Zakaz handlu w niedziele a odwiedzalność centrów handlowych
2017-11-03 12:14
Centrum handlowe © .shock - Fotolia.com
Przeczytaj także: Co Polacy myślą o zakazie handlu w niedzielę
Miesięczne i tygodniowe analizy odwiedzalności centrów uwzględniają główne, istotne dla frekwencji kryteria, w tym np. wielkość obiektu, jego usytuowanie, rodzaj oferty oraz uwarunkowania typowe dla danego regionu i lokalizacji.„Analiza odwiedzalności w poszczególnych dniach tygodnia jest możliwa dzięki spływającym do nas dziennym raportom, przesyłanym przez współpracujące z Instytutem centra handlowe. Dane te są szczególnie istotne z punktu widzenia dyrektorów obiektów oraz specjalistów w zakresie marktingu, którzy są w stanie na bieżąco oceniać skuteczność działań marketingowych i prosprzedażowych - powiedziała Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.
Wyniki analiz prowadzonych przez Instytut są dziś dla branży handlowej istotną pomocą w prognozowaniu zmian, jakie przyniesie zapowiadany zakaz handlu w niedzielę.
„Zakaz handlu w niedzielę, poza konsekwencjami, które wielokrotnie podnosili nasi eksperci, tj. spadek obrotów oraz redukcje zatrudnienia, będzie miał ogromny wpływ na zarządzanie operacyjne centrami i sieciami handlowymi”, powiedziała Anna Szmeja.
fot. .shock - Fotolia.com
Centrum handlowe
Z raportów FF ReIndex Instytutu i analizy dziennej odwiedzalności w ponad 100 centrach handlowych, na przykładzie pełnych danych z 2016 roku (51 tygodni), widać następujące trendy zachowań klientów:
- Sobota, niezależnie od wielkości i rodzaju centrum handlowego, jest najczęściej wybieranym przez Polaków dniem na wizytę w galerii handlowej (16-17%)
- Piątek i niedziela są równoważne w kalendarzu odwiedzin (po 15%) przy czym centra duże odwiedzane są częściej w niedzielę niż obiekty mające do 40 000 m2 (powierzchni najmu)
- Dla centrów małych (do 20 000 m2 powierzchni najmu) najważniejszymi dniami tygodnia są czwartek, piątek i sobota (46% wszystkich odwiedzin)
- Centra znajdujące się na obrzeżach miast są odwiedzane przez Polaków głównie w soboty (18%) i niedziele (16%)
- Piątek, sobota i niedziela to 46% wszystkich wizyt w galeriach, których głównymi najemcami są firmy szeroko rozumiane jako modowe i usługowe. Tu niedziela stanowi aż 14% wyników.
- Piątek, sobota i niedziela to 48% wszystkich odwiedzin w przypadku centrów z dominującym operatorem spożywczym, tzw. super i hipermarketem, ale niedziela ma aż 15% udział w wynikach.
Co to oznacza ?
- Centra małe, które stanowią ok 26% wszystkich obiektów handlowych w Polsce, nie powinny odczuć istotnych zmian w rytmie i natężeniu odwiedzin klientów.
- Centra średnie i duże, łącznie 74% wszystkich centrów w Polsce, mogą spodziewać się kumulacji odwiedzin w piątek i sobotę. W przypadku obiektów śródmiejskich, które są zlokalizowane blisko dużych skupisk biurowych lub mieszkaniowych, przewidywany jest wzrost odwiedzalności w czwartki i poniedziałki w godzinach popołudniowych i wieczornych.
Ale, niezależnie od wielkości obiektu handlowego:
- Centra znajdujące się na obrzeżach miast poniosą największe koszty związane ze zmianami prawnymi. Eksperci szacują, że spadek frekwencji w tych obiektach może wynieść do 16%
- Centra z dominującym operatorem spożywczym (tzw. super i hipermarkety) powinny liczyć się ze spiętrzeniem odwiedzin w piątek i sobotę oraz czwartki/ poniedziałki w godzinach wieczornych
- W przypadku dużych i bardzo dużych centrów handlowych może okazać się konieczne wydłużenie czasu pracy w piątki i soboty oraz czwartki i/lub poniedziałki, aby obsłużyć liczną grupę klientów.
Istnieje silna korelacja pomiędzy liczbą odwiedzających a wynikami sprzedaży najemców centrów handlowych. Szacujemy, że 16-20% najemców centrów handlowych odczuje negatywne skutki wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. Są to przedstawiciele branż:
- Rozrywka [kina, kręgielnie, place zabaw dla dzieci, automaty do gry, etc.]
- Dom, wnętrze, ogród (DIY, Produkty remontowe i budowlane, wyposażenie i dekoracja domu, meble, firany, dywany, oświetlenie, ogród, akcesoria kuchenne, sprzęt kuchenny, łazienkowy, ozdoby do domu, pościel, obrusy, obrazy, etc.)
- Sklepy spożywcze, w tym te sprzedające świeżą żywność
- Kawiarnie i Restauracje (restauracje i fast food, kawiarnie, lodziarnie, cukiernie, słodycze, stoiska z jedzeniem na wynos (bułki, precelki, słodycze, etc.)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)