Gastronomia w Polsce: coraz więcej placówek i klientów
2017-01-17 11:14
Restauracja © levelupart - Fotolia.com
Przeczytaj także: HoReCa 2021: niższa sprzedaż, wyższe koszty i brak pracowników
Badanie dowodzi, że liczba aktywnych, całorocznych placówek gastronomicznych wzrosła o 4 pp. Z wyjątkiem lokali zaliczanych do klubów nocnych wzrost widać w każdym z segmentów rynku gastronomicznego. W siłę rosła także gastronomia sezonowa (+9 pp.).Wraz z liczbą placówek rośnie rzesza odwiedzających je osób. Odsetek Polaków powyżej 15 roku życia, którzy deklarują, że w ciągu ostatniego roku odwiedzili punkt gastronomiczny, wzrosła względem minionego roku o 8 pp. Wzrostowy trend obserwowany jest w większości grup społeczno-demograficznych konsumentów.
Dla Polaków najważniejszą kwestią determinującą odwiedziny w placówkach gastronomicznych, a jednocześnie barierą, która części konsumentów nie pozwala korzystać z oferty gastronomicznej jest cena. Widać jednak, że jej znaczenie jest nieco mniejsze niż w latach ubiegłych. Jednocześnie widać rosnącą świadomość zagadnień związanych ze zdrowym żywieniem, co w znacznym stopniu determinuje wybór oferty gastronomicznej.
Konsumenci, którzy mają w zwyczaju odwiedzać punkty gastronomiczne, robią to średnio 3,2 raza w miesiącu (wskaźnik bez zmian w porównaniu do 2015), wydając średnio 94 zł miesięcznie na posiłki (niewielki spadek w porównaniu do roku 2015). Warty podkreślenia jest fakt ciągłego wzrostu średniej liczby odwiedzanych punktów obserwowany rokrocznie od 2014 roku.
Jeśli gastronomia, to przede wszystkim restauracje, pizzerie i fastfoody - to właśnie te placówki są najczęściej odwiedzane przez konsumentów. Popularność restauracji i fastfoodów (jak również kawiarni) wzrosła od ubiegłego roku. Z kolei pizzerie były odwiedzane przez mniejszy odsetek konsumentów niż w 2015 roku.
Jeśli chodzi o sieci gastronomiczne, na czele pozostaje McDonald’s. Prawie połowa Polaków w wieku 15+ deklaruje, iż odwiedziła punkt tej sieci w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Sieci KFC, Pizza Hut i Burger King także zanotowały znaczny wzrost popularności w porównaniu z 2015 rokiem.
fot. mat. prasowe
Rynek gastronomiczny 2016
fot. mat. prasowe
Rynek gastronomiczny 2016 cd.
Z deklaracji respondentów wynika, iż wychodzenie z przyjaciółmi jest nadal najczęstszym powodem do odwiedzania punktów gastronomicznych. Jednak równie często konsumenci odwiedzają je spontanicznie, bez szczególnej okazji i wizyty takie stały się o wiele bardziej popularne niż rok temu.
Jakość, ceny posiłków, a także przyzwyczajenie, pozostają głównymi kryteriami decydującymi o wyborze konkretnego punktu gastronomicznego. Ogólnie rzecz biorąc, ciepłe przekąski, kanapki, zestawy posiłków oraz pizza to najbardziej popularne produkty zamawiane w placówkach gastronomicznych.
Ponad jedna czwarta konsumentów odwiedzających punkty gastronomiczne skorzystała z możliwości zamawiania potraw za pośrednictwem telefonu i/lub internetu. Stanowi to wzrost o 6 pp. w porównaniu do 2015 roku. W przypadku pizzerii ten sposób składania zamówienia cieszył się największą popularnością. Warto jednak zwrócić uwagę na istotny wzrost odsetka klientów restauracji korzystających z tego sposobu zamawiania.
Lidia Kucharska, Senior Researcher w dziale Consumer Goods & Retail w GfK komentuje:
”W kontekście głównych wniosków płynących z „Raportu gastronomicznego 2016” warto podkreślić fakt wzrostu znaczenia wybranych wymiarów sukcesu biznesowego przedsięwzięć gastronomicznych – jakości posiłków i produktów, jakości doświadczenia gastronomicznego, zarówno po stronie konsumenta, jak i gastronoma, zwłaszcza tych związanych z konkretnymi decyzjami biznesowymi dotyczącymi wyboru lokalu, produktu czy dostawcy. Poza tym warto wskazać także na wyraźniej rysującą się tendencję konsumentów do odwiedzania lokali gastronomicznych w celu zjedzenia posiłku, a nie tylko np. napicia się piwa czy zjedzenia przekąski, co jest symptomem generalnego stopniowego dojrzewania rynku gastronomicznego w Polsce, czyli ewolucji od prostszych do bardziej zaawansowanych form korzystania z jego oferty. Jednocześnie trzeba pamiętać, iż polski rynek usług gastronomicznych nadal jeszcze jest w przysłowiowych powijakach, patrząc w perspektywie wydatków gospodarstw domowych w Polsce na tego typu usługi w porównaniu z innymi krajami.”
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z „Raportu gastronomicznego 2016”, który opisuje rynek z trzech perspektyw – właścicieli, konsumentów i otoczenia rynkowego. Prezentowana jest między innymi wartość rynku, obroty punktów gastronomicznych oraz udział kategorii produktowych w obrotach, liczba punktów gastronomicznych. Szczegółowo zostały również przeanalizowane kwestie współpracy punktów z dostawcami/ producentami i przedstawicielami handlowymi.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)