Szkodliwe oprogramowanie: plaga, o której ciągle wiemy za mało
2016-11-23 14:28
Ataki internetowe © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Serwery HackingTeam odkryte przez Kaspersky Lab
- 35% użytkowników napotkała szkodliwe oprogramowanie bądź stała się jego celem.
- Co piąty użytkownik padł ofiarą cyberprzestępców.
- 31% ankietowanych zaatakowanych przez szkodliwe oprogramowanie nie ma pojęcia, w jaki sposób doszło do infekcji.
Powyższe statystyki pochodzą ze wspomnianego na wstępie badania Kaspersky Lab i B2B i stanowią doskonałe potwierdzenie tezy, że szkodliwe oprogramowanie to już plaga, która zaskakuje nie tylko ilością możliwych dróg infekcji, ale również coraz większym wyrafinowaniem ataków.
Użytkownicy, którzy zetknęli się ze złośliwym programem utyskują na szereg niedogodności, od spowolnionego działania sprzętu (25%), przez wyskakiwanie niechcianych okienek i reklam (20%) oraz przekierowywanie na podejrzane witryny (16%), po awarię sprzętu (9%).
Następstwa infekcji mają nie tylko wymiar fizyczny, ale coraz częściej również finansowy. Już jedna trzecia europejskich internautów przyznaje, że jedna trzecia (34%) użytkowników z Europy przyznała, spotkanie ze szkodliwym oprogramowaniem zakończyło się koniecznością wydania pieniędzy na naprawę. Średni koszt jednego incydentu to 121 dolarów.
Czytaj także:
- Niechciane reklamy? Zostań Robinsonem
- Zagrożenia internetowe w 2017 roku wg Kaspersky Lab
Szkodliwe oprogramowanie jest coraz częściej rozprzestrzeniane za pośrednictwem wielu rozmaitych kanałów. Wprawdzie źródła infekcji różnią się w zależności od użytkowników, jednak z badania wynika, że najwięcej infekcji zdarza się podczas odwiedzania podejrzanych stron internetowych (38%). Ponadto 17% badanych wskazało na infekcję poprzez fałszywe aplikacje, a 10% — przez nośniki USB.
Innym popularnym źródłem infekcji są wiadomości e-mail oraz komunikatory. Jedna piąta Europejczyków (22%) twierdzi, że szkodliwe oprogramowanie zaatakowało za pośrednictwem poczty elektronicznej lub innej wiadomości od nieznanej osoby, a 12% doświadczyło tego samego za sprawą e-maila lub innego rodzaju wiadomości od znajomych lub współpracowników. Jednak aż 31% internautów, których dotknął problem szkodliwego oprogramowania, nie wie, co było źródłem infekcji.
„Zagrożenie w postaci szkodliwego oprogramowania wciąż stanowi ogromny problem dla użytkowników, ponieważ cyberprzestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody ataków na urządzenia, z których korzystamy każdego dnia” — powiedział Andriej Mochola, dyrektor odpowiedzialny za rozwiązania dla konsumentów, Kaspersky Lab. „Sytuacja, gdy jedna trzecia użytkowników internetu nie ma pojęcia, jak doszło do infekcji ich urządzenia, może przyczynić się do dalszego rozprzestrzeniania się wirusa i narazić na ryzyko jeszcze więcej urządzeń, danych i finansów. Aby zachować bezpieczeństwo, użytkownicy muszą zwiększać swoją świadomość odnośnie cyberzagrożeń oraz wiedzieć, na jakie niebezpieczeństwa mogą trafić, korzystając ze stron internetowych i otwierając aplikacje lub wiadomości. Biorąc pod uwagę potencjalne koszty finansowe, niezawodna ochrona pozwalająca zidentyfikować szkodliwe oprogramowanie, które mogłoby zostać przeoczone, w połączeniu ze zwiększoną świadomością oraz czujnością jest bez wątpienia lepsze niż jakiekolwiek lekarstwo".
fot. mat. prasowe
Ataki internetowe
Produkty firmy Kaspersky Lab, Kaspersky Internet Security oraz Kaspersky Total Security, oferują wyróżnianą nagrodami ochronę przed cyberzagrożeniami. Rozwiązania te wykrywają szkodliwe oprogramowanie już podczas pierwszej próby przedostania się do urządzenia, niezależnie od tego, czy działa ono pod kontrolą systemu Windows, macOS czy Android, chroniąc użytkowników oraz ich dane.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)