Branża farmaceutyczna: wydatki na reklamę I kw. 2017 r.
2017-06-20 11:45
Leki © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża farmaceutyczna: wydatki na reklamę I-III kw. 2016 r.
Suplementy diety i leki bez recepty to specyfiki, po które Polacy sięgają bardzo chętnie. Z badań przeprowadzonych przez CBOS wynika, że na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy zażywało je aż 9 na 10 przebadanych osób. Nic zatem dziwnego, że wartość tego rynku dość intensywnie rośnie i - jak wskazują prognozy - rosnąć będzie również w przyszłości. W ślad za tymi wzrostami pójdą zapewne wydatki na promocję tego typu środków, czego potwierdzeniem są zresztą kolejne publikowane przez nas analizy – podkreśla Bartosz Zientek, Group Account Director, Codemedia.
Branże i kategorie
Lwia część budżetu (96%), który branża farmaceutyczna przeznaczyła na reklamę w I kwartale br., posłużyła promocji farmaceutyków i parafarmaceutyków. 3% nakładów stanowiła reklama usług zdrowotnych (41% wzrostu rdr) a za 1% odpowiadała promocja sprzętu medycznego.
Po raz kolejny już branża farmaceutyczna najchętniej promowała środki przeciw przeziębieniu (30% udziału), przy czym nakłady te zmalały o 6% rok do roku i wyniosły ponad 94 miliony złotych. Na drugim miejscu bez zmian uplasowały się witaminy, środki pobudzające i środki odpornościowe (19% udziału), a na trzecim środki wspomagające układ trawienny (8% udziału).
Tradycyjnie już wydatki tej branży charakteryzują się dużą sezonowością. W pierwszym kwartale najwięcej reklam stanowiły reklamy środków przeciw przeziębieniu i wspomagających odporność oraz witamin. Jest to kluczowy okres sprzedażowy, dlatego wyraźnie widać rosnącą aktywność marek z tego segmentu – mówi Bartosz Zientek, Group Account Director, Codemedia.
fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę wg branż
Reklamodawcy
Kolejny raz zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Aflofarm z wydatkami na poziomie 94 milionach i wzrostem o prawie 25%. Na drugim miejscu plasowało się USP Zdrowie (26 milionów). Na 3. z 4. miejsca awansowała Polpharma Zakłady Farmaceutyczne. Olimp Laboratories produkujący suplementy diety zanotował spadek pozycji z 3. Na 6. i nakładów o 17%.
W TOP 10 reklamowanych marek w pierwszym kwartale 2017 roku miejsca na podium podium zajęły środki przeciwbólowe: Ibuprom, który awansował z 6 miejsca, APAP, który stracił pozycję lidera i Gripex. Warto odnotować bardzo duży wzrost aktywności reklamowej preparatu Molekin, który wskoczył na 6. wydając na promocję ponad 4 miliony złotych (wzrost o 394%).
Media
Tradycyjnie już sektor produktów farmaceutycznych najchętniej i najwięcej inwestuje w reklamę telewizyjną (60%). Drugim najpopularniejszym medium jest radio (20%), a trzecim magazyny (14%). W tym kwartale wyraźnie widać wzrost zainteresowania reklamą w magazynach o 62% w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku.
Telewizja pozwala skutecznie zbudować zasięg kampanii w relatywnie krótkim czasie. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że wydatki przeznaczane na reklamę w niej nie rosną. Jest to związane prawdopodobnie ze zwiększeniem inwestycji w promocję w radiu i magazynach. Producenci z branży farmaceutycznej poszukują nowych kanałów komunikacji ze swoimi grupami celowymi. W pierwszej kolejności wybierają radio, które gwarantuje jedne z najniższych kosztów dotarcia oraz dobrze oddziałuje na efekt sprzedażowy. Z raportu CBOS wynika, że po niemal wszystkie typy leków OTC i suplementy diety częściej sięgają kobiety niż mężczyźni, co może wpływać na wzrost popularności magazynów chętniej czytanych właśnie przez Panie – Bartosz Zientek, Group Account Director, Codemedia. Tylko 2% nakładów jest przeznaczana na promocję w Internecie.
fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę wg medium
Aflofarm – lider kategorii – konsekwentnie w reklamę telewizyjną inwestuje mniej niż średnia – w analizowanym kwartale było to 42%. Silnie za to stawia na radio lokując tam prawie 40% swojego budżetu. Z kolei USP Zdrowie i Polpharma Zakłady Farmaceutyczne wyraźnie preferują telewizję jako medium reklamowe, gdzie wydają odpowiednio 89% i 83% swoich środków.
Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)