eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPrezenty na święta coraz droższe. Co 7. Polak wyda nawet 2000 zł

Prezenty na święta coraz droższe. Co 7. Polak wyda nawet 2000 zł

2019-12-06 14:19

Prezenty na święta coraz droższe. Co 7. Polak wyda nawet 2000 zł

Ile wydajemy na prezenty świąteczne? © Nejron Photo - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Sezon na prezenty świąteczne rozpoczęty. Z badania zrealizowanego przez Gumtree wynika, że Polacy nie zamierzają na nich oszczędzać - co piąty z nas zamierza wydać na upominki od 401 a 500 zł, przy czym najhojniejsi jesteśmy wobec partnerów i dzieci. Na zakupy udamy się przede wszystkim do galerii handlowych (38%), ale równie liczna jest grupa tych, którzy skorzystają w tym celu z oferty sklepów internetowych (37%). Najpopularniejsze prezenty na święta to kosmetyki i perfumy.

Przeczytaj także: Sezon na prezenty świąteczne już rusza

Ostatni z raportów Deloitte („Zakupy świąteczne 2019”) potwierdził, że wydatki świąteczne w naszym kraju są coraz pokaźniejsze (w tym roku 1521 zł) - ich poziom plasuje nas na piątej pozycji w Europie, po Brytyjczykach, Hiszpanach, Niemcach, Portugalczykach i Rosjanach. Pokaźną część tej kwoty przeznaczamy na prezenty świąteczne. Robi tak 84% Polaków, 16% nie kultywuje tradycji gwiazdkowych prezentów.

Jak wynika z danych zebranych przez Gumtree, niemal 88% Polaków o prezentach na święta myśli ze sporym wyprzedzeniem, kupując je minimum dwa tygodnie przed wigilią. Okazuje się również, że na obdarowywanie najbliższych nie żałujemy pieniędzy. Co piąty z nas wskazuje, że łącznie przeznacza na ten cel od 401 do 500 złotych i jest to kwota podawana najczęściej, bez względu na zasobność portfela. Prezentowy budżet 13% badanych zawiera się w przedziale 1000-1999 zł.

Odpowiedzi udzielone przez Polaków wskazują, że pojedynczy prezent kosztuje najczęściej od 50 do 100 zł (38%) lub między 100-250 zł (37%). Dość interesujące jest to, że większą hojnością charakteryzują się mężczyźni – blisko 40% przedstawicieli płci męskiej deklaruje kwotę na prezent między 100 a 250 zł, co stanowi 5% więcej, niż w przypadku kobiet, które z kolei stawiają na upominek między 50 a 100 zł (42%). Biorąc pod uwagę miesięczne dochody Polaków, wśród osób zarabiających do 3000 zł netto największym zainteresowaniem cieszą się upominki od 50 do 100 zł. Natomiast osoby osiągające miesięczny dochód między 3001 a 5000 zł netto, częściej wybierają prezent za 100-250 zł.

Prezenty na święta dla wszystkich, ale najdroższe dla partnera i dziecka


Jak czytamy w komunikacie z badania, nie bez znaczenia jest zakres osób, których Polacy decydują się obdarować prezentami. Dla 36% badanych oczywistym jest, że prezent na święta kupuje każdy dla każdego w rodzinie, a co trzeci z nas decyduje się na zakup upominku jedynie dla najbliższej osoby (małżonka, partnera czy też dziecka). 13% Polaków wręcza upominek tylko swoim dzieciom.

fot. mat. prasowe

Kwota przeznaczana na prezent dla osoby najbliższej

Największa rzesza Polaków wydaje na ten cel od 50 do 250 zł.


60% badanych przyznaje, że kwota, jaką przeznaczają na prezenty na święta, uzależniona jest od tego, kogo obdarowują. Najwyższą kwotę jesteśmy w stanie przeznaczyć na upominek dla żony/męża lub partnerki/partnera (38%) oraz dla dzieci (37%), daleko w tyle pozostają rodzice (11%), rodzeństwo i przyjaciele (4%) oraz dziadkowie (2%). Warto również zauważyć, że podczas gdy niemalże połowa mężczyzn (49%) najdroższy prezent kupuje dla partnerki/żony, 47% kobiet najhojniej obdarowuje dzieci.

Zero waste i DIY w świątecznym wydaniu


Badanie Gumtree wskazuje, że prezenty na święta to przede wszystkim kosmetyki i perfumy – decyduje się na nie 56% Polaków. Lubimy kupować też ubrania i akcesoria (32%) oraz książki, gry planszowe i płyty (27%). 16% badanych wręcza po prostu gotówkę. Najczęściej robią to osoby między 45 a 54 rokiem życia.

A jak do kupowania upominków na święta ma się idea zero waste? Okazuje się, że tylko 6% z nas co roku kupuje w ramach prezentu przedmioty „z drugiej ręki”, a 21% osób robi to sporadycznie. Tego typu podarunki częściej wybierają mężczyźni oraz osoby o wyższych dochodach.

Jako główny powód, który skłoniłby badanych do zakupu upominku z drugiego obiegu, podają oni możliwość trafienia na wyjątkowy produkt (44%). Co piątego respondenta przekonałaby niższa cena niż w przypadku nowego prezentu. Na aspekty ekologiczne zwróciłoby uwagę jedynie 11% Polaków.

fot. mat. prasowe

Dla kogo jesteśmy najhojniejsi?

Najdroższe prezenty na święta kupujemy dla partnerów i dzieci.


Co dziesiąta zapytana osoba stawia na własnoręcznie wykonane prezenty świąteczne, a 46% z nas sporadycznie zdarza się przygotować taki upominek. Najczęściej są to osoby w wieku 45-54 lata. Co ciekawe, im wyższe zarobki, tym wyższy jest odsetek Polaków, którzy rezygnują z gotowych prezentów na rzecz tych przygotowanych własnoręcznie. Blisko ¾ osób, które samodzielnie przygotowują prezenty dla bliskich, przyznaje, że decyduje się na taki upominek, ponieważ ma on większą wartość dla obdarowywanego, a ¼ robi to ze względów finansowych.

Prezenty na święta przez internet, bo taniej i nie ma tłoku


Największą popularnością wśród Polaków, którzy szukają prezentów świątecznych, cieszą się galerie handlowe (38%) oraz sklepy internetowe (37%). Upominki w tradycyjnych sklepach, poza galeriami handlowymi, kupuje 18% badanych, a na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych 6%. Co ciekawe, galerie handlowe wiodą prym przed sklepami internetowymi wśród osób do 24 roku życia, między 45 a 54 r.ż oraz powyżej 65 r.ż.

Dlaczego kupujemy prezenty świąteczne przez Internet? 56% z nas uważa, że w sieci jest taniej niż w sklepach stacjonarnych. Połowa Polaków kupuje prezenty na święta online, ponieważ nie lubi tłumów w galeriach handlowych i zależy im na oszczędności czasu. Ten ostatni aspekt jest szczególnie ważny dla osób w wieku 45-54 lata. Tłumy najbardziej przeszkadzają z kolei Polakom między 25 a 45 rokiem życia oraz w grupie wiekowej 55-64 lata.

Raport Gumtree.pl powstał na podstawie wyników badania ilościowego zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research w listopadzie 2019 roku metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej grupie 1272 Polaków w wieku 18+.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: