Idealne centrum handlowe, czyli jakie?
2018-06-05 11:41
Centrum handlowe © ymgerman - Fotolia.com
Przed nowoczesnym centrum handlowym rysują się nowe wyzwania. W obecnych czasach kierunek rozwoju tego rodzaju obiektów jest silnie uzależniony od trendów społeczno-kulturowych, ale też od takich zmian jak zakaz handlu w niedzielę. Jak wynika z opracowanego przez CBRE raportu „Shopping Centre 4.0”, w najbliższym czasie centra handlowe będą zmieniać swoją ofertę tak, aby łączyć funkcję zakupowo-rozrywkową z biurową i mieszkaniową.
Przeczytaj także: Galeria społecznościowa. Jakie będzie centrum handlowe nowej ery?
- Polski rynek powierzchni handlowych starzeje się. Prawie połowa obecnie istniejących obiektów ma ponad 10 lat. To oznacza konieczność modernizacji i remontów, choć nie tylko wiek centrów handlowych wpływa na decyzję o zmianach. Ich wprowadzeniu sprzyjają też m.in. ewoluujące oczekiwania konsumentów, z którymi mamy teraz do czynienia, m.in. ze względu na wprowadzony zakaz handlu w niedzielę. Już teraz wiele centrów handlowych pracuje nad nowymi pomysłami, które urozmaicą i uatrakcyjnią ofertę, przede wszystkim w częściach gastronomicznej i rozrywkowej – mówi Magdalena Frątczak, Szefowa sektora handlowego w CBRE.
Sklepy na wyciągnięcie ręki
Nie jest żadnym zaskoczeniem, że decyzje odnośnie modernizacji, zmian i remontów w centrum handlowym to przeważnie odpowiedź na zmieniające się potrzeby konsumentów. Te ostatnie są dziś bardzo konkretne. Dla 7 na 10 klientów centr handlowych liczy się przede wszystkim lokalizacja obiektu, dla 2/3 istotna jest urozmaicona oferta, a da 56% - obecność konkretnych sklepów i marek. Na czwartym miejscu (44%) respondenci wskazali ogólne wrażenia z wizyty, a oferta gastronomiczna okazała się czymś, na co zwraca uwagę co czwarty klient centrum handlowego.
fot. ymgerman - Fotolia.com
Centrum handlowe
Centra handlowe naszpikowane technologią
Potrzeby klientów to czynnik niezwykle istotny, ale też nie jedyny, który ma wpływ na wygląd i funkcjonalność centrum handlowego. Istotną rolę ogrywają tu nowinki technologiczne. Z raportu CBRE „Shopping Centre 4.0” wynika, że w niemal 8 na 10 sklepów już funkcjonuje lub zostanie niedługo wprowadzona integracja mediów społecznościowych i sklepów stacjonarnych. Połowa najemców centrum handlowego udostępnia klientom darmowe WiFi na terenie obiektu, a co trzeci wprowadza interaktywne wystawy i przymierzalnie. Mniej popularna, bo na razie rozważana przez 9% właścicieli sklepów, jest technologia beacon.
- Sklep Jaguar Land Rover zlokalizowany w Wielkiej Brytanii to przykład tego, jak innowacyjne formaty sklepów i rozwiązania już są oferowane klientom. Dzięki nowoczesnemu podejściu do sprzedaży, klient ma możliwość skonfigurowania samochodu dokładnie tak, jak tego chce, ponieważ każdy aspekt kupowanego pojazdu można indywidualizować – mówi Magdalena Frątczak, Szefowa sektora handlowego w CBRE.
Stolica centrów handlowych
Wysoka siła nabywcza na jednego mieszkańca w połączeniu z relatywnie niską gęstością detaliczną przyciągają deweloperów do Warszawy. Stolica jako najbogatsze miasto w Polsce zachęca inwestorów do odkrywania lokalnego potencjału i inicjowania nowych projektów. Z raportu CBRE „Warszawski rynek handlowy w I kwartale 2018” wynika, że obecnie w Warszawie znajduje się 150 tys. mkw. powierzchni handlowej w budowie.
- W Warszawie widoczny jest jeszcze jeden istotny trend. Deweloperzy koncentrują się na integracji kilku funkcji – detalicznej, biurowej lub mieszkaniowej – w jeden system. Przykładem takiego projektu jest m.in. Art. Norblin, Koneser czy CEDET – mówi Magdalena Frątczak.
Przeczytaj także:
Do centrum handlowego po rozrywkę i dla sportu
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)