Biedronka i Lidl zyskują lojalność klientów
2018-05-24 11:05
Zakupy © Rido - Fotolia.com
Przeczytaj także: Programy lojalnościowe faktycznie działają
Programy lojalnościowe zyskują na popularności, a wzrostowa tendencja wyraźnie zaznacza się już od kilku lat. Dziś zawsze lub często korzysta z nich 40 proc. kupujących. Dla porównania, w 2014 roku odsetek ten był o 15 punktów procentowych niższy.Badania pokazują, że w odniesieniu do poprzednich 12 miesięcy w 2017 roku spadła liczba nabywców, którzy deklarowali realizowanie większości misji zakupowych. W górę wspięła się natomiast przeciętna miesięczna częstotliwość dokonywania rutynowych zakupów oraz średnia wartość pojedynczej transakcji. Najbardziej pokaźne wzrosty w jednorazowych wydatkach dostrzegalne są w przypadku zakupów okolicznościowych, poszukiwania okazji/promocji oraz zakupów spontanicznych.
Renata Twardowska, ekspert GfK w dziale Consumer Panel & Shopper, komentuje:
„Specyfika kanału sprzedaży warunkuje realizację określonej misji zakupowej. Sklepy dyskontowe coraz częściej stają się miejscem dokonywania bieżących rutynowych zakupów, odwrotnie niż ma to miejsce w supermarketach, gdzie w przypadku tego rodzaju misji zakupowej odnotowano spadki.”
fot. Rido - Fotolia.com
Zakupy
Biorąc pod uwagę znajomość sieci detalicznych, niemal wszyscy nabywcy wskazują sieć Biedronka. Ponadto, ponad połowa z nich jako pierwszą wymienia tę sieć spontanicznie. Na kolejnych miejscach znalazły się sieci Lidl, Tesco i Kaufland ze znajomością wspomaganą na poziomie 70-83 proc.
Renata Twardowska mówi:
„Sklepy sieci Biedronka wyróżnia dobrze odbierany przez klientów program lojalnościowy oraz szeroka oferta produktów marki własnej. Natomiast jej bezpośredniego konkurenta – sklepy sieci Lidl – inspirująca oferta produktowa wysokiej jakości i jej unikatowość.”
Pod względem znajomości sieci drogeryjno-kosmetycznych najczęściej wymieniane są sklepy sieci Rossmann (88 proc.), Drogerie Natura (52 proc.) oraz Hebe (41 proc.). Sieć Rossmann jest również najczęściej polecaną drogerią wśród klientów regularnych i okazjonalnych.
Renata Twardowska dodaje:
„Na rynku sieci drogeryjno-kosmetycznych sklepy sieci Rossmann wyróżniają się przystępnymi cenami, dogodną lokalizacją oraz częstymi promocjami. Atutem Drogerii Natura jest szeroka oferta produktów w atrakcyjnych cenach. Odmiennie są postrzegane sieci Douglas i Sephora, które z jednej strony są kojarzone z wyższymi cenami, z drugiej strony jednak – z unikatowością oferty i produktami wysokiej jakości.”
O badaniu
Badanie GfK Shopping Monitor 2018 zostało przeprowadzone w listopadzie 2017 roku metodą wywiadów face-to-face CAPI na próbie osób odpowiedzialnych za zakupy produktów FMCG do gospodarstwa domowego.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)