Młodzi Polacy o przedsiębiorczości: Własna firma? Dlaczego nie!
2016-08-08 17:05
Młodzi Polacy chcą zakładać własne firmy © contrastwerkstatt - Fotolia.com
Przeczytaj także: Przedsiębiorczość: jak postrzegamy prowadzenie własnego biznesu?
Zasoby i umiejętnościMłodzi są też przekonani, że własny biznes to odpowiednia dla nich ścieżka kariery (40,8 proc.) i twierdzą, że nie pozwoliliby się odwieść od tego pomysłu rodzinie i przyjaciołom (37,3 proc.), jeżeli ci mieliby odmienne zdanie.
– Ludzie młodzi „nasiąkają duchem przedsiębiorczości” w rodzinie i środowisku – nierzadko rodzice lub znajomi prowadzą własne firmy, dlatego wyobrażenie o podjęciu działalności gospodarczej przychodzi im łatwiej – mówi prof. Anna Kosieradzka, prodziekan Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej.
Ponadto – zwraca uwagę – ludzie młodzi już w szkole uczeni są zachowań proprzedsiębiorczych. Nauczyciele są kształceni w kierunku pobudzania dzieci i młodzieży do przedsiębiorczości, a zajęcia kształtujące te umiejętności są prowadzone już w szkole podstawowej, gdzie wprowadza się elementy np. pracy zespołowej, realizacji projektów.
Jednak mimo przekonania, że posiadają wystarczające środki i umiejętności do rozpoczęcia działalności gospodarczej (40,3 proc.) młodzi obawiają się, że ich inicjatywa mogłaby zakończyć się fiaskiem (73,4 proc.).
Najbardziej powszechny jest lęk przed bankructwem (36,1 proc.), kryzysem gospodarczym (27,8 proc.), bezrobociem (23,1 proc.) i konsekwencjami prawnymi (15,1 proc.). Ale młodzi obawiają się także rozczarowania i utraty wiary we własne możliwości (19,8 proc.), a także brania odpowiedzialności ponad własne siły (17,9 proc.). Mieli możliwość więcej niż jednego wskazania.
Młodzi chcą niezależności
Młodzi Polacy chcą być samodzielni, a na otwarcie własnego biznesu zdecydowaliby się głównie dlatego, by zachować niezależność od pracodawcy i być sobie samemu szefem (54,4 proc.), a także by rozwijać się i wrażać własne pomysły (43,6 proc.). Własny biznes to także dla niektórych przede wszystkim źródło dochodów (41,1 proc.), możliwość lepszego łączenia pracy z życiem rodzinnym i wypoczynkiem (26 proc.), a także alternatywa dla bezrobocia bądź szansa na powrót na rynek pracy (21,6 proc.). Mieli możliwość więcej niż jednego wskazania.
fot. Światowy Raport Amway o Przedsiębiorczości AGER
Wykres 1. Powody zakładania własnej działalności przez młodych
Młodzi nieświadomi trudów i zagrożeń?
Badanie AGER, przeprowadzone już po raz szósty pokazuje, że entuzjastyczne podejście dla przedsiębiorczości spada wraz z wiekiem. W przypadku respondentów w wieku od 15 do 29 lat jest to 81,6 proc., u osób w wieku 30-59 jest to 73,9 proc., a u ankietowanych w wieku powyżej 60 lat -56,3 proc.
– Młodzi ludzie nie mają negatywnych doświadczeń, cechuje ich też większa skłonność do ryzyka. Nie mają świadomości trudności prowadzenia własnej firmy, złożoności przepisów, brania odpowiedzialności za siebie i innych, zwłaszcza w większych firmach – za zatrudnionych pracowników – mówi prof. Kosieradzka. – Inaczej natomiast jest u osób starszych, które zetknęły się z przedsiębiorczością już jako ludzie dojrzali – dodaje.
Skandynawowie liderami
Młodzi Polacy postrzegają przedsiębiorcę jako kogoś, kto potrafi cieszyć się życiem, chce się uczyć, zarządzać i wywierać wpływ na innych, lubi przygody i podejmowanie ryzyka.
Z raportu wynika, że pozytywne podejście do przedsiębiorczości ma 71,4 proc. respondentów z Polski; nieco mniej niż na świecie (75 proc.) i w Europie (72 proc.). Najbardziej pozytywnie własny biznes postrzegają Szwedzi (96 proc.), Norwegowie (94 proc.) oraz Estończycy (po 91 proc.). Podobne wskaźniki – jak w Polsce – zanotowano w Rosji (71 proc.), Hiszpanii (69 proc.), we Włoszech i w Belgii (73 proc.).
Największą rezerwę do przedsiębiorczości mają Bułgarzy i Rumuni (po 54 proc. respondentów). Niemal co czwarty ankietowany w Polsce wyobraża sobie założenie własnego biznesu (38 proc.). Jest to nieco mniej niż na świecie (43 proc.) i dokładnie tyle ile w Europie (38 proc.).
O Raporcie
Raport powstał na podstawie badań, prowadzonych przez Instytut GFK pod patronatem Uniwersytetu Technicznego w Monachium. Badaniem objęto reprezentatywną próbę 49 775 (25 814 kobiet i 23 962 mężczyzn) respondentów w wieku powyżej 15 lat w 44 państwach świata, w tym 1.000 osób w Polsce.
Badania zostały przeprowadzone od maja do sierpnia 2015 metodą głównie wywiadów osobistych oraz niekiedy za pomocą wywiadów telefonicznych. Badania zostały rozszerzone w stosunku do ubiegłego roku o 6 nowych krajów.
W Chinach, Kolumbii, Indiach, Meksyku i RPA badanie zrealizowano wyłącznie na próbie miejskiej.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)