Biznes napędzany danymi
2016-09-29 11:05
Big Data © garrifrotto - Fotolia.com
Polskie przedsiębiorstwa są zdecydowanymi entuzjastami nowych technologii. Do takich wniosków prowadzi lektura raportu „Welcoming Innovation Revolution”, z którego wynika również, że niemal 8 na 10 polskich firm z optymizmem patrzy na możliwości, jakie niesie za sobą Przemysł 4.0, a kolejne 83 proc. żywo interesuje się nowinkami technologicznymi. Dobitnym potwierdzeniem tego optymizmu może być chociażby dynamika inwestycji w narzędzia służące analityce Big Data, które w ostatnich latach rosły w dwucyfrowym tempie. W przypadku polskich firm - z 49 proc. w 2014 roku do 68 proc. w roku minionym.
Przeczytaj także: Badania naukowe: jak i na jaką skalę je finansujemy?
Jak dowodzi GE Global Innovation Barometer 2016, w ubiegłym roku niemal 3/4 (73 proc.) firm z całego świata inwestowało w infrastrukturę technologiczną. Tym, co w głównej mierze przyświecało inwestycjom, była możliwość skuteczniejszej analizy wielkich zbiorów danych. Odsetek inwestorów wzrósł względem poprzedniego badania o 30 proc. Ankietowani deklarują, że dane wykorzystują najczęściej do optymalizacji procesów decyzyjnych (61 proc. wskazań). Biznes, którego motorem są dane (data-driven business), staje się zatem faktem, a dane okazują się paliwem nie tylko dla branży reklamowej czy sektora IT. Z powodzeniem korzysta z nich także sektor fin-tech, np. banki, telekomy, a także firmy consultingowe oraz ubezpieczeniowe. Powód? Informacje zakodowane w strumieniu Big Data pozwalają firmom na uzyskanie 360-stopniowego oglądu biznesowej sytuacji, a także skuteczniejszą realizację strategii firmy.– Przedsiębiorstwa wykorzystujące analitykę wielkich zbiorów danych zawsze są o ten przysłowiowy krok przed konkurencją. Dane dostarczają im precyzyjnych wskazówek o funkcjonowaniu firmy, jej konkurencji czy profilu klienta. Firmy wykorzystujące dane w swoich procesach decyzyjnych są bardziej elastyczne, szybciej działają i reagują na zmiany rynkowych trendów, a także mają możliwość antycypowania problemów czy zagrożeń, które mogą nadejść w kolejnych miesiącach, dzięki zastosowaniu symulacji z użyciem danych – wylicza benefity z analityki danych Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, warszawskiej spółki specjalizującej się w Big Data marketingu.Jego firma stworzyła OnAudience, czyli największą hurtownię danych w Europie, która zbiera i przetwarza informacje o zachowaniach i preferencjach anonimowych internautów, a następnie umożliwia firmom ich monetyzację. Do końca tego roku warszawska spółka ma analizować już ponad 3 mld plików cookies, co de facto oznacza, że będzie znała profile zainteresowań i zachowań każdego europejskiego internauty
– Dane są motorem napędowym przychodów firm. Firmy wykorzystujące w biznesie podejście data-driven notują dziś dwucyfrowe wskaźniki przychodów. Tak wynika z raportu Forrester Insight Driven Business. Przedsiębiorstwa wykorzystujące analitykę Big Data w tym roku zarobią około 400 miliardów dolarów, a wskaźnik rocznego wzrostu ich przychodów będzie oscylował pomiędzy 27 proc. a 40 proc. To tempo dziesięciokrotnie szybsze niż to, w jakim rozwija się dzisiaj globalna gospodarka – dodaje Piotr Prajsnar.
fot. mat. prasowe
Nastawienie polskich przedsiębiorców na nowinki technologiczne
Wykorzystanie analityki wielkich zbiorów danych do optymalizacji procesów decyzyjnych w firmach przynosi efektowe rezultaty. Wedle raportu autorstwa CapGemini 6 na 10 przedsiębiorstw (61 proc.) twierdzi, że dane i analityka Big Data stały się nawet głównym katalizatorem ich przychodów, a także ocenia ten obszar jako wartościowy dla usprawniania dotychczasowych produktów i usług firmy.
fot. mat. prasowe
Wykorzystanie narzędzi do analityki Big Data w 2015 roku.
– W dzisiejszej, cyfrowej ekonomii, każdy liczący się biznes wart jest tyle, ile posiadane i przetwarzane przez niego dane. Dlatego nie powinno dziwić, że firmy przywiązują dziś tak wielką uwagę do analizy zarówno własnych zasobów cyfrowych, jak i danych typu 3rd party, gromadzonych na zewnętrznych platformach Big Data. Firma analityczna Deloitte twierdzi nawet, że wkraczamy w świat „wszechobecnej analityki”, gdzie każdego dnia dane spełniają kluczową rolę w procesach decyzyjnych organizacji i w życiu firm. Analitycy Deloitte wymieniają nawet monetyzację danych jako jeden z najważniejszych trendów biznesowych nadchodzących lat – mówi Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.
Firma badawcza IDC szacuje, że wydatki firm na rozwój infrastruktury odpowiadającej z analitykę Big Data, a także na oprogramowanie i usługi wykorzystujące dane, rośnie średnio o 23,1 proc. rokrocznie. Do końca tego roku wydatki firm na rozwiązania z zakresu analityki Big Data mają sięgnąć 23,8 mld dolarów, ale już w 209 roku niemalże się podwoją, sięgając 48,6 mld dolarów. Do tego czasu przychody przedsiębiorstw korzystających z analityki danych przekroczą wedle IDC poziom 187 mld dolarów.
Przeczytaj także:
Analityka Big Data czyli dyskretna, ale udana kariera
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)