Kultura i branża kreatywna - silni gracze na światowym rynku gospodarczym
2016-01-01 00:40
Przeczytaj także: Kultura i sztuka uzdrowią gospodarkę UE?
Konsumenci chcą mieć dostęp do interesujących treści o każdej porze, miejscu i na każdym urządzeniu. Tym samym napędzają sprzedaż tabletów, czytników, telewizorów i DVD, których sprzedaż w 2013 roku wyniosła 532 mld USD. Przekłada się to także na innowacje w obszarze telekomunikacji.
– Bardziej niż w innych sektorach, właśnie w obszarach związanych z kulturą mamy do czynienia ze zmianami w modelach biznesowych. Wpływa na nie sześć czynników: różnorodność dostępnych treści, postępująca personalizacja produktów i usług, big data, rola rekomendacji na portalach społecznościowych, zaangażowanie klientów a nawet niestety piractwo – mówi Krzysztof Pigłowski, Partner w Dziale Doradztwa Biznesowego EY. – Najwięksi innowatorzy na rynku stawiają na ekspansję międzynarodową i na inwestycje w technologie, aby w szybkim czasie osiągnąć efekt skali. W 2013 roku Netflix zainwestował 9% przychodów w badania i rozwój i zatrudnił 300 osób do rozwoju ich konceptu – dodaje Paweł Tynel, Lider Grupy Zarządzania Innowacjami EY.
Kulturalna szara strefa
Także działalność nierejestrowana w kulturze i branży kreatywnej gospodarek wschodzących generuje przychód szacowany na 33 mld USD. Tworzy tym samym 1,2 miliona miejsc pracy. Są to przede wszystkim przedstawienia uliczne, festiwale czy koncerty, za które często widzowie nie płacą. W Afryce te pokazy są czasem finansowane przez indywidualnych sponsorów.
– Żeby wspierać kreatywność, trzeba promować poszanowanie praw autorskich. Obecny stan prawny w wielu krajach na świecie zmniejsza przychody twórców, a co za tym idzie, ogranicza ich rozwój i możliwość tworzenia nowych miejsc pracy. Innym wyzwaniem jest sprawiedliwe rozliczenie zysków ze sprzedaży w internecie. Z jednej strony trzeba przekonać klientów żeby zapłacili za coś, do czego mogą znaleźć dostęp za darmo. Z drugiej trzeba rozwiązać problem podziału zysków między twórców, a ich pośredników w sieci. Do tego niezbędna jest współpraca między poszczególnymi państwami tak, by internet stał się miejscem uczciwych transakcji z twórcami – podsumowuje Agnieszka Mencel z kancelarii EY Law.
fot. mat. prasowe
Sprzedaż cyfrowych wersji na świecie
Sprzedaż cyfrowych dóbr kultury w 2013 roku przekroczyła 65 mld USD.
![Rynek reklamy wideo napędzony sportem [© starline na Freepik] Rynek reklamy wideo napędzony sportem](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/marketing-i-reklama/Rynek-reklamy-wideo-napedzony-sportem-263250-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)