Relacje inwestorskie: trendy 2015
2015-09-23 11:14
Inwestor © DOC RABE Media - Fotolia.com
Przeczytaj także: Firmy internetowe na giełdzie: czy dają zarobić?
W telegraficznym skrócie
- niemal 1/4 największych spółek nie zadaje sobie trudu, aby znaleźć inwestora za granicą,
- 98% spółek deklaruje współpracę z dziennikarzami,
- aż 44% respondentów przyznaje, że podejmowane działania nie zyskują żadnego zainteresowania inwestorów indywidualnych,
- Jedna na dziesięć spółek (11%) faktycznie prowadzi twitterową komunikację z inwestorami,
- problemem respondentów jest niedostateczna znajomość nowych technologii, pasywna postawa wobec inwestorów oraz niewystarczająca wiedza na temat zasad i regulacji, które obowiązują na rodzimym rynku kapitałowym.
Sebastian Krawczyk, szef działu komunikacji finansowej i IR w ITBC Communication, uważa, że brak komunikacji z zagranicznymi inwestorami jest błędem.
- Badanie pokazało, że tak naprawdę z inwestorem zagranicznym kontaktujemy się tylko wtedy, gdy nie ma innego wyjścia z uwagi na strukturę akcjonariatu. Blisko jedna czwarta naszych największych spółek nie przedstawia się zagranicznym inwestorom. - Szkoda, bo market cap na poziomie 1 mld zł to wystarczający powód, by zacząć dokładniej poznawać spółkę - podkreśla
30% badanych jako powód swojej „bierności” w kontaktach z zagranicą podało, że inwestorzy nie interesują się spółką. Najbliższa przyszłość nie przyniesie wielkich zmian. Ciekawostką jest, że gdy spółka zdecyduje się na wprowadzenie jakiegoś narzędzia dla zagranicy, sięga zwykle do koszyka z droższymi rozwiązaniami.
fot. DOC RABE Media - Fotolia.com
Inwestor
Współpraca z mediami giełdowymi, mimo że nie jest dla spółek najważniejsza, w porównaniu z innymi obszarami komunikacji, może pochwalić się najpełniejszym wykorzystaniem podstawowych narzędzi: 98% spółek odpowiada na pytania dziennikarzy – choć nie na wszystkie, 89% wysyła informacje prasowe – choć wiele nieregularnie, wypowiedzi są aranżowane najczęściej przy publikacji wyników. Zaledwie co 3. mały emitent (market cap do 0,1 mld zł) organizuje spotkania prasowe. Wydawcy nie mogą natomiast liczyć na rozwój współpracy komercyjnej – nie przybędzie chętnych na kampanie, zamiast korzystać z e-mailingu, spółki sięgną po własne newslettery.
44% komentarzy ankietowanych mówi o tym, że podejmowane przez spółkę działania nie spotykają się z zainteresowaniem inwestorów indywidualnych. Niezależnie od przynależności indeksowej wszystkie spółki przywiązują średnie znaczenie do komunikacji z inwestorem indywidualnym. Odzwierciedla to frustrację emitentów powodowaną brakiem oczekiwanych efektów mimo podejmowania rozmaitych inicjatyw. Najczęściej stosowanym narzędziem jest kontakt w trakcie imprez inwestorskich.
- Zaskakująco dużo spółek – ponad połowa badanych - wskazało, że organizuje indywidualne spotkania dla tej grupy inwestorów – podkreśla Sebastian Krawczyk – Jednak są one raczej dziełem przypadku niż starannie zaplanowanych działań. Natomiast tym, czego powinni się spodziewać inwestorzy detaliczni w najbliższym czasie, jest intensyfikacja Investor’s Day i więcej spółek na imprezach inwestorskich – co 3. badany, który dotychczas nie korzystał z tych wydarzeń, zamierza to zmienić.
Pozytywnej zmiany można oczekiwać w odniesieniu do czatów inwestorskich – mniej więcej 1/5 spółek chce je wprowadzić do swojego kanonu narzędzi.
Aż 1/3 spółek sam fakt posiadania profilu w SM utożsamia z komunikacją z inwestorami, mimo że nie ma tam istotnych informacji IR. Największym źródłem informacji dla inwestorów jest Twitter, który w komunikacji IR wykorzystuje 11% spółek. To akurat jest zgodne ze światowymi trendami. Jednak, kierując się deklaracjami dot. najbliższej przyszłości, Polska stanie się wyjątkiem, który będzie „rozmawiać” z inwestorami na Facebooku – to właśnie ten kanał ma największy potencjał rozwoju.
- Faktycznie treści inwestorskie pojawiają się na profilach FB 7% ankietowanych. Twitter obecnie jest wykorzystywany 11%. Na razie tu nie odbiegamy od światowych trendów. Jednak deklaracje dot. przyszłości wskazują na niewielką, choć zauważalną dominację FB. To trochę dziwi, bo światowy IR mniej więcej już od 3 lat wycofuje się z tego kanału – wątpi szef RI w ITBC.
fot. mat. prasowe
Waga działań IR wg uczestników badania
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)