Gry komputerowe: historia prawdziwa
2015-12-02 11:46
Komputery dla graczy przeżywają renesans © artush - Fotolia.com
Przeczytaj także: PlayStation 3 40-GB w Europie
Epoka analogowa
1947: Alan Turing, ten sam, który wykorzystał polską metodę bomby do złamania niemieckiego szyfrowania za pomocą Enigmy, pisze założenia teoretyczne do pierwszej gry komputerowej – szachów. Pomysł nie zostaje w tym czasie zrealizowany w praktyce.
1950: Pierwszą publicznie dostępną grą komputerową jest kółko i krzyżyk. Dr Josef Kates opracowuje model teoretyczny, a następnie buduje specjalny komputer nazwany Bertie the Brain (z ang. Bertie Mózg), który potrafi komunikować się z graczem za pomocą zapalania i gaszenia lamp elektronowych. Komputer (metalowa szafa o wysokości 4 metrów) jest pokazany publicznie podczas 2-tygodniowych targów, gdzie ustawiają się do niego długie kolejki, żeby sprawdzić, czy jest w stanie wygrać z człowiekiem.
1952: Wprowadzenie graficznego interfejsu. Gra to nadal kółko i krzyżyk, a do jej uruchomienia w trybie graficznym użyto komputera akademickiego EDSAC o szalonym taktowaniu 0,5 MHz i 1 kB pamięci operacyjnej.
1958: Wprowadzenie animowanego obrazu, do którego wyświetlania użyto ekranu oscyloskopu, podłączonego do komputera analogowego. Gra typu multiplayer, gdyż w Tennis for two mogą grać dwie osoby jednocześnie. Jej autorem jest inżynier William A. Higginbotham, wchodzący w skład zespołu, który stworzył pierwszą bombę atomową.
fot. mat. prasowe
Epoka analogowa
Epoka cyfrowa
1962: Rozwój interfejsów graficznych przyczynia się do powstawania coraz to bardziej rozbudowanych tytułów. Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju gier jest Spacewar!, pierwsza gra niezależna od urządzenia. W krótkim czasie rozprzestrzenia się po placówkach uniwersyteckich w USA. Do jej uruchomienia użyto komputera PDP-1, o częstotliwości taktowania 0,2 MHz, kosztującego 120 000 USD (po uwzględnieniu inflacji – prawie 1 mln USD w 2015 r.).
1968: Ralph Baer, „ojciec gier wideo”, składa patent na konsolę wideo, służącą do uruchamiania gier. Patent ten został kupiony w 1973 przez firmę Magnavox i wykorzystany do projektowania nowych urządzeń do gier oraz do ściągania opłat licencyjnych z innych producentów gier wideo.
Narodziny nowej branży
Aż do początku lat 70. gry komputerowe są nowinkami przekazywanymi w bardzo ograniczonym gronie – ludzi z wykształceniem technicznym, mających dostęp do komputerów. Ich praktyczne wykorzystanie odbywa się więc w placówkach naukowych i dużych korporacjach, które mogą sobie pozwolić na zakup komputera.
Wszystko zmienia się wraz z premierą pierwszych automatów do gier na żetony.
1971: Pierwszym komercyjnie sprzedawanym automatem do gier na monety jest Computer Space. Wkrótce po nim Atari prezentuje swój automat z popularnym tytułem Pong. Urządzenia szybko odnoszą komercyjny sukces i przyczyniają się do popularyzacji i dalszego rozwoju nowej branży – gier komputerowych.
1972: Magnavox wypuszcza pierwszą domową konsolę wideo – Odyssey. To zaawansowane urządzenie jest podłączane do telewizora i potrafi uruchomić 12 różnych tytułów, z kultowym Ping-Pongiem na czele. Konsola kosztuje 99 USD (w 2015 r. byłoby to ok. 600 USD, po przeliczeniu inflacji).
1975: Atari swoją domową konsolę wypuszcza dopiero 3 lata po Magnavox. Mimo tego od razu staje się ona rynkowym sukcesem. Atari szybko zyskuje na wartości, za co programiści tej firmy otrzymują firmowe jacuzzi.
1977: Umacnia się dominacja rynkowa Atari. Model 2600 pozwala wymieniać cartridge.
1978: Magnavox nie odpuszcza pola. Rok po Atari 2600 wypuszcza Odyssey2, pierwszą konsolę wyposażoną w pełną, 49-klawiszową klawiaturę.
1979: Czterech pracowników Atari zakłada własną firmę – Activision. Rewolucyjnym podejściem jest pisanie gier bez jednoczesnego tworzenia urządzenia do ich uruchamiania. Pierwsze tytuły powstają na Atari 2600.
fot. mat. prasowe
Konsole do gier
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)