Wakacje 2016: Grecja i Hiszpania z szansą na sukces
2015-12-15 12:20
Grecja © samott - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wakacje 2016: Kanary tańsze, ale nie na długo
Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej
1. Wyniki TUI Group o niebo lepsze od Thomasa Cooka
Do ważniejszych wydarzeń ubiegłego tygodnia należało opublikowanie w ostatni czwartek raportu rocznego za ostatni rok obrotowy (październik 2014 - wrzesień 2015) przez koncern TUI. Ostatnio akcje TUI nie miały zbyt dobrej passy z powodu obaw inwestorów o wpływ jaki na wyniki koncernu może mieć agresywna polityka niskich cen na rynku niemieckim ogłoszona przed kilkunastoma tygodniami przez jego szefa Sebastiana Ebela.
Wyniki zaskoczyły jednak in plus, co na razie wywołało dwa skutki. Po pierwsze - o ponad trzy procent (z 1120 do 1154 funtów) wzrosły notowania akcji koncernu, a po drugie - w krótkim czasie o prawie 5 procent (z 118,4 do 113,0 pensów) spadły dość ostatnio stabilne notowania Thomasa Cooka, którego ostatnie osiągnięcia w zestawieniu z rezultatami TUI nagle zdecydowanie zbladły. Szczególną różnicę pod tym względem widać na bardzo trudnym rynku niemieckim, gdzie przychody oraz liczba klientów TUI wzrosły odpowiednio o 3,5 i o 1,0 procent, gdy Cook stracił w tym samym czasie odpowiednio około 8 i 7 procent (dokładniejsze dane poznamy zapewne za miesiąc w jego raporcie rocznym).
Będzie brutalna wojna o klientów w Niemczech ?
W tym kontekście może się okazać, że agresywna polityka cenowa TUI w Niemczech skierowana jest nie tyle przeciw pozycji biznesowej coraz słabszego już Cooka, ale wyprzedzająco przeciw aktualnemu numer dwa, czyli rosnącemu w siłę turystycznemu ramieniu koncernu REWE, którym jest DER Touristik. Bardzo ciekawie wyglądają w tej sytuacji również zapowiedzi taniego przewoźnika Ryanair o planach radykalnego zwiększenia swojej pozycji w raczej omijanych dotąd Niemczech (roczny wzrost o 30-35 procent w okresie kolejnych 5 lat).
Biorąc jednocześnie pod uwagę rosnącą rolę kilku touroperatorów średniej wielkości, w tym zwłaszcza ulubieńca agentów Schauinsland Reisen, może to oznaczać, że rynek niemiecki stanie się polem naprawdę fascynującej walki o klientów, z której będzie można wyciągać niejeden przydatny wniosek odnośnie budowy i umacniania pozycji również na naszym rodzimym rynku turystyki wyjazdowej.
2. Sytuacja wokół Turcji coraz bardziej złożona
Tak jak sygnalizowaliśmy już przed kilkoma tygodniami w informacji tygodniowej najwięcej pytań odnośnie przyszłego sezonu w polskiej turystyce wyjazdowej gromadzi się wokół kluczowej w tym względzie Turcji. Ostatni tydzień przyniósł niestety kolejne potwierdzenie tej tezy, a to przez rosnący zamęt wokół wkroczenia tureckich oddziałów do Iraku oraz wznowienia przez tureckie F-16 ataków na bazy zbrojnych oddziałów Partii Pracujących Kurdystanu (PKK), na które Turcy dokonali nalotów w sześciu rejonach irackiego Kurdystanu.
fot. mat. prasowe
Zmiany cen względem poprzedniego tygodnia
Sytuację w sposób dwuznaczny komplikuje jeszcze fakt, że oddziały kurdyjskie są tam najskuteczniejszą siłą w walce z siłami Państwa Islamskiego (prowadzonej przy poparciu USA).
fot. mat. prasowe
Zmiany cen względem poprzedniego roku
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)