Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2016
2016-05-19 12:42
Innowacje technologiczne zmieniają branżę motoryzacyjną na świecie © Robert Hoetink - Fotolia.com
Zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja, rozwój pojazdów hybrydowych i napędów elektrycznych, wzrosty na rynkach wschodzących, rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych oraz mobilność na żądanie to niektóre z kluczowych kwestii dotyczących przyszłości branży motoryzacyjnej na świecie - wynika z 17. już edycji raportu KPMG pt. "Global Automotive Executive Survey 2016. From a product-centric world to a service-driven digital universe".
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2015
Po pierwsze: łączenie się z otoczeniem i digitalizacja
Zdaniem 800 przebadanych przedstawicieli kadry zarządzającej z branży automotive, reprezentujących 38 krajów, najbardziej istotnym trendem, który kształtować będzie rynek motoryzacyjny do 2025 r. mają być zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem oraz digitalizacja - ponad połowa ankietowanych uznała go za "bardzo ważny". Niewiele mniej istotny okazuje się: rozwój pojazdów hybrydowych (49,5 proc.), rozwój pojazdów elektrycznych (46,5 proc.) oraz wzrost na rynkach wschodzących (46,3 proc.).
Na kolejnych miejscach wskazywano:
- rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (45 proc.),
- usługi mobilnościowe na żądanie (41,8 proc.),
- Big Data/dane generowane przez użytkowników pojazdów (41,1 proc.) oraz
- pojazdy samojezdne (37,6 proc.).
Względem poprzedniego badania osłabiło się znaczenie wykorzystania platform i standaryzacji modułów (38,5 proc.), zmniejszania pojemności i optymalizacji silników spalinowych (ang. downsizing – 36,8 proc.), a także racjonalizacji produkcji w Europie Zachodniej (29,1 proc.).
Podczas poprzedniej edycji badania zarządzający w branży motoryzacyjnej nie przywiązywali tak dużej wagi do systemów zapewniających zdolność pojazdów do łączenia się z otoczeniem i digitalizacji. Obecnie obserwujemy jednak, że te czynniki wysunęły się na pierwszy plan, awansując z 10. pozycji na miejsce 1. Relatywnie spada natomiast znaczenie krótko- i średnioterminowych wyzwań, jak wzrost na rynkach wschodzących, czy racjonalizacja produkcji w Europie Zachodniej – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Kluczowe trendy na rynku motoryzacyjnym do 2025 roku
Rozwój alternatywnych napędów będzie miał duży wpływ na przyszłość globalnego sektora motoryzacyjnego
Zdaniem 82 proc. respondentów, innowacje technologiczne istotnie zmienią modele biznesowe firm z branży motoryzacyjnej w ciągu najbliższych 5 lat. Liczba respondentów, którzy twierdzą, że powyższy proces jest bardzo prawdopodobny wzrosła blisko dziesięciokrotnie w porównaniu z poprzednią edycją badania.
Jak wynika z raportu KPMG według 35 proc. respondentów, tradycyjni producenci pojazdów będą głównym źródłem innowacyjnych rozwiązań w przemyśle motoryzacyjnym, pomimo tego że coraz częściej będą musieli konkurować z firmami teleinformatycznymi, niezwiązanymi wcześniej z branżą motoryzacyjną (30 proc wskazań). Co ciekawe, sami producenci samochodów jako główni innowatorzy w kolejnych latach wskazują na pierwszym miejscu właśnie firmy teleinformatyczne.
Przedstawiciele branży zgodnie przyznają, że duży wpływ na przyszłość globalnego sektora motoryzacyjnego będzie miał rozwój alternatywnych napędów. Jak wynika z badania KPMG, największe środki będą inwestowane w konstrukcje oparte na technologiach hybrydowych (60 proc. wskazań), elektrycznych (55 proc.) i elektrycznych z układami zwiększonego zasięgu (54 proc.) oraz elektryczne hybrydy typu plug-in (53 proc.). Jednocześnie, konsumenci zapytani, którą technologię napędu wybraliby gdyby kupowali samochód w ciągu najbliższych 5 lat, wskazali przede wszystkim samochody hybrydowe (34 proc. wskazań) i samochody ze zoptymalizowanymi silnikami spalinowymi po tzw. downsizingu (24 proc.). Samochody w pełni elektryczne oparte na bateriach wskazało jedynie 6 proc. konsumentów.
Technologia pojazdów elektrycznych rozwija się bardzo szybko, ale wciąż posiada istotną wadę w postaci ograniczonego zasięgu. Problem ten jest potęgowany przez brak odpowiedniej infrastruktury – potrzebna jest przede wszystkim gęsta sieć publicznych stacji szybkiego ładowania, która nie ogranicza się tylko do dużych ośrodków miejskich. Zarówno producenci pojazdów, jak i sieci stacji paliw otwierają się na e-tankowanie, ale wciąż potrzebne są bardzo duże inwestycje. Dlatego obecnie znacznie większą popularnością cieszą się technologie hybrydowe – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Przeczytaj także:
Sprzedaż nowych samochodów V 2019
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża motoryzacyjna, przemysł samochodowy, produkcja samochodów, rynek motoryzacyjny, polski rynek motoryzacyjny
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)