eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyDobra konsumpcyjne: po pierwsze zrozumieć klienta

Dobra konsumpcyjne: po pierwsze zrozumieć klienta

2016-08-06 08:17

Dobra konsumpcyjne: po pierwsze zrozumieć klienta

Konsument © Antonioguillem - Fotolia.com

Przewaga konkurencyjna? Dla niektórych bułka z masłem, a dla innych wyzwanie. Wśród tych ostatnich odznacza się dość wyraźnie branża dóbr konsupcyjnych, która musi zdać sobie sprawę, że ma do czynienia ze zgoła innym konsumentem niż przed laty. Czy da sobie radę? Oto najnowszy raport KPMG.

Przeczytaj także: Dobra konsumpcyjne: lojalność i zaufanie klienta najważniejsze

Na potrzeby badania KPMG i organizacji The Consumer Goods Forum pod lupę wzięto opinie 400 członków kadry kierowniczej firm, które trudnią się produkcją lub sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych i innych dóbr konsumpcyjnych z 27 krajów. To dostateczna próba, aby móc zrozumieć podstawowe oczekiwania konsumentów.

Badanie dowodzi m.in., że niemal 1/3 (32%) menedżerów z sektora dóbr konsumpcyjnych zamierza do 2018 roku rozwijać swoje aktualne operacje detaliczne (jedno-, wielo-, lub omni-kanałowe). W efekcie tego powstają przedsiębiorstwa, które są całkowicie zintegrowane cyfrowo, które łączą w sobie nie tylko kanały sprzedaży, ale także produkcję, inwentarz, marketing, sprzedaż, płatność i dystrybucję. Równocześnie 42% menedżerów jest zdania, że ich klienci (zwłaszcza reprezentanci wpływowego pokolenia Millenium) oczekują wielokanałowej, ale też nie sprawiającej problemów sprzedaży.
Żeby skutecznie konkurować na globalnym rynku w warunkach stale zmieniającej się demografii, nawet obecnie najlepsi w swojej klasie detaliści i producenci dóbr konsumpcyjnych potrzebują jeszcze głębszego, bardziej wielowymiarowego zrozumienia swoich klientów. Strategia szczególnego ukierunkowania na klienta (eng. hyper customer-centricity), polega na skoncentrowaniu uwagi na konsumencie dzięki zastosowaniu zaawansowanej analizy danych oraz inteligentnych technologii. Te rozwiązania wykorzystywane są do śledzenia i przewidywania zachowania klientów w czasie zbliżonym do rzeczywistego w celu dostarczenia mu spersonalizowanych produktów i usług, w czasie, miejscu i formie, której oczekuje – mówi Andrzej Bernatek, partner, szef zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Firmy inwestują w analizę zachowań konsumenckich


Z badania KPMG wynika, że firmy z branży dóbr konsumpcyjnych inwestują w coraz bardziej inteligentne analizy i technologie. Blisko 30% menedżerów twierdzi, że obecnie korzysta z usług analityków danych. Odsetek ten podwoi się w ciągu najbliższych dwóch lat. Oczekuje się również, że wzrośnie wykorzystanie technik takich jak analiza predykcyjna (o 59%), analiza tzw. ścieżki klienta (o 54%) i sztuczna inteligencja (o 43%). Wśród pozostałych technologii analitycznych, których wzrost przewidywany jest przez kadrę zarządzającą z branży dóbr konsumpcyjnych, można wyróżnić systemy śledzenia w czasie rzeczywistym, modelowanie scenariuszy i testów warunków skrajnych oraz ukierunkowanie na skalę mikro.
Firmy muszą gromadzić i analizować możliwie jak najwięcej danych dotyczących zachowania w celu zrozumienia motywacji konsumenta. Zarządzający powinni wiedzieć dlaczego, kiedy i w jaki sposób klient podejmuje decyzję o zakupie produktu. Takie podejście nie powinno jednak wpływać na obniżenie jakości obsługi klienta – mówi Andrzej Bernatek, partner, szef zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Branża dóbr konsumpcyjnych nie docenia fundamentalnych oczekiwań klientów


Pomimo istotnych inwestycji w zaawansowane technologie analityczne, z badania przeprowadzonego na 7100 konsumentach z 19 krajów wynika, że większość sprzedawców i producentów może nie przykładać należytej uwagi do podstawowych oczekiwań konsumentów. Ankietowani konsumenci jako dwa z trzech najważniejszych czynników branych pod uwagę przy wyborze marki lub sprzedawcy, wymieniają politykę zwrotów i różnorodność wariantów płatniczych. Co ciekawe, kadra zarządzająca z branży dóbr konsumpcyjnych uważa jednak, że są to dwa najmniej istotne bodźce kierujące konsumentem. Najważniejsza wg konsumentów pozostaje niezmiennie konkurencyjna cena.

fot. Antonioguillem - Fotolia.com

Konsument

Przed branżą dóbr konsumpcyjnych wiele wyzwań, jednym z nich jest należyte zrozumienie oczekiwań konsumenta.


Ponad 75% kupujących wskazuje, że czołowym kryterium zakupowym jest przejrzyste i szczegółowe podanie informacji o produkcie – jedynie 42% menedżerów z branży uważa tę kwestię za ważną. Ponad połowa konsumentów ocenia, że czynniki środowiskowe i etyczne, mają istotny wpływ na decyzje zakupowe, jednocześnie z badania wynika, że kadra zarządzająca w branży dóbr konsumpcyjnych nie docenia roli tych czynników.

O RAPORCIE:
Raport pt. „Global Consumer Executive Top of Mind Survey 2016” powstał na podstawie badania przeprowadzonego w styczniu i lutym 2016 r. na zlecenie KPMG International i organizacji The Consumer Goods Forum. W czwartej edycji badania uczestniczyło 400 osób należących do ścisłego kierownictwa firm działających w branży spożywczej i sektorze dóbr konsumpcyjnych w 27 krajach. W tym roku po raz pierwszy badanie objęło dodatkowo 7 100 konsumentów z 19 krajów, którzy wypełnili ankiety online.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: