Młodzi Polacy na zakupach. Jak i gdzie kupują?
2017-11-03 11:20
Młoda dziewczyna na zakupach © serejkakovalev - Fotolia.com
Przeczytaj także: 5 zachowań konsumenckich na czasie
Zakupy to dziś nieodłączny element egzystencji. Kupujemy już od najmłodszych lat. Najpierw za kieszonkowe, które dziś wręcza swoim pociechom 46% dorosłych Polaków, potem za pierwsze zarobione pieniądze. Wraz z wiekiem rosną nasze dochody, a zachowania konsumenckie ulegają przemianie. Jak kupują młodzi Polacy? Okazuje się, że charakteryzują ich pewne, specyficzne zachowania.Co najbardziej determinuje zakupy młodych Polaków?
Decyzje zakupowe Polaków, którzy dopiero wchodzą w dorosłość, w największym stopniu determinowane są poprzez stosunkowo ograniczone zasoby finansowe. Dlatego też nie jest niczym zaskakującym, że młodzi Polacy na zakupach kierują się w głównej mierze ceną - na jej kluczowe znaczenie wskazuje 27% respondentów. Rola ceny spada wraz z wiekiem. W grupie 50+ cena produktu lub usługi jest kluczowa już tylko dla 18% badanych. Kupujący do 24 roku życia zwracają również szczególną uwagę na dopasowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb (19%), a także na wcześniejsze doświadczenia zakupowe (niemal 17%).
fot. mat. prasowe
Co determinuje zakupy młodych Polaków?
Jak młodzi Polacy wybierają sklep?
Młode osoby przy wyborze konkretnego sklepu rzadziej niż inne grupy konsumentów, kierują się przyzwyczajeniem (niespełna 10%). Dla osób poniżej 24 roku życia największe znaczenie mają: zróżnicowany asortyment (18%), bliska odległość (niemal 15%) oraz organizowane promocje (ponad 13%). Mimo powszechnej digitalizacji i rosnącej popularności e-commerce, wielu młodych polskich klientów wciąż preferuje robienie zakupów w tradycyjnych sklepach. Do wyboru sklepu stacjonarnego przede wszystkim przekonuje ich możliwość dotknięcia towaru, obejrzenia, przymierzenia (ponad 53% wskazań) oraz możliwość wizualnego porównania produktu w realnym świecie (niemal 46%). Młodzi w sklepach stacjonarnych doceniają również możliwość dokonania natychmiastowej transakcji i brak konieczności oczekiwania na przesyłkę (niemal 44%). O wyborze przez nich sklepu internetowego decydują zwykle natomiast atrakcyjne ceny (63%), promocje (50%) oraz opinie innych użytkowników, którzy już dokonali w nim zakupu (36%).
fot. mat. prasowe
Jak młodzi Polacy wybierają sklepy?
Czy młodzi Polacy żałują swoich zakupów?
Młodzi konsumenci są też podatni na promocje, obniżki, upusty, rabaty i wyprzedaże i to zazwyczaj one decydują o spontanicznym zakupie dokonywanym przez tę grupę konsumentów. Jest to też grupa, która najczęściej decyduje się na zakup impulsywny, w porównaniu z innymi grupami wiekowymi nabywców. Młodzi konsumenci czasem lub często żałują dokonanych przez siebie zakupów (86%). Jedynie 14% uczestników badania w wieku do 24 roku życia twierdzi, że nigdy nie żałuje swoich zakupów – odsetek ten w grupie 50+ był ponad dwukrotnie wyższy.
fot. mat. prasowe
Sklepy stacjonarne
fot. mat. prasowe
Sklepy internetowe
Młodzi Polacy są specyficznymi konsumentami i mimo posiadania mniejszych zasobów finansowych, niedługo staną się oni najbardziej wartościową dla sprzedawców grupą nabywców. Warto więc dobrze znać ich nawyki, motywacje i zachowania i przygotowywać odpowiednio dostosowaną do ich potrzeb ofertę oraz komunikację w preferowanych przez nich kanałach. Najważniejsze jest jednak to, aby stale przyglądać się ich motywacjom zakupowym i znać czynniki, które wpływają na ich wybory nie tylko w obszarze nabywanych produktów i usług, ale również miejsc w jakich dokonują zakupów.
fot. mat. prasowe
Czy młodzi Polacy żałują dokonanych zakupów?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)