Centra handlowe: więcej klientów, wyższe obroty
2016-10-05 11:55
Rosną obroty centrów handlowych © Andris Piebalgs - Fotolia.com
Funkcjonujące na rodzimym rynku centra handlowe mają się dość dobrze. Dane zebrane przez Polską Radę Centrów Handlowych wskazują na niewielkie wzrosty zarówno w odniesieniu do obrotów, jak i odwiedzalności galerii. Wyjątkowy spokój widać natomiast wśród deweloperów - w pierwszym półroczu bieżącego roku do użytkowania oddano zaledwie trzy nowe obiekty handlowe.
Przeczytaj także: Centra handlowe: czy jest szansa na powrót koniunktury?
Raport PRCH Retail Research Forum to efekt współpracy Polskiej Rady Centrów Handlowych i ekspertów reprezentujących m.in. Savills Polska, BNP Paribas RE, Knight Frank oraz GfK Polonia. Dane zebrane na jego potrzeby dowodzą utrzymania tendencji wzrostowej w odniesieniu do wskaźnika odwiedzalności - w badanych centrach liczba klientów okazała się o 3,4 pkt. proc. wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.Wyższa odwiedzalność, mogła także wpłynąć pozytywnie na średni poziom obrotów sprzedaży najemców działających w centrach handlowych. W pierwszym półroczu średni obrót miesięczny sprzedaży z każdego wynajętego m kw. wyniósł 838 PLN netto, co przy ponad 11 mln m kw. powierzchni handlowej daje kwotę 9,3 mld zł.
„Analizując wyniki obrotów sprzedaży w centrach handlowych odnosi się wrażenie, że stopniowo zmieniają się nawyki i potrzeby konsumentów. Największe wzrosty obrotów od początku roku odnotowały sklepy i punkty oferujące usługi, wysoko w badaniu są również restauracje i strefy „food court”. Oznacza to, że klienci w większym stopniu korzystają z placówek zlokalizowanych w centrach handlowych, takich jak oddziały banków, operatorów telefonii czy biur podróży oraz z oferty gastronomicznej. Trend ten pokazuje, że centra handlowe dla bardzo dużej grupy Polaków nie są już tylko miejscem robienia zakupów, ale także spędzania wolnego czasu. Tym bardziej niepokojące są próby wprowadzenia ograniczeń w funkcjonowaniu tych obiektów, które będą dotkliwe, nie tylko dla firm i osób prowadzących w nich swoją działalność, ale także dla konsumentów.” – powiedział Radosław Knap, Dyrektor Generalny, Polska Rada Centrów Handlowych.
fot. Andris Piebalgs - Fotolia.com
Rosną obroty centrów handlowych
Więcej modernizacji niż nowych centrów handlowych
Pierwsza połowa roku na rynku obiektów handlowych upłynęła wyjątkowo spokojnie pod względem aktywności deweloperów. Na rynek trafiły zaledwie 3 nowe centra handlowe, a rozbudowanych zostało kolejnych 5 obiektów. Nowe obiekty na handlowej mapie Polski to Galeria Glogovia w Głogowie o powierzchni 25 tys. m.kw, Galeria Awangarda w Bartoszycach o powierzchni 7 tys. m kw. oraz Karuzela Września oferująca 12 tys. m kw. handlu. Rozbudowy dotyczyły natomiast centrów handlowych: Atrium Promenada w Warszawie o 3450 m kw., Auchan Gdańsk o 3 tys. m kw., Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze o 15 tys. m kw. i Moreny w Gdańsku o 8 tys. m kw. oraz jednego parku handlowego Galeria Leszno o 6,5 tys. m kw.
Eksperci zauważają, że pomimo tak niewielkiej liczby nowych otwarć w pierwszej połowie roku, w drugiej połowie należy spodziewać się blisko 300 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej, która obecnie realizowana jest w 22 nowych i rozbudowywanych obiektach. Kolejne otwarcia blisko 420 tys. m kw. w 15 obiektach, które są obecnie w budowie, planowane jest na przyszły rok i początek 2018 roku. Największe nowe centra handlowe w budowie to Posnania w Poznaniu (100 tys. m kw.), Galeria Północna w Warszawie (64,5 tys. m kw.), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. m kw.) oraz Forum Gdańsk (62 tys. m kw.).
Przeczytaj także:
Galerie handlowe w Europie: nowe - stare
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)