Jakie będą sklepy stacjonarne w 2025 roku?
2017-03-16 10:43
Sklep © zhu difeng - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak nowe technologie wspierają zakupy w sklepie stacjonarnym?
Przed nami wyniki najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie sieci Leroy Merlin Polska w ramach wdrożenia mobilnej platformy „Mobility” - rozwiązania, którego zadaniem jest obsługa sprzedaży oraz budowa relacji na linii sprzedawca - klient. Opracowanie pochyla się nad przyszłością, jak czeka sklepy stacjonarne. Do jakich wniosków prowadzi?Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na zmianę funkcji, jaką pełnić będą w przyszłości tradycyjne placówki handlowe. Wiele wskazuje bowiem na to, że sprzedaż towarów przestanie tu być kluczową rolą.
Sami klienci przewidują, że w 2025 roku będą odwiedzać sklepy stacjonarne głównie po to, aby przekonać się, jak dany towar wygląda na żywo (63% wskazań) lub też skorzystać z oferowanych na miejscu rabatów i promocji (34%). I to właśnie te dwie korzyści będą w przyszłości przesądzać o sile i wartości tradycyjnego handlu.
fot. mat. prasowe
Komunikacja ze sklepem
Tak jak standardem stają się hybrydowe napędy w samochodach, tak też normą staną się zakupy hybrydowe. Sklepy stacjonarne będą zmuszone zmierzyć się z takim zjawiskami jak ROTOPO, ROPO i showrooming.
Czytaj także:
- Zakupy przez Internet wyprzedziły handel stacjonarny
- Handel detaliczny w Polsce mocno zróżnicowany
Już niemal co piąty ankietowany (17,5%) uważa, że zakupy przyszłości w jego wydaniu będą przebiegać w schemacie ROTOPO (ang. Research Online, Test Offline, Purchase Online). Taktyka ta zakłada wyszukanie produktów w internecie, sprawdzenie ich w sklepie stacjonarnym oraz dokonania zakupu w sklepie on-line. Ta sama liczba badanych – 17,5% – opowiada się za ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline). Według tej ścieżki zakupowej najpierw należy znaleźć produkt w sieci, a następnie zakupić go w sklepie stacjonarnym. Nieco mniejszą popularnością cieszy się tzw. showrooming – 15% ankietowanych uważa, że w trakcie zakupów najpierw będzie oglądać produkty w sklepach stacjonarnych a następnie kupować je w sieci. Tym samym ponad 2/3 badanych (67,4%) wskazuje na istotną rolę sklepów stacjonarnych w procesie zakupów w przyszłości.
fot. mat. prasowe
Model zakupów
Zakupy tradycyjne w nowoczesnej odsłonie
W przyszłości handlowcy staną przed jeszcze jednym nie lada wyzwaniem – ponad połowa badanych przyznała, że w 2025 roku będzie oczekiwać od sprzedawców sklepów stacjonarnych uzyskania dodatkowych korzyści z zakupów. 40% ankietowanych stwierdziło, że klient przyszłości będzie wymagał od sprzedawcy większej pomocy w szybkiej realizacji zakupów oraz uzyskania od niego informacji, których nie znajdzie w internecie czy gazetce promocyjnej. 1/3 badanych uważa, że sprzedawca w sklepie przyszłości stanie się ekspertem – to on zweryfikuje informacje o produkcie pochodzące z internetu czy z ust znajomych. Te oczekiwania klientów wpłyną na przedefiniowanie roli sprzedawcy, któremu bliżej będzie do doradcy czy konsultanta sprzedaży.
fot. mat. prasowe
Z jakich powodów klienci będą odwiedzać sklepy stacjonarne?
Nie tylko „face to face”
Idea wielokanałowej sprzedaży i budowania społeczności wokół sklepów będzie wymagała różnorodnych cyfrowych narzędzi komunikacji z klientem – komunikatorów, e-maili, aplikacji mobilnych. 40% badanych uważa, że za 10 lat kontakt w sprawie oferty czy np. zgłoszenie reklamacji będzie odbywać się przez komunikatory internetowe, a kolejnych aż 36% ankietowanych wskazuje, że najchętniej taki kontakt nawiążą przez aplikacje mobilne. Z kolei ponad jedna trzecia respondentów jako kluczową wskazuje komunikację bezpośrednią, twarzą w twarz ze sprzedawcą. W świetle powyższych badań nieuniknionym wydaje się być coraz szersze otwieranie się na wielopoziomowy i różny pod względem technologicznym kontakt z klientem.
fot. mat. prasowe
Czego klienci będą oczekiwać od sprzedawców w sklepach stacjonarnych?
Podsumowując wyniki powyższych badań, w niedalekiej przyszłości można spodziewać się, że sklepy stacjonarne ewoluują od swej tradycyjnej roli w kierunku stania się centrami relacji, w których klient będzie mógł zapoznać się z produktem bezpośrednio, zasięgając jednocześnie opinii konsultanta sprzedaży. Te nowe role – sklepów i sprzedawców – będą wspierały technologie, w tym rozwiązania mobilne, będące pomostem pomiędzy handlem tradycyjnym a internetowym.
O badaniu
Badanie „Zakupy w 2025 roku” zostało zrealizowane metodą on-line (CAWI) przez agencję badawczą SW Research w ramach projektu wdrożenia mobilnej platformy „Mobility” w sieci sklepów Leroy Merlin Polska. Odpowiadając na każde z pytań badani mogli wybrać do 3 odpowiedzi (wyniki nie sumują się do 100%), natomiast w pytaniu „Jak Pan/i uważa, według którego modelu będzie Pan/i częściej robił(a) zakupy w niedalekiej przyszłości?” możliwy był wybór tylko jednej odpowiedzi (wyniki sumują się do 100%). W ramach badania przeprowadzono 849 ankiet z osobami powyżej 16. roku życia. Ponad połowę badanych stanowiły kobiety, 48% ankietowanych to mężczyźni. Próba badanych była zróżnicowana ze względu na ich miejsce zamieszkania, wiek, wykształcenie oraz wysokość dochodów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)