Czy to już moda na suplementy diety?
2017-03-09 00:40
Czy to już moda na suplementy diety? © Kenishirotie - Fotolia.com
Przeczytaj także: Suplementy diety wymagają nowych regulacji
Z badania zrealizowanego przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research wynika, że to, co mamy obecnie w Polsce, z powodzeniem można nazwać modą na suplementy diety. Okazuje się, że do ich zażywania przyznaje się już 7 na 10 Polaków, z czego niemal połowa łyka je regularnie.Wobec powyższych danych nie będzie żadnym zaskoczeniem, że tylko w minionym roku do rejestru GIS trafiło przeszło 7 tys. nowych suplementów. Tak duża liczba zgłoszeń do także rezultat łatwego wprowadzania tych specyfików na rynek - traktowane są one jak żywność, więc nie muszą przechodzić żadnych badań, które miałyby dowodzić ich skuteczności.
fot. mat. prasowe
Jak często przyjmujesz suplementy diety?
Czy kierują się Polacy, decydując się na suplementy diety? Okazuje się, że najistotniejszy jest dla nas skład specyfików. Tuż za nim podąża cena. W następnej kolejności liczą się własne doświadczenia z danym preparatem oraz rekomendacje lekarza lub farmaceuty. Zaledwie co 8 badany (12 proc.) przyznaje, że dokonuje zakupu, kierując się reklamą.
fot. mat. prasowe
Czym się kierujesz wybierając dany suplement diety?
A jak jest z działaniem? Niemal 55% ankietowanych deklaruje, że zażywane przez nich suplementy diety działają. Spora grupa nie widzi żadnych efektów, ale liczy, że pojawią się ona z czasem. Zupełne rozczarowanie rezultatami suplementacji jest zaledwie 3,4% osób przyjmujących suplementy diety.
fot. mat. prasowe
Jak oceniasz działanie suplementów diety?
Warto pamiętać, że suplementy diety służą uzupełnieniu diety, a nie leczeniu. Tymczasem sposób komunikacji oraz fakt, że najczęściej sprzedawane są w aptekach, może sugerować konsumentom ich właściwości terapeutyczne. Potwierdzeniem tej tezy mogą być wyniki badania SW Research, które pokazują, że to najczęściej w aptekach badani kupują suplementy diety.
Fakt, że suplementy diety kupowane są najczęściej w aptekach wynika z przekonania, że często traktujemy je jak lekarstwa. Co więcej wierzymy, że to preparaty przebadane, a skoro są dostępne bez recepty, to ich przyjmowania nie musimy konsultować ze specjalistą. Dopełnieniem tego obrazu są reklamy, które utwierdzają nas w przekonaniu, że suplementy są prostym sposobem na poprawę stanu zdrowia – komentuje Piotr Zimolzak, Dyrektor ds. Badań i Analiz w SW Research.
Na początku lutego NIK ujawnił raport z kontroli, która wykazała obecność szkodliwych dla zdrowia i życia substancji w niektórych suplementach diety. Zanim jednak raport został upowszechniony Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało, że preparaty te znikną z półek aptecznych. Przeciwko tak restrykcyjnym zmianom w sposobie dystrybucji suplementów opowiedziała się Naczelna Rada Aptekarska, która stoi na stanowisku, że masowe spożywanie suplementów diety oraz ich wpływ na stan zdrowia pacjentów, w szczególności pacjentów chorujących na przewlekłe choroby oraz pacjentów, którzy z uwagi na wiek przyjmują znaczne ilości leków, powodują konieczność wprowadzenia regulacji prawnych, zapewniających uzyskanie przez pacjenta fachowej, rzetelnej i prawdziwej informacji o możliwości stosowania suplementu diety oraz informacji o ewentualnych interakcjach, jakie zachodzić mogą w związku ze stosowaniem suplementów diety, co możliwe jest jedynie przy wydawaniu tych produktów w aptece. Głos w dyskusji zabrały również organizacje zrzeszające producentów suplementów diety, które w styczniu 2017 wspólnie opracowały Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety, służący uporządkowaniu oraz podniesieniu standardów dotyczących sposobu komunikacji, promocji oraz reklamy suplementów.
Zbliża się wiosna, a to okres, w którym szczególnie chętnie sięgamy po suplementy. Chcemy w ten sposób uzupełnić niedobory diety, która zimą jest zazwyczaj uboższa w składniki odżywcze. Dlatego bardzo ważnym jest abyśmy mieli dostęp do rzetelnych informacji oraz bezpiecznych produktów. Wydaje się, że tocząca się dyskusja do takiego celu zmierza. Pozostaje zatem mieć nadzieję, że jej owocem będą rozwiązania, których faktycznymi beneficjentami będą pacjenci – dodaje Piotr Zimolzak.
Informacje o badaniu
Badanie, pt. „Polacy a suplementy diety”, zrealizowane zostało w dniach 20.02-21.02.2017przez agencję SW RESEARCH, metodą wywiadów on-line (CAWI), na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 807 ankiet wśród osób, które ukończyły 18 lat. Kwestionariusz badawczy został przygotowany przez agencję SW RESEARCH.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)