Polskie MŚP w najlepszej kondycji od trzech lat
2017-11-02 00:20
Sektor MŚP w dobrych nastrojach © LIGHTFIELD STUDIOS - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sektor MŚP tnie koszty. Nadchodzą gorsze czasy?
Przed nami trzecia edycja realizowanego przez Diners Club Polska badania „Kondycja finansowa polskich MŚP”. Najnowsze wyniki dowodzą, że wśród badanych przedsiębiorców panuje spory optymizm. O dobrej lub bardzo dobrej kondycji finansowej swojej firmy mówi przeszło 67 proc. ankietowanych. Umiarkowana koniunktura panuje w 27,4 proc. firm, a do złej lub bardzo złej sytuacji przyznaje się zaledwie 3,1 proc. właścicieli.Bieżące wyniki są zatem znacznie lepsze od ostatnich. Dla porównania, w 2016 złą ocenę kondycji swojego przedsiębiorstwa wystawiło czterokrotnie więcej badanych, a w 2015 roku rzesza pesymistów była trzy razy większa.
fot. mat. prasowe
Jak ocenia Pan/Pani obecną sytuację finansową swojej firmy?
MŚP zapowiadają wyścig o klienta
Jak wynika z badania Diners Club, polskie MŚP skoncentrują się przede wszystkim na klientach. Ponad połowa właścicieli deklaruje, że najważniejszym dla nich zadaniem na najbliższe 12 miesięcy jest pozyskanie nowych konsumentów i odbiorców. 14 proc natomiast będzie głównie starało się utrzymać obecnych.
- W nadchodzącej przyszłości polskie MŚP nie będą szczególnie oszczędne - cięcia kosztów zapowiada tylko 9 proc. badanych. Dla porównania, w zeszłym roku aż 41 proc. ankietowanych priorytetowo traktowało ograniczenie wydatków – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.
Z roku na rok, coraz więcej reprezentantów MŚP planuje inwestycje pozwalające na zwiększenie skali działania – w 2017 r. za najważniejszy cel uznało to już 13 proc. właścicieli. Jednak, zdecydowanie spadł odsetek firm, które priorytetowo traktują zwiększenie zatrudnienia. W przyszłym roku będzie to najważniejszym zadaniem dla niecałych 2 proc., podczas gdy rok temu było to głównym celem 8 proc. ankietowanych.
fot. mat. prasowe
Co uważa Pan/Pani za najważniejsze zadanie dla firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy?
Zdecydowanie więcej optymizmu
35 proc. przedsiębiorców przewiduje, że kondycja ich firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy jeszcze się polepszy. Dla porównania, w zeszłym roku tak pozytywne wizje snuło 24 proc. badanych. Ponad 55 proc. właścicieli przyznaje, że sytuacja ich przedsiębiorstwa jest stabilna i w najbliższym czasie nie powinna się zmienić. Na pogorszenie koniunktury natomiast przygotowuje się tylko 6 proc. MŚP.
- Zarówno w zeszłym roku, jak i dwa lata temu nastroje były mniej optymistyczne. W 2016 r. poprawy spodziewał się dopiero co czwarty ankietowany (24 proc.), a w czarnych barwach przyszłość widziało znacznie więcej, bo 23 proc. przedsiębiorców – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.
fot. mat. prasowe
Jakie są Pana/Pani przewidywania odnośnie kondycji firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy?
Prawie 90 proc. zadowolonych z minionych 12 miesięcy
89 proc. przedsiębiorców minione 12 miesięcy (od września 2016 r. do września 2017 r.) określiło jako udane dla firmy. Dla porównania, poprzedni 12-sto miesięczny okres (od września 2015 r.) dobrze oceniła nieco ponad połowa MŚP. Obecnie, niezadowolonych z działalności jest tylko 6 proc. właścicieli – to ponad siedmiokrotnie mniej niż było w 2016 r.
- W 2016 r. firmy z sektora MŚP deklarowały, że skoncentrują się na ograniczeniu kosztów (41 proc.) oraz utrzymaniu obecnych klientów (26 proc.). Biorąc pod uwagę wyniki tegorocznych badań Diners Club możemy przypuszczać, że zdecydowanej większości z nich udało się zrealizować zamierzone cele – dodaje Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.
fot. mat. prasowe
Czy minione 12 miesięcy określiłby Pan/Pani jako dobre/udane dla Pana/Pani firmy?
Nota metodologiczna:
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na zlecenie Diners Club Polska we wrześniu 2017 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski, metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc. poziom ufności 0,95.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)