eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKoniunktura konsumencka XII 2016

Koniunktura konsumencka XII 2016

2016-12-22 12:01

Koniunktura konsumencka XII 2016

Boże Narodzenie nie przełożyło się na dobre nastroje © Bits and Splits - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Mogłoby się wydawać, że zbliżające się Boże Narodzenie przełoży się na dobre humory przynajmniej części z nas. Tymczasem okazuje się, że grudzień przyniósł wyraźne pogorszenie nastrojów wśród konsumentów. Lepsze niż w listopadzie okazały się jedynie opinie odnośnie dokonywania ważnych zakupów. Nie zmienia to jednak faktu, że oba wskaźniki ufności konsumenckiej notują wyższe poziomy niż przed rokiem.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XI 2016

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który syntetycznie opisuje bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej spadł względem listopada o 1,3 p. proc. i ukształtował na poziomie -3,7.

Spadki widać w przypadku większości składowych wskaźnika. Największe dotyczą ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,5 p. proc. gorzej niż w listopadzie). Z kolei oceny obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego okazały się niższe odpowiednio o 1,9; 1,1 i 0,2 p. proc. Nieznaczną poprawę odnotowały jedynie oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 0,2 p. proc.).

W porównaniu do grudnia 2015 r. obecna wartość BWUK jest jednak wyższa o 5,6 p. proc.

W 2016 r. BWUK osiągnął wartość -5,2 i był o 5,7 p. proc. wyższy od wartości z 2015 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej także pikował. W grudniu okazał się niższy o 1,3 p. proc. od wskazania listopadowego i ukształtował się na poziomie -6,7.

Wartości wszystkich składowych WWUK zmniejszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największy spadek wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,0 i 1,1 p. proc.).

W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.

W 2016 r. wartość WWUK wyniosła -8,6 i była o 6,5 p. proc wyższa niż w 2015 r.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) syntetycznie opisuje obecne tendencje konsumpcji indywidualnej.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: