W e-commerce liczy się głównie cena
2015-10-14 10:42
W e-commerce liczy się głównie cena © Leo Lintang - Fotolia.com
Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
Cena produktu okazuje się kluczowa na ponad 2/3 badanych, na wiarygodność sklepu stawia natomiast 56 proc. Dla co trzeciego respondenta istotna jest możliwość bezproblemowego (i najlepiej darmowego) zwrotu towaru.Wybór danego e-sprzedawcy determinowany jest również oferowanymi przez niego formami płatności. Wiarygodność platformy, która udostępnia płatności online ważna jest dla 23 proc. respondentów, dla podobnej rzeszy konsumentów (22 proc.) liczy się dostępność preferowanego sposobu płatności.
Wygoda i bezpieczeństwo. Tego przede wszystkim oczekują konsumenci od płatności za zakupy internetowe. Z drugiej jednak strony ulubioną formą płatności klientów jest - wskazywane przez 1/3 badanyc - samodzielne wykonywanie przelewów, które nie należy ani do wygodnych ani też szybkich form płatności. Dokonując samodzielnego przelewu klienci mogą jednak często oszczędzić na zakupach.
- Tradycyjny przelew długo jeszcze będzie obecny w polskim e-commerce z prostej przyczyny – jest po prosty najtańszy dla sklepów. Dotyczy to zwłaszcza sklepów o niskomarżowej sprzedaży, gdzie każdy 1% prowizji ma olbrzymie znaczenie. Klasycznym przykładem jest zakup laptopa. Ten sam laptop przy płatności przelewem sklep sprzedaje za 3000 zł, a przy wykorzystaniu płatności online za 3030 zł. Nic dziwnego, że konsumenci wolą kupić taniej, mimo że zrobienie przelewu jest mniej wygodne niż np. szybka płatność automatyczna – zauważa Krystian Wesołowski z firmy Blue Media, operatora Płatności Online BM.
Płatność wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej?
Choć dostępność różnych rodzajów płatności nie gra kluczowej roli w podejmowaniu decyzji zakupowych, to z powodu braku dogodnej formy płatności z zakupów w danym e-sklepie zrezygnował aż co czwarty badany – wynika z badania ICAN Research dla Płatności Online BM.
- Z jednej więc strony o sposobie płatności nie myślimy planując czy robiąc zakupy w internecie, z drugiej jednak strony brak preferowanej formy płatności może nas skutecznie zniechęcić do sfinalizowania transakcji. Jak się okazuje płatność bywa wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej – zauważa Krystian Wesołowski.
Najczęściej wykorzystywaną przez e-konsumentów formą płatności za zakupy internetowe są systemy płatności elektronicznych (automatyczne, jak i te w których trzeba wypełnić dane) – korzysta z nich 71 proc. badanych. Na samodzielne wykonywanie przelewów na konto sklepu decyduje się 60 proc. badanych. Połowa respondentów płaci przy odbiorze przesyłki, zaś 37 proc. korzysta z płatności kartą.
fot. mat. prasowe
Co decyduje o wyborze sklepu?
Z kolei jako swoje ulubione formy płatności klienci sklepów internetowych wskazywali kolejno: samodzielne wykonywanie przelewów (32 proc.), płatności elektroniczne (30 proc.) oraz za pobraniem (20 proc.). Wśród płatności online e-konsumenci preferują przelewy automatyczne, przy których nie trzeba dodatkowo wypełniać danych.
fot. mat. prasowe
W jaki sposób płacimy za zakupy internetowe?
Metodologia:
Badanie zrealizowane metodą CATI. Przeprowadzono łącznie 1000 wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej. Na pytania dotyczące płatności internetowych odpowiadało 676 osób, które robią zakupy online.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)