Polskie kluby fitness w poszukiwaniu formy
2016-05-01 00:20
Klub fitness © zhu difeng - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kluby fitness odwiedzają już 3 mln Polaków
Jak czytamy w raporcie, ubiegłoroczna wartość europejskiego rynku fitness sięgnęła 26,7 mld euro, czyli o 4,9 proc. więcej niż rok wcześniej, przy czym za ten wynik w 2/3 odpowiedzialne są przychody wygenerowane zaledwie w pięciu krajach: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Francji oraz Hiszpanii. Jedna piąta rynku należy do grupy kolejnych pięciu państw: Holandii, Rosji, Turcji, Polski oraz Szwajcarii. Udział naszego kraju nie zmienił się względem ubiegłego roku i pozostaje na poziomie 3 proc.„Przyglądając się wskaźnikowi penetracji (czyli stosunkowi liczby członków klubów fitness do liczby ludności danego kraju) wśród dziesięciu najważniejszych rynków fitness Europy, widać, że najwyższą wartość (ponad 16 proc.) osiąga on w Holandii i Szwecji. Z kolei największy potencjał rozwoju dostrzegamy w Rosji i Turcji, gdzie wskaźnik ten wynosi odpowiednio 1,9 proc. i 2,4 proc. W Polsce jest na poziomie 7,3 proc., czyli nieco poniżej średniej dla wszystkich analizowanych krajów, która wynosi 7,7 proc.” – wyjaśnia Marcin Diakonowicz, Partner w Dziale Audytu, Lider Sports Business Group Deloitte.Jeśli przyjrzeć się liczebności członków klubów fitness, to liderami okazują się Niemcy z niemal 9,5 mln osób. Na drugim miejscu plasuje się Wielka Brytania, gdzie członkostwo w klubie posiada 8,8 mln osób. W Polsce jest to 2,77 mln osób.
Jak się okazuje istnieje wyraźna korelacja pomiędzy poziomem PKB, a wzrostem liczby członków klubów fitness. Widać to szczególnie na przykładzie Polski i Turcji, gdzie występuje stosunkowo niski wskaźnik penetracji, a tym samym znaczne perspektywy rozwoju. Widoczna jest również korelacja pomiędzy wzrostem aktywności fizycznej, a wzrostem liczby członków klubów. Na tym tle Polska ma także potencjał do rozwoju.
fot. zhu difeng - Fotolia.com
Klub fitness
Raport stosuje szeroką definicję klubu fitness – jest to miejsce otwarte dla wszystkich, przeznaczone do uprawiania sportu, które posiada sprzęt do treningu wytrzymałościowego, wydolnościowego i do budowy kondycji fizycznej. Raport uwzględnia również pływalnie oraz szkoły tańca, tylko jeśli posiadają sale ze sprzętem do uprawiania fitness. W Polsce działa około 2,52 tys. takich klubów, w ubiegłym roku było to 2,5 tys. Eksperci zauważają, że w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy powstało dużo nowych klubów, ale podobna liczba została też zamknięta.
Suma przychodów polskich klubów fitness w omawianym okresie wyniosła 871 mln euro, około czyli 3,65 mld zł. Rok wcześniej było to 860 mln euro. Na tę kwotę złożyły się przede wszystkim składki członkowskie oraz dodatkowe przychody z innej działalności. Średnia wysokość miesięcznej opłaty członkowskiej (wynikającej z cennika) wynosi w Polsce 29,3 euro, czyli około 125 zł.
„Większość klubów znajduje się w rękach prywatnych właścicieli, a w porównaniu z resztą Europy rozdrobnienie rynku jest znaczne. Dziesięciu największych operatorów posiada zaledwie 6 proc. udziału w rynku. Bardzo popularnym modelem w Polsce, inaczej niż jest to w innych krajach, są programy pracownicze, a liderem na tym rynku pozostaje Benefit Systems, którego szacowana liczba członków wynosi pół miliona” – mówi Przemysław Zawadzki, Dyrektor w Sports Business Group Deloitte.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)