Zaatakowane aplikacje mobilne 14 banków!
2017-12-11 13:23
Przeczytaj także: Pobrałeś Minecraft z Google Play? Spodziewaj się problemów
U schyłku listopada wśród programów oferowanych przez Google Play pojawiły się dwie aplikacje - „CryptoMonitor”, która ma rzekomo służyć do śledzenia notowań kryptowalut oraz „StorySaver” mający pobierać z Instagrama tzw. „Stories”, a więc krótkie historie użytkownika z ostatniej doby. Praktyka dowiodła, że programy te, oprócz obiecywanych funkcjonalności, fundują użytkownikom poważne zagrożenia. Okazało się bowiem, że wyświetlały one swoim ofiarom powiadomienia systemowe identyczne do tych, które generują aplikacje bankowe. Na tym jednak nie koniec, oczom użytkowników ukazywały się również fałszywe formularze logowania do rachunków bankowych, których celem było przechwycenie wprowadzanych za ich pośrednictwem loginów i haseł. Złośliwe aplikacje potrafiły również przechwytywać SMS-y zawierające kody autoryzacyjne do transakcji online.O całym procederze ESET natychmiast powiadomił Google, który usunął zagrożenie. Nie zmienia to jednak faktu, że „CryptoMonitor” i „StorySaver” doczekały się ze strony polskich użytkowników kilku tysięcy pobrań.
Jak działają fałszywe aplikacje?
Tuż po pobraniu złośliwej aplikacji, ta zaczynała skanowanie urządzenia w poszukiwaniu aplikacji bankowych. Jeśli wykrywana była aplikacja jednego z czternastu banków, złośliwy program zaczynał w tle imitować działania takiej aplikacji. Wyświetlał swojej ofierze w powiadomieniach systemowych informację „Nowa wiadomość z banku” lub wymuszał logowanie do rachunku bankowego.
- Wykrywamy obie aplikacje jako zagrożenie Android/Spy.Banker.QL i uniemożliwiamy jego instalację. Jak pokazują nasze dane, ponad 96% wykrytych przypadków pochodzi z Polski (pozostałe 4% mają swoje źródło w Austrii) – tłumaczy Kamil Sadkowski, analityk zagrożeń z ESET.
Jak pozbyć się złośliwego oprogramowania?
- Jeśli korzystasz z zainfekowanych aplikacji, musisz natychmiast ją usunąć. Zła wiadomość jest taka, że jeśli ją zainstalowałeś, a masz na swoim urządzeniu jedną z czternastu wybranych aplikacji bankowych, oszuści mogli nie tylko dostać się do Twojego rachunku bankowego, ale też wyprowadzić z niego Twoje pieniądze – podkreśla Kamil Sadkowski z ESET.Ekspert radzi w takim wypadku zweryfikować historie swojego rachunku z ostatniego miesiąca.
fot. mat. prasowe
Fałszywy formularz logowania do rachunku bankowego wyświetlany przez złodziei
Złośliwy program imituje działania prawdziwej aplikacji bankowej.
Aby uniknąć infekcji tego typu złośliwymi aplikacjami należy zawsze sprawdzać oceny aplikacji oraz ich recenzje przed instalacją na swoim urządzeniu. Warto zwrócić uwagę na uprawnienia, jakich żądają pobierane aplikacje, a także zabezpieczyć swój tablet lub smartfon oprogramowaniem ochronnym.
fot. mat. prasowe
Fałszywe powiadomienie wyświetlane przez złośliwą aplikację
Złośliwe aplikacje wyświetlały swojej ofierze informację „Nowa wiadomość z banku” lub wymuszały logowanie do rachunku bankowego.
Poniżej lista 14. aplikacji bankowych, które obrało za cel złośliwe oprogramowanie:
- Alior Mobile
- BZWBK24 mobile
- Getin Mobile
- IKO
- Moje ING mobile
- Bank Millennium
- mBank PL
- BusinessPro
- Nest Bank
- Bank Pekao
- PekaoBiznes24
- plusbank24
- Mobile Bank
- Citi Handlowy
fot. mat. prasowe
Zaatakowane aplikacje bankowe
Cyberprzestępcy zaatakowali aplikacje mobilne 14 banków.
![Z WalletConnect znikają kryptowaluty [© pixabay.com] Z WalletConnect znikają kryptowaluty](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/WalletConnect/Z-WalletConnect-znikaja-kryptowaluty-262330-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)