eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyJakie będą sklepy stacjonarne w 2025 roku?

Jakie będą sklepy stacjonarne w 2025 roku?

2017-03-16 10:43

Jakie będą sklepy stacjonarne w 2025 roku?

Sklep © zhu difeng - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Rewolucja technologiczna stała się faktem, a zmiany, których dokonała, widoczne są gołym okiem. Wraz z jej nadejściem zmieniła się również rola, jaką odgrywają sklepy stacjonarne. Coraz częściej wizyta w tego rodzaju placówce nie ma nic wspólnego z bezpośrednim zamiarem zakupu. Tradycyjne sklepy stały się miejscami, w których praktykowane są najnowsze trendy jak showrooming, ROTOPO (ang. Research Online, Test Offline, Purchase Online) czy ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline).

Przeczytaj także: Jak nowe technologie wspierają zakupy w sklepie stacjonarnym?

Przed nami wyniki najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie sieci Leroy Merlin Polska w ramach wdrożenia mobilnej platformy „Mobility” - rozwiązania, którego zadaniem jest obsługa sprzedaży oraz budowa relacji na linii sprzedawca - klient. Opracowanie pochyla się nad przyszłością, jak czeka sklepy stacjonarne. Do jakich wniosków prowadzi?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na zmianę funkcji, jaką pełnić będą w przyszłości tradycyjne placówki handlowe. Wiele wskazuje bowiem na to, że sprzedaż towarów przestanie tu być kluczową rolą.

Sami klienci przewidują, że w 2025 roku będą odwiedzać sklepy stacjonarne głównie po to, aby przekonać się, jak dany towar wygląda na żywo (63% wskazań) lub też skorzystać z oferowanych na miejscu rabatów i promocji (34%). I to właśnie te dwie korzyści będą w przyszłości przesądzać o sile i wartości tradycyjnego handlu.

fot. mat. prasowe

Komunikacja ze sklepem

1/3 respondentów nadal będzie odwiedzać placówki stacjonarne.


Tak jak standardem stają się hybrydowe napędy w samochodach, tak też normą staną się zakupy hybrydowe. Sklepy stacjonarne będą zmuszone zmierzyć się z takim zjawiskami jak ROTOPO, ROPO i showrooming.

Już niemal co piąty ankietowany (17,5%) uważa, że zakupy przyszłości w jego wydaniu będą przebiegać w schemacie ROTOPO (ang. Research Online, Test Offline, Purchase Online). Taktyka ta zakłada wyszukanie produktów w internecie, sprawdzenie ich w sklepie stacjonarnym oraz dokonania zakupu w sklepie on-line. Ta sama liczba badanych – 17,5% – opowiada się za ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline). Według tej ścieżki zakupowej najpierw należy znaleźć produkt w sieci, a następnie zakupić go w sklepie stacjonarnym. Nieco mniejszą popularnością cieszy się tzw. showrooming – 15% ankietowanych uważa, że w trakcie zakupów najpierw będzie oglądać produkty w sklepach stacjonarnych a następnie kupować je w sieci. Tym samym ponad 2/3 badanych (67,4%) wskazuje na istotną rolę sklepów stacjonarnych w procesie zakupów w przyszłości.

fot. mat. prasowe

Model zakupów

Największa grupa badanych skłania się ku wyszukiwaniu produktów w internecie bez odwiedzania sklepu stacjonarnego.


Zakupy tradycyjne w nowoczesnej odsłonie


W przyszłości handlowcy staną przed jeszcze jednym nie lada wyzwaniem – ponad połowa badanych przyznała, że w 2025 roku będzie oczekiwać od sprzedawców sklepów stacjonarnych uzyskania dodatkowych korzyści z zakupów. 40% ankietowanych stwierdziło, że klient przyszłości będzie wymagał od sprzedawcy większej pomocy w szybkiej realizacji zakupów oraz uzyskania od niego informacji, których nie znajdzie w internecie czy gazetce promocyjnej. 1/3 badanych uważa, że sprzedawca w sklepie przyszłości stanie się ekspertem – to on zweryfikuje informacje o produkcie pochodzące z internetu czy z ust znajomych. Te oczekiwania klientów wpłyną na przedefiniowanie roli sprzedawcy, któremu bliżej będzie do doradcy czy konsultanta sprzedaży.

fot. mat. prasowe

Z jakich powodów klienci będą odwiedzać sklepy stacjonarne?

Niemal 2/3 respondentów uważa, że sklepy stacjonarne służyć będą oglądaniu produktów na żywo.


Nie tylko „face to face”


Idea wielokanałowej sprzedaży i budowania społeczności wokół sklepów będzie wymagała różnorodnych cyfrowych narzędzi komunikacji z klientem – komunikatorów, e-maili, aplikacji mobilnych. 40% badanych uważa, że za 10 lat kontakt w sprawie oferty czy np. zgłoszenie reklamacji będzie odbywać się przez komunikatory internetowe, a kolejnych aż 36% ankietowanych wskazuje, że najchętniej taki kontakt nawiążą przez aplikacje mobilne. Z kolei ponad jedna trzecia respondentów jako kluczową wskazuje komunikację bezpośrednią, twarzą w twarz ze sprzedawcą. W świetle powyższych badań nieuniknionym wydaje się być coraz szersze otwieranie się na wielopoziomowy i różny pod względem technologicznym kontakt z klientem.

fot. mat. prasowe

Czego klienci będą oczekiwać od sprzedawców w sklepach stacjonarnych?

Zdaniem ponad połowy badanych sprzedawcy przyszłości powinni pomoc w uzyskiwaniu dodatkowych korzyści.


Podsumowując wyniki powyższych badań, w niedalekiej przyszłości można spodziewać się, że sklepy stacjonarne ewoluują od swej tradycyjnej roli w kierunku stania się centrami relacji, w których klient będzie mógł zapoznać się z produktem bezpośrednio, zasięgając jednocześnie opinii konsultanta sprzedaży. Te nowe role – sklepów i sprzedawców – będą wspierały technologie, w tym rozwiązania mobilne, będące pomostem pomiędzy handlem tradycyjnym a internetowym.

O badaniu
Badanie „Zakupy w 2025 roku” zostało zrealizowane metodą on-line (CAWI) przez agencję badawczą SW Research w ramach projektu wdrożenia mobilnej platformy „Mobility” w sieci sklepów Leroy Merlin Polska. Odpowiadając na każde z pytań badani mogli wybrać do 3 odpowiedzi (wyniki nie sumują się do 100%), natomiast w pytaniu „Jak Pan/i uważa, według którego modelu będzie Pan/i częściej robił(a) zakupy w niedalekiej przyszłości?” możliwy był wybór tylko jednej odpowiedzi (wyniki sumują się do 100%). W ramach badania przeprowadzono 849 ankiet z osobami powyżej 16. roku życia. Ponad połowę badanych stanowiły kobiety, 48% ankietowanych to mężczyźni. Próba badanych była zróżnicowana ze względu na ich miejsce zamieszkania, wiek, wykształcenie oraz wysokość dochodów.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: