BPM usprawnia zarządzanie
2006-09-27 00:19
Firma FileNet Corporation, dostawca rozwiązań do zarządzania zasobami informacyjnymi i procesami w przedsiębiorstwach, ogłosiła wyniki badań strategii zarządzania efektywnością przeprowadzonych wśród firm europejskich. Sondaż został wykonany przez firmę Vanson Bourne i objął 150 osób z wyższej kadry kierowniczej IT w dużych organizacjach w krajach Beneluksu, Francji, Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii.
Przeczytaj także: Zarządzanie informacjami w firmach
Przeprowadzone badania wykazały, że 70% organizacji ma świadomość bezpośredniego związku między zarządzaniem szerokim zakresem kluczowych procesów biznesowych a sukcesem działań firmy. Co więcej, ponad 59% badanych organizacji nadal nie wdrożyło w pełni zintegrowanego rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi (BPM).Wyraźnie rysuje się tendencja do coraz częstszego wprowadzania mechanizmów BPM w skali całego przedsiębiorstwa — niemal połowa ankietowanych (ok. 47%) nie widzi przeszkód dla ewentualnego wdrożenia rozwiązania BPM obejmującego całą firmę, a dalsze 12% planuje takie rozwiązanie wdrożyć w okresie od 6 miesięcy do 2 lat.
Co więcej, sondaż wykazał też, że blisko dwie trzecie (63%) respondentów docenia znaczenie połączenia zasobów informacyjnych i procesów jako najważniejszego elementu systemu zarządzania procesami biznesowymi w ich organizacji.
Właściciele procesów potrzebują pełniejszej kontroli nad nimi
Jak się okazuje, ponad jedna trzecia ankietowanych firm nie jest w stanie ocenić wpływu zmiany procesu przed jego wdrożeniem. W największych gospodarkach europejskich, na przykład w Niemczech i Wielkiej Brytanii, proporcja ta wzrasta odpowiednio do 50% i 53%.
Oznacza to, że duże organizacje w całej Europie wprowadzają zmiany procesów, opierając się przede wszystkim na poczynionych założeniach, a nie danych empirycznych. 63% respondentów stwierdziło, że ich zdaniem właściciele procesów (czyli dyrektorzy funkcyjni lub szefowie działów) nie mają pełnej kontroli nad zmianami procesów zachodzącymi w ich organizacji.
BPM to nie tylko produkt — to sposób działania
Z badań wynika również, że w organizacjach europejskich zdolność skutecznego zarządzania działalnością jest oceniana z perspektywy czterech podstawowych wskaźników wydajności: kosztów (67%), wzrostu (55%), konkurencyjności (45%) i poziomu obsługi klienta (43%).
Przeczytaj także:
Model biznesowy oparty na regeneracji: na czym polega i komu służy?
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl