Chemia budowlana: siłę przebicia ma tylko kilka marek
2017-03-01 13:09
Tynkowanie © Kadmy - Fotolia.com
Przeczytaj także: Chemia budowlana: 7% wzrostu w 2015 roku
Raport „Rynek chemii budowlanej w Polsce 2017 − Prognozy rozwoju na lata 2017-2022” powstał w oparciu o sondaż przeprowadzony wśród kilkuset firm remontowo-budowlanych. Wynika z niego m.in., że pomimo intensywnego rozwoju budownictwa mieszkaniowego i korzystnej koniunktury, chemia budowlana staje się rynkiem zdominowanym przez zaledwie kilku wiodących producentów.Lojalność klientów wobec jednej marki uwidacznia się szczególnie w segmencie tynków gipsowych, gdzie wyraźnym liderem jest Knauf, jak również w przypadku wylewek anhydrytowych (Atlas i Mapei). Aż 2/3 badanych przedsiębiorstw deklaruje tu wyłączne stosowanie produktów jednej marki.
Wysokie przywiązanie firm do jednego producenta (niemal 50%) widać również w segmencie wylewek cementowych. Okazuje się, że wykonawcy najczęściej wybierają produkty Mapei bądź Atlas. Lojalność wobec jednego brandu jest nieco bardziej wyraźna w przypadku firm, które realizują projekty zlecone przez klientów indywidualnych.
Jeżeli chemia budowlana, to również kleje do płytek. I w ich przypadku blisko połowa wykonawców korzysta wyłącznie z produktów od jednego, sprawdzonego producenta. Wykonawcy lojalni tylko jednej marce sięgają najczęściej po produkty marki Mapei oraz, w mniejszym stopniu, marki Atlas. Co ciekawe, w najnowszej edycji badania wszystkie czołowe marki odnotowały mniejszą liczbę wskazań w stosunku do analogicznego badania sprzed roku, co jest efektem mniejszej dywersyfikacji marek wśród firm wykonawczych.
fot. Kadmy - Fotolia.com
Tynkowanie
Przywiązanie do jednej marki odnotowano na nieco niższym poziomie w przypadku tynków cementowo-wapiennych oraz zapraw murarskich, gdzie cztery na dziesięć firm stosuje rozwiązania tylko jednej marki. W przypadku zapraw murarskich największą popularnością cieszyły się zaprawy Atlas. W przypadku tynków cementowo-wapiennych odnotowano większą dywersyfikację marek, w związku z czym wykonawcy lojalni jednej marce najczęściej deklarują stosowanie produktów Ceresit, Atlas, Knauf lub Kreisel.
Spośród badanych kategorii produktowych, największą dywersyfikacją produktową charakteryzuje się segment systemów ociepleń, w przypadku którego stosunkowo rzadko ma miejsce przywiązanie wykonawcy tylko do jednej marki (29% wskazań). Co ważne, firmy realizujące zlecenia dla klientów instytucjonalnych deklarują korzystanie z produktów większej liczby producentów – blisko połowa firm w 2016 r. korzystała z co najmniej trzech różnych marek systemów ociepleń.
Jak chemia budowlana przywiązuje do siebie kupujących? Jednym z kluczowych powodów rosnącego przywiązania wykonawców do jednej tylko marki są programy lojalnościowe prowadzone przez głównych producentów. Od kilku już lat co trzecia firma remontowo-budowlana deklaruje korzystanie z tego typu programów. Najczęściej na korzystnie z programów partnerskich wskazywały przedsiębiorstwa zatrudniające od 6 do 9 pracowników. Najbardziej popularne programy lojalnościowe prowadzą firmy Mapei oraz Atlas.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)