Koniunktura konsumencka XII 2016
2016-12-22 12:01
Boże Narodzenie nie przełożyło się na dobre nastroje © Bits and Splits - Fotolia.com
Mogłoby się wydawać, że zbliżające się Boże Narodzenie przełoży się na dobre humory przynajmniej części z nas. Tymczasem okazuje się, że grudzień przyniósł wyraźne pogorszenie nastrojów wśród konsumentów. Lepsze niż w listopadzie okazały się jedynie opinie odnośnie dokonywania ważnych zakupów. Nie zmienia to jednak faktu, że oba wskaźniki ufności konsumenckiej notują wyższe poziomy niż przed rokiem.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XI 2016
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który syntetycznie opisuje bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej spadł względem listopada o 1,3 p. proc. i ukształtował na poziomie -3,7.Spadki widać w przypadku większości składowych wskaźnika. Największe dotyczą ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,5 p. proc. gorzej niż w listopadzie). Z kolei oceny obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego okazały się niższe odpowiednio o 1,9; 1,1 i 0,2 p. proc. Nieznaczną poprawę odnotowały jedynie oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 0,2 p. proc.).
W porównaniu do grudnia 2015 r. obecna wartość BWUK jest jednak wyższa o 5,6 p. proc.
W 2016 r. BWUK osiągnął wartość -5,2 i był o 5,7 p. proc. wyższy od wartości z 2015 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej także pikował. W grudniu okazał się niższy o 1,3 p. proc. od wskazania listopadowego i ukształtował się na poziomie -6,7.
Wartości wszystkich składowych WWUK zmniejszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największy spadek wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,0 i 1,1 p. proc.).
W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.
W 2016 r. wartość WWUK wyniosła -8,6 i była o 6,5 p. proc wyższa niż w 2015 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)