Logistyka w sklepach internetowych 2018
2018-09-20 10:58
Kurier © Photographee.eu - Fotolia.com
Przeczytaj także: Cross-border w e-commerce. Jak się miewa?
Nie jest żadnym zaskoczeniem, że dla klientów e-commerce najistotniejszą kwestią jest terminowość i szybkość doręczenia przesyłki. W efekcie ta kwestia jet kluczowa również dla sklepów internetowych. Szanse na lojalność klienta rosną, jeśli przesyłka trafia do niego na czas, najlepiej dzień po złożeniu zamówienia. Czy rynek logistyczny jet gotowy na takie tempo?Kluczowe wnioski raportu "Logistyka w sklepach
internetowych 2018"
- W latach 2016-2017 e-sklepy oferowały klientom 2-3 metody dostawy, dziś są to już 3-4 sposoby.
- Ponad połowa klientów wybiera przesyłkę kurierską. Listy oraz paczkomaty - 18-19 proc. kupujących.
- Na czele najczęściej wybieranych przewoźników ciągle Poczta Polska, która rozwija sieć PUDO (punktów odbioru paczek). Dzięki temu ruchowi wciąż dystansuje paczkomaty oraz kurierów.
- W 2018 roku najpopularniejszą firmą kurierską pozostawała DPD. Na kolejnym miejscu, ale z trzykrotnie mniejszą popularnością, uplasował się GLS.
- W sytuacji walk cenowych na rynku kurierskim najważniejszym czynnikiem stanie się customer experience, które może zdecydować o tym, czy klient zdecyduje się na ponowny wybór przewoźnika, a nawet e-sklepu.
Ze względu na otoczenie biznesowe, przewoźnicy nie będą mogli już dłużej konkurować o klienta wyłącznie ceną. Większego znaczenia nabiera tzw. ostatnia mila i wysoki jakościowy kontakt z klientem. To doświadczenie zadecyduje o tym, czy klient ponownie skorzysta z przewoźnika, a nawet ze sklepu, w którym zamówił towar - podkreśla Artur Halik, Head of Shoper Premium.
Coraz więcej sposobów dostawy
Klienci wymagają od sprzedawców oferty coraz bardziej różnorodnej pod względem dostępnych firm oraz cen przewozu. W porównaniu do poprzednich lat, o około połowę zmalała liczba sklepów oferujących tylko jeden sposób dostawy. Wyniosła niecałe 5 proc. Jak wynika z analiz platformy Shoper, w latach 2016-17 dostępnych w e-sklepach były zazwyczaj 2-3 metody, a w lipcu 2018 już 3-4. Rekordziści - których od ubiegłego roku wyraźnie przybyło - potrafią zaoferować nawet po kilkanaście opcji dostawy.
fot. mat. prasowe
Porównanie liczby metod dostawy w latach 2016-2018
Najpopularniejsze metody wg klientów...
Ponad połowa klientów decyduje się na zamówienie za pomocą kuriera. Listy polecone i paczkomaty wybiera po ok. 19 proc. klientów. Z kolei co dwudziesty użytkownik sklepu swoje zakupy odbiera osobiście. Prawie co piąty klient szuka możliwości dostarczenia towaru do pobliskiego paczkomatu.
...i według e-sklepów
Preferencje klientów nie pokrywają się do końca z ofertą e-sklepów. Mimo, że możliwości się zmieniają, to zaledwie co trzeci sprzedawca proponuje wysyłkę kurierem. Warto przy tym jednak zaznaczyć, że liczba sklepów, które tę opcję udostępniają, systematycznie rośnie w ostatnich dwóch latach. Drugim najczęściej oferowanym sposobem jest odbiór osobisty spotykany w prawie ¼ witryn. Co piąty sklep daje możliwość wysyłki produktów listem, a w 15 proc. do dyspozycji są paczkomaty.
fot. mat. prasowe
Metody dostawy najczęściej wybierane przez klientów w 2018
Najwięksi przewoźnicy
O pierwszeństwo w popularności wśród wybieranych dostawców przesyłek walczą Poczta Polska oraz Paczkomaty. Państwowy monopolista/ gigant z wynikiem 27,2 proc. o prawie 3 punkty wyprzedza Paczkomaty, a o 8 najpopularniejszą firmą kurierską. Mowa o DPD, które pozostając od lat w czołówce, w tym roku ponad 2,5-krotnie dystansuje swojego najbliższego bezpośredniego konkurenta w przewozach kurierskich, GLS.
fot. mat. prasowe
Najczęściej wybierany przewoźnik w 2018
Metodologia:
W analizie wykorzystano zaagregowane dane statystyczne z lipca 2018, zebrane na próbie 8740 sklepów platformy Shoper. Dodatkowo wykorzystano dane przekazane przez firmę Omnipack z lipca 2018 roku, zebrane na próbie 7989 wysyłek.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)