Powierzchnie handlowe: najwyższa podaż od 3 lat
2018-08-21 11:16
Centrum handlowe © .shock - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych I poł. 2018
Na skróty
- Za dynamiką rozwoju gospodarczego naszego kraju stoi przede wszystkim wysoki poziom konsumpcji gospodarstw domowych;
- Odnotowana w I połowie br. nowa podaż przewyższyła 180 000 mkw.;
- Szacunki zakładają, że do końca roku rynek handlowy powiększy się o kolejne 330 000 mkw. - tak wysokiego poziomu podaży nie mieliśmy od trzech lat;
- 40% nowej powierzchni, która zostanie oddana do użytkowania w drugim półroczu tego roku będzie zlokalizowana w miejscowościach zamieszkiwanych przez mniej niż 100 tys. mieszkańców;
- Wyraźnie zarysowującą się tendencją jest wzrost popularności projektów wielofunkcyjnych, które łączą ofertę handlowo-usługową z mieszkalną, biurowo-biznesową, rozrywkową, kulturalną, czy gastronomiczną.
W pierwszym półroczu 2018 roku przybyło ponad 180 000 mkw. nowej powierzchni handlowej. Prawie 80% tej liczby to otwarcia nowych i rozbudowy istniejących centrów handlowych. Aż 15% nowej podaży stanowiły nowe i rozbudowane parki handlowe. Około 6% nowej podaży to powierzchnia handlowa, która zasiliła format centrów wyprzedażowych. Spośród nowych inwestycji handlowych, największe z nich to Forum Gdańsk (62 000 mkw.) i Gemini Park Tychy (36 000 mkw.). Pozostałe centra handlowe otwarte w pierwszej połowie tego roku to mniejsze obiekty o powierzchni handlowej nieprzekraczającej 20 000 mkw.. Wśród nich są między innymi: Rondo Wiatraczna w Warszawie (11 000 mkw.), Galeria Piastova w Gnieźnie (9 500 mkw.), czy Galeria nad Potokiem w Radomiu (5 180 mkw.).
fot. mat. prasowe
Największe obiekty handlowe otwarte w I poł. 2018
Tak wysoka podaż to odpowiedź na popyt, który w dużej mierze generowany jest przez dynamiczne tempo wzrostu gospodarczego (5,2% w I kw. 2018 r.) napędzanego konsumpcją gospodarstw domowych (zmiana o 8,2% r/r) oraz systematycznie postępującym wzrostem wynagrodzeń (+7,3% r/r). Pozytywne oddziaływanie ma również utrzymujące się na niskim poziomie bezrobocie (5,9% na koniec czerwca). Tak dobre wskaźniki makroekonomiczne sprawiają, że na polskim rynku nie tylko przybywa więcej powierzchni handlowej, ale i pojawiają się nowe marki, jak: Fissman, Dealz czy Tedi. Polska jest także obiektem zainteresowań popularnej sieci Primark.
fot. mat. prasowe
Największe obiekty w budowie planowane do oddania do końca 2018
O pozytywnej sytuacji na rynku handlowym świadczy również wskaźnik pustostanów, który mimo wysokiej podaży w ciągu ostatniego półrocza zmalał o 0,8% i obecnie wynosi 3,2%. Przyczyniła się do tego między innymi aktywność OBI, który zajmuje powierzchnie wcześniej należące do Praktikera, a także operatorzy fitness klubów, którzy sprawnie zagospodarowali lokale opuszczone przez sieć Jatomi.
fot. mat. prasowe
Współczynnik pustostanów w największych miastach Polski
Wobec stale rosnącego popytu i podaży, czynsze powierzchni handlowych pozostają na stabilnym poziomie. W przypadku znajdujących się w najpopularniejszych warszawskich galeriach handlowych lokali o powierzchni ok. 100 mkw. stawka za miesiąc znajduje się w przedziale 100-130 EUR/mkw. W innych największych miastach przedział cenowy dla podobnej wielkości lokalu waha się od 35 do 50 EUR/mkw.
fot. mat. prasowe
Czynsze za najlepsze lokale w centrach handlowych
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)