Centra handlowe. Gdzie największe nasycenie powierzchnią?
2018-04-27 10:06
Centrum handlowe © zhu difeng - Fotolia.com
Przeczytaj także: Centra handlowe dojrzewają, w siłę rosną małe miasta
Nasycenie powierzchnią centrów handlowych
Okazuje się, że regionem Polski o największym nasyceniu powierzchnią handlową jest aglomeracja wrocławska (948 m kw. na 1000 mieszkańców), tuż za nią plasuje się aglomeracja poznańska (891 m kw.), a podium zamyka Trójmiasto (732 m kw.). Aglomeracja warszawska jest dopiero czwarta z wynikiem (623 m kw.), a katowicka, krakowska, łódzka oraz szczecińska notują podobne nasycenie rzędu 540-581 m kw./1000 mieszkańców.
Z kolei jeśli spojrzeć na całą Polskę, to okazuje się, że ogólne nasycenie centrami handlowymi w naszym kraju wyniosło w poprzednim roku 306 m kw. na 1000 mieszkańców, co oznacza, że względem w ujęciu rocznym zanotowało wzrost o 8 m kw. Biorąc pod uwagę fakt, że w górę ciągle pną się nowe centra, wskaźnik ten nieustannie wręcz rośnie. Największy przyrost nowej powierzchni komercyjnej zanotowały aglomeracje, stanowiąc 61% całorocznej podaży. Za ten wynik w dużej mierze odpowiadały otwarcia Galerii Północnej w Warszawie, Wroclavii we Wrocławiu i Serenady w Krakowie. Jednak
w przeliczeniu liczby metrów kwadratowych powierzchni przypadającej na 1000 mieszkańców, widoczniejszy wzrost nastąpił w dużych miastach (200 – 400 tys. mieszkańców).
– W Polsce
z roku na rok przybywa nowych obiektów komercyjnych. Stale rośnie podaż, ale co ciekawe jednocześnie także potencjał nabywczy. Centra przestają być jedynie obiektami handlowymi, a tworzą lub rozbudowują ofertę rekreacyjno-wypoczynkową i gastronomiczną z myślą o nowej generacji odwiedzających – mówi Anna Zachara Widła, Research & Education Manager, Polska Rada Centrów Handlowych.
fot. mat. prasowe
Średnie nasycenie powierzchnią centrów handlowych w m kw. na 1000 mieszkańców
Najwyższy potencjał nabywczy obserwujemy nadal w aglomeracjach. Oprócz tych nadal perspektywicznych z punktu widzenia nasycenia, takich jak Warszawa, Konurbacja Katowicka czy Szczecin, należy do nich również Wrocław i Poznań – wysoki poziom nasycenia powierzchnią, ale jednocześnie rosnący potencjał nabywczy.
Wskaźnik pustostanów
Na koniec 2017 r. wskaźnik pustostanów w obiektach handlowych w Polsce wyniósł 4%. Wynik w głównej mierze jest efektem zamykania sklepów wielkopowierzchniowych Praktiker i zwalniania lokali przez Jatomi Fitness. Uwalniane powierzchnie systematycznie wchłaniane są przez nowych najemców, co ogranicza skalę potencjalnego wzrostu obszaru pustostanów. W głównych skupiskach miejskich, najniższy wskaźnik powierzchni niewynajętej odnotowano w aglomeracji warszawskiej i wrocławskiej – 2,9%, natomiast największy w katowickiej (5,8%) oraz poznańskiej (5,3%). Wyraźny wzrost wskaźnika pustostanów zarejestrowano w Trójmieście oraz Poznaniu. W mniejszych miejscowościach najlepszy wynik osiągnął Toruń (1,7%). W Częstochowie wskaźnik wyniósł 6,6%, a w Radomiu aż 8,5%.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik pustostanów na głównych rynkach handlowych w Polsce
Raport PRCH RETAIL RESEARCH FORUM przygotowała Polska Rada Centrów Handlowych we współpracy z ekspertami z Knight Frank, Savills, BNP Paribas Real Estate, Metro Properties oraz GfK.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)