węgierska spółka zajmująca się internetową sprzedażą miejsc hotelowych Szallas.hu. Z kolei trzy lata z rzędu we wcześniejszych edycjach tego konkursu zwycięzcą była rumuńska firma Vola.ro, sprzedająca bilety lotnicze w Internecie.
Dziewięć na dziesięć badanych osób (zgodnie z brytyjskim raportem) przed wyjazdem na wakacje pokusiło się o samodzielne poszukanie najlepszych ofert, z czego 66 proc. zdało się w tej kwestii głównie na Internet. W sieci 72 proc. respondentów szukało inspiracji odnośnie miejsca wyjazdu, 59 proc. porównywało ceny, a 46 proc. szukało recenzji i komentarzy innych internautów na temat biur podróży.
fot. mat. prasowe
Turystyka nie jest już rynkiem sprzedawcy, to zdecydowanie rynek klienta
Niemal 60% osób planujących wakacje deklaruje, że porównuje ceny w Internecie. Cena to kluczowy czynnik przy podejmowaniu ostatecznej decyzji.
Jakie czynniki mają największy wpływ na to, że decydujemy się na wykupienie wakacji u danego przewoźnika lub biura podróży? Dla 56 proc. elementem decydującym była cena a dla 47 proc. wcześniejsze doświadczenia z daną firmą.
„Dla turystów powyżej 65. roku ważne są ich własne wcześniejsze doświadczenia oraz reputacja danego przewoźnika czy biura podróży – natomiast w przypadku ludzi w wieku do 34 lat istotnym czynnikiem jest cena” – mówi ekspert Deloitte.
![Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych [© pixabay.com] Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/kryptoreklama/Olimp-Laboratories-ukarany-za-kryptoreklame-w-mediach-spolecznosciowych-254490-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)