Sklep internetowy: dobra strona www to podstawa
2016-03-04 11:25
Dopracuj stronę swojego e-sklepu © Kaspars Grinvalds - Fotolia.com
Przeczytaj także: Prostota ułatwia sukces w e-commerce. Klienci chcą przejrzystości
Warto zapoznać się z psychologicznymi aspektami e-commerce i wykorzystać tę wiedzę przy budowie swojej strony. Ważne są kolory wykorzystane na stronie czy marginesy – w zależności od ich szerokości ludzie inaczej czytają tekst. W przypadku marginesów wąskich czytają go szybciej, jeśli skorzystamy z szerszych to konsument będzie bardziej skłonny do wolniejszego, ale wnikliwszego zapoznania się z treścią. Warto pamiętać, że przy okazji korzystania z wyróżnienia najważniejszych treści kolorem nie można przesadzić z różnorodnością czcionek i ich barw.Całość strony powinna być utrzymana w jednolitym kolorze i stylu, tylko najistotniejsze informacje możemy odróżnić od reszty tak by podkreślić ich wagę. W ten sposób możemy wyeksponować ofertę rabatu czy promocji, np. czerwonym kolorem, który kojarzy się z tego typu komunikatami.
Innym przykładem na zastosowanie mechanizmów znanych w psychologii jest umieszczanie najważniejszych treści na początku, a potem stopniowe umieszczanie tych mniej istotnych coraz niżej. W tym przypadku mamy do czynienia z efektem pierwszeństwa dobrze opisanym przez psychologów poznawczych. Polega on na tym, że w niektórych przypadkach ludzie największą uwagę i wagę przypisują temu co przyjmują jako pierwsze.
Według SalesBee tylko 15 proc. użytkowników po wejściu na stronę wykonuje na niej dalsze akcje. Dlatego istotnym elementem, często bagatelizowanym w trakcie prac nad stroną są nagłówki. Żeby przekładały się na większą sprzedaż powinny jasno opisywać zawartość strony, na której widnieją. Enigmatyczny tytuł może zniechęcić odbiorcę, sprawić, że straci zainteresowanie komunikatem jaki chcemy mu przekazać i opuści stronę.
fot. Kaspars Grinvalds - Fotolia.com
Dopracuj stronę swojego e-sklepu
Szczegół, a ogół
Warto również wyważyć proporcje między zbytnią szczegółowością, a lakonicznością. Niewielu ludzi lubi przeładowane treścią, skomplikowane, specjalistyczne opisy produktów informujące o każdym najdrobniejszym szczególe i wykorzystanym do produkcji materiale. Nie oznacza to jednak, że mamy drastycznie ograniczyć długość i szczegółowość komunikatu. Wyczerpujące informacje dla wnikliwych klientów możemy też umieścić pod aktywnym przyciskiem „szczegóły”. W ten sposób nie zanudzimy konsumenta, który szuka tylko najważniejszych i podstawowych danych, a zadowolimy też bardziej wnikliwych klientów.
Bez przesady
Każdy z nas zna i wie do czego służą ikony koszyka, lupy czy koperty. Często jednak twórcy stron www chcą opisać symbolem inne, mniej domyślne funkcje. Trzeba przywiązać dużą uwagę do tego żeby nowe czy mniej znane ikony były jasne i czytelne dla konsumenta. Inaczej strona nie będzie dla niego prosta i intuicyjna, co może prowadzić do tego, że stracimy klienta. Można tego uniknąć w prosty sposób – każdą nową i nietypową ikonę warto przetestować na grupie znajomych i pracowników. Jeśli nie wiedzą do czego służy warto ją zmienić lub dodać opis jej funkcji widoczny dla użytkownika po najechaniu kursorem na symbol.
Czytaj także:
- Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa
- W e-commerce liczy się głównie cena
Żeby cieszyć się dobrą sprzedażą ważne jest też odpowiednie polecanie produktów kupującym. Rekomendacje przedstawiane użytkownikom sklepu pomagają w decyzji o zakupie, mogą pokazać konsumentowi produkty komplementarne z tym co zamierza albo już kupił.
Z polecania należy jednak korzystać rozsądnie. Nie można zasypać użytkownika komunikatami, produkty, które przedstawiamy muszą być też dobrane według klucza. To zadanie jest trudne tylko z pozoru. Na rynku są dostępne automatyczne narzędzia typu Sales Booster, które pomagają w zdobyciu i uporządkowaniu informacji na temat użytkowników. Następnie programy wykorzystują algorytmy do opracowania oferty najlepiej odpowiadającej na potrzeby naszych klientów, która w skuteczny i nienachalny sposób zostanie przedstawiona kupującemu. W ten sposób możemy np. pokazać bestsellery czy produkty wybrane przez innych klientów, którzy kupili dany artykuł. Konsument kupujący wymarzonego laptopa zapewne będzie chciał dokupić do niego niezbędne dodatki, takie jak chociażby torbę. W ten sposób możemy pokazać te pasujące do jego modelu i pomóc mu w zakupach.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)